Asociaţia Energia Inteligentă: Cu cât vor creşte costurile cu autoturismele prin strategia de decarbonare

Miscellanea / 24 martie 2023

Asociaţia Energia Inteligentă: Cu cât vor creşte costurile cu autoturismele prin strategia de decarbonare

Proiectele şi programele viitoare de decarbonare la nivelul Europei vor adduce implicit şi costuri mai mari la nivelul autoturismelor fie în calitate de proprietar de autortusim, fie în calitate de utilizator.

Pachetul "Pregătiţi pentru 55 - Strategia de Decarbonare" conţine o serie de obligaţii pentru reducerea emisiilore nete de gaze în sectorul mobilităţii:

Noile standarde privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete,

Dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi,

Impunerea unui mecanism de ajustare la frontieră în funcţie de carbon,

Instituirea Fondului pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice (prin care vor trebui să fie achiziţionate certificate de emisii pentru transportul rutier),

Impozitarea suplimentară a combustibililor clasici (adică creşterea preţului acestora),

Creşterea ponderii biocombustibililor în combustibilii folosiţi în transporturi.

Planul de decarbonare va determina:

Creşterea preţurilor maşinilor datorită:

Noi standarde privind emisiile de CO2 pentru autoturisme

Astăzi limita de poluare cu care se pot vinde autoturismele noi este de 95 g CO2/Km, aceasta urmează să se reducă din anul 2025 la un nivel de 80,75 g CO2/Km şi să se înjumătăţească din anul 2030 (42,75 g CO2/Km). Aceste nivele de emisii vor face ca mulţi producptori să - şi oprească producţia, neavând cum să atingă aceste norme şi astfel vom avea o ofertă mult mai mică decât cererea, aspect care va aduce salturi importante de preţuri la nivelul maşinilor noi care se vor vinde, în următorii 10 ani, cu până la 40-60%. Potrivit unui studiu realizat de platforma de anunţuri pentru vehicule second-hand Autovit, preţul mediu al unei maşini noi a crescut cu 46% de la sfârşitul lui 2020 până la finalul anului 2022.

Mecanismului de ajustare la frontieră în funcţie de carbon

Importatorii din UE care importă diferite materii prime sau piese, vor fi obligaţi să achiziţioneze certificate de carbon corespunzătoare preţului carbonului care ar fi fost plătit dacă maşinile ar fi fost produse în conformitate cu normele UE. Această nouă taxă pe CO2 va creşte preţul materiei prime (tablă, plastic etc.) şi a componentelor şi subansamblelor maşinilor importate din ţări non UE sau care nu au implementate mecanisme cerute de normele UE. Având în vedere prognozele evoluţiei taxelor de CO2 în următorii ani, acest mecanism va aduce creşteri semnificative de preţ atât la nivelul maşinilor noi cât şi la nivelul maşinilor second hand, după implementarea ei.

Creşterea costurilor cu maşinile care utilizează combustibili clasici datorită:

Creşterii taxelor pentru maşinile care utilizează combustibili clasici

Chiar dacă această direcţie nu este cuprinsă explicit în Fit for 55, este o direcţie care se dezvoltă în toate ţările Europene, adăugând creşeterea costurilor cu utilizarea maşinilor clasice. Discutăm atât de creşeterea taxelor locale şi naţionale, cât şi interdicţia de a pătrunde în anumite zone sau localităţi, care în fapt necesită costuri suplimentare pentru utilizatorul acesteia, odată cu plasarea maşinii în parcări cu plată, aflate la marginea localităţii şi deplasarea cu un alt mijloc de transport în localitate.

Înfiinţării Fondului pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice

Se instituie obligaţia ca deţinătorii maşinilor cu combustibili clasici să achite o taxă prin care vor trebui să fie achiziţionate certificate de emisii. Această nouă taxă va creşte costurile cu utilizarea maşinilor clasice.

Creşterea costurilor cu combustibilii datorită:

Impozitării suplimentare a produselor energetice

În scopul diminuării utilizării maşinilor care folosesc combustibili clasici, se vor aplica impozitări suplimentare şi la nivelul combustibilului de tip benzină/motorină. Această situaţie se va suprapune peste o creştere a preţului acestor combustibili urmare a diminuării în viitor a capacităţiilor de producţie a ţiţeiului şi a capacităţilor de rafinare, oferta devine mult mai mică decât cererea.

Creşterii ponderii biocombustibililor

Începând cu anul 2025, este obligatoriu ca 10% din combustibili vânduţi la pompă să fie de tipul bio, dar biocombustibilul folosit să fie maxim 7% produs din plante tehnice, iar restul din biocombustibili produşi din resturi alimentare sau din alge. Creşterea cantităţii de bicombustibil, dar şi reducerea ponderii biocombustibilului produs din pante tehnice, va necesita investiţii importante în reţe de colectare a deşeurilor vegetale, dezvoltarea de capacităţi de rafinare şi stocare, aspect care se va reflecta în creşterea preţului cu combustibilul. Dacă în present costul cu biocombustibili în preţul benzinei este de cca 10%, el se va dubla în viitor, ce va adduce creşteri la preţul litrului de benzină datorat doar acestei măsuri de cca. 12%.

Dezvoltării infrastructurii pentru combustibili alternativi

Refugierea în achiziţia maşinilor care nu consumă combustibil clasic nu va aduce în următorii 10 ani preţuri mai mici, nici la achiziţia şi nici la costurile reale cu utilizarea maşinii. Cererea mare care va apărea pe aceste maşini urmare a măsurilor de decarbonare, va aduce preţuri mai mari pentru acestea. Creşterea cererii de energie electrică, hydrogen, LNG etc. va determina creşteri de preţ pentru aceste forme de energie, necesară funcţionării maşinilor. La acestea se vor adăuga costurile mari necesare dezvoltării foarte rapidă a infrastructurii necesare alimentării maşinilor "ecologice".

Conform studiului AEI Cu cât vor creşte costurile autoturismelor prin strategia de decarbonare?, aprecime că preţul maşinilor cu combustibil clasic va creşte cu minim 50% în următorii 10 ani, iar costurile cu utilizarea maşini (taxe, impozite, combustibili) se vor dubla faţă de costurile din prezent. De asemenea apreciem că preţurile maşinilor, second hand clasice vor avea cele mai mari creşteri în următorii 10 ani.

În acelaşi timp trebuie să remarcăm că şi maşinile pe combustibili alternativi, vor avea preţuri peste preţurile maşinilor cu combustibili alternativi de astăzi şi costuri de utilizare de asemenea mai mari decât costurile de astăzi.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

26 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4629
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2641
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9642
Gram de aur (XAU)Gram de aur382.8727

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb