Consiliul European a stabilit obiectivul ca UE să îşi reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55 % până în 2030, comparativ cu 1990, şi să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Prin Legea europeană a climei, aceste obiective sunt obligatorii pentru UE şi statele sale membre, iar ţintele sunt foarte ambiţioase, care ar necesita schimbări profunde şi nepopulare.
Pentru a atinge aceste obiective, România trebuie să ia măsuri concrete pentru a reduce emisiile şi a decarboniza economia. În momentul de faţă se pregătesc noi norme şi actualizări ale legislaţiei UE pentru ca tranziţia verde să devină realitate.
Pachetul "Pregătiţi pentru 55" este un set de propuneri legislative şi de modificări ale legislaţiei existente a UE care va ajuta la reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră şi să se atingă neutralitatea climatică.
Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii
Există un set cuprinzător de modificări ale sistemului existent de comercializare a certificatelor de emisii, care ar trebui să conducă la o reducere globală a emisiilor în sectoarele vizate cu 62% până în 2030, comparativ cu 2005.
Noile obligaţii:
- includerea emisiilor generate de transportul maritim în sistemul penalizator al certificatelor de emisii,
- eliminarea treptată a alocării cu titlul gratuit a certificatelor de emisii pentru sectorul aviaţiei şi pentru sectoarele care urmează să facă obiectul mecanismului de ajustare la frontieră în funcţie de carbon,
- implementarea Schemei de compensare şi de reducere a emisiilor de carbon pentru aviaţia internaţională la nivel mondial,
- obligaţia taxării emisiilor generate de clădiri şi transportul rutier. Prin această propunere, ar trebui realizate reduceri de emisii de 43% pentru aceste sectoare până în 2030, comparativ cu 2005.
De asemenea se propune creşterea finanţării disponibile din fondul pentru modernizare şi din fondul pentru inovare.
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcţie de carbon
Obiectivul propunerii Comisiei privind un mecanism de ajustare la frontieră în funcţie de carbon (CBAM) este de a preveni - în deplină conformitate cu normele comerţului internaţional - ca eforturile UE de reducere a emisiilor să fie neutralizate prin creşterea emisiilor în afara graniţelor sale prin relocarea producţiei în ţări din afara UE (unde politicile aplicate pentru combaterea schimbărilor climatice sunt mai puţin ambiţioase decât cele ale UE) sau prin creşterea importurilor de produse cu emisii ridicate de dioxid de carbon.
În prima fază, CBAM ar urma să acopere sectoarele cu emisii ridicate de dioxid de carbon şi un risc ridicat de relocare a emisiilor:
- fier şi oţel
- ciment
- îngrăşăminte
- aluminiu
- energie electrică
- producţia de hidrogen
Obiectivele de reducere a emisiilor ale statelor membre
Regulamentul privind partajarea eforturilor stabileşte în prezent obiective anuale obligatorii în materie de emisii de gaze cu efect de seră pentru statele membre în sectoare care nu fac obiectul schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii sau al Regulamentului privind exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultura (LULUCF).
Principala modificare propusă de Comisie faţă de legislaţia existentă se referă la obiectivele care trebuie atinse până în 2030 în aceste sectoare. Propunerea majorează obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul UE de la 29% la 40%, comparativ cu 2005, şi actualizează obiectivele naţionale în consecinţă. Metoda de calcul pentru stabilirea obiectivelor naţionale se bazează în continuare pe PIB-ul pe cap de locuitor, cu un număr limitat de corecţii specifice pentru a răspunde preocupărilor legate de eficienţa din punctul de vedere al costurilor.
Emisiile şi absorbţiile care rezultă din exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură
Inversarea tendinţelor actuale de scădere a eliminării dioxidului de carbon şi sporirea absorbţiei naturale de carbon în întreaga UE. Mai precis, prin revizuirea legislaţiei actuale se propune:
- stabilirea unui obiectiv la nivelul UE de eliminare netă a gazelor cu efect de seră în valoare de cel puţin 310 milioane de tone de echivalent CO2 până în 2030, care să fie distribuit între statele membre ca obiectiv obligatoriu
- simplificarea normelor privind contabilitatea şi conformitatea şi îmbunătăţirea monitorizării
Standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete
Propunerea introduce obiective sporite de reducere la nivelul UE pentru 2030 şi stabileşte un nou obiectiv de 100% reducere a emisiilor de CO2 pentru 2035. În practică, acest lucru înseamnă că, începând din 2035, nu va mai fi posibilă introducerea pe piaţa UE a autoturismelor sau a camionetelor cu motoare cu ardere internă. Până în anul 2035 se vor impune noi standarde mai stricte pentru emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete care se pot vinde in UE.
Combustibilii de aviaţie durabili
Propunerea ReFuelEU în domeniul aviaţiei este ca până în 2030 6% din combustibili să fie de tip combustibili durabili şi în anul 2050 63% din combustibili să fie de tip combustibili durabili.
Combustibili mai ecologici în transportul maritim
Obiectivul propunerii privind utilizarea combustibililor regenerabili şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim (FuelEU în domeniul maritim) este de a reduce intensitatea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de energia utilizată la bordul navelor cu până la 75% până în 2050, prin promovarea utilizării de către nave a combustibililor mai ecologici.
Infrastructura pentru combustibili alternativi
Accelerarea instalării infrastructurii pentru reîncărcarea sau realimentarea cu combustibili alternativi a vehiculelor şi de a oferi surse alternative de alimentare cu energie pentru navele aflate în port şi aeronavele staţionare.
Se stabileşte obligaţia ca fiecare stat să aibă o infrastructură rutieră de alimentare de cel puţin:
- staţii electrice la fiecare 60 km pe drumurile principale:
- până în 2025 pentru maşini cu masa până în 3,5 t
- până în 2030 pentru maşini cu masa peste 3,5 t
- staţii de hydrogen la fiecare 200 km pe drumurile principale.
- staţii LNG pe drumurile principale:
Până în 2030 fiecare port trebuie să aibă o staţie proprie de producere a energiei electrice şi care să alimenteze obligatorie cu energie electrică navele de la mal (cel puţin 90% din navele containere).
Până în 2025 este obligatorie alimentarea exclusivă cu energie electrică a aeronavelor aflate la terminal şi până în 2030 aeronavele care nu sunt conectate la terminal.
Fondul pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice
Propunerea privind Fondul pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice are scopul de a aborda impactul social şi distributiv al noului sistem propus de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectorul construcţiilor şi transportul rutier.
Pe baza planurilor pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice care urmează să fie elaborate de statele membre, fondul urmăreşte să ofere măsuri de sprijin şi investiţii în beneficiul:
- gospodăriilor vulnerabile
- microîntreprinderilor vulnerabile
- utilizatorilor de transport vulnerabili
Fondul poate acoperi, de asemenea, sprijinul temporar direct pentru venit.
Energia din surse regenerabile
Propunerea este de a creşte obiectivul actual de la nivelul UE, care este de cel puţin 32% de energie din surse regenerabile în mixul energetic global, la cel puţin 40% până în 2030.
Se propune, de asemenea, introducerea de obiective secundare şi măsuri sectoriale, obligatorii până în 2030, astfel:
- 49% energie regenerabile în clădiri
- 1,1%/an energie regenerabilă în industrie
- 1,1%/an energie regenerabilă în încălzire şi răcire
- 35% din condumului în industries să fie hydrogen
- 5,4% biocombustibili în transport
Eficienţa energetică
Comisia a propus revizuirea actualei directive privind eficienţa energetică prin creşterea valorii obiectivului actual la nivelul UE privind eficienţa energetică de la 32,5% la 36% pentru consumul final şi la 39% pentru consumul de energie primară.
În plus, propunerea cuprindea mai multe dispoziţii pentru a accelera eforturile statelor membre în materie de eficienţă energetică, cum ar fi:
- obligaţii anuale sporite privind economiile de energie la un nivel total de minim 1,5%
- obligaţii anuale sporite privind economiile de energie în sectorul public la un nivel total de minim 1,9%
- renovarea anuala a 3% din suprafata cladirilor publice
Performanţa energetică a clădirilor
Obiectivele principale ale noilor norme privind eficienta energetica sunt:
- toate clădirile noi ar trebui să fie clădiri cu emisii zero până în 2030
- clădirile existente ar trebui transformate în clădiri cu emisii zero până în 2050
Impozitarea energiei
Propunerea de revizuire a directivei Consiliului privind impozitarea produselor energetice şi a energiei electrice urmăreşte:
- Combustibilii cei mai poluanţi (cărbune, ţiţei, gaz) vor avea ratele de impozitare cele mai ridicate
- Combustibilii din sectorul aviaţiei şi cel maritim vor fi supuşi impozitării Pe o perioadă de 10 ani, ratele minime de impozitare pentru combustibilii utilizaţi în aceste sectoare (kerosen şi păcură grea) se vor majora treptat; în schimb, combustibilii durabili destinaţi acestor sectoare vor beneficia de o rată minimă de impozitare egală cu zero pentru a se promova adoptarea lor.
- Nu se va face distincţie între tipurile de utilizare a combustibililor şi energiei electrice (utilizare comercială sau necomercială, pentru activităţi de afaceri sau private)
1. fără titlu
(mesaj trimis de ggg în data de 02.03.2023, 10:26)
usor usor avem taxa de carbon pe cap de locuitor. Sa ii vezi pe astia cu centrale pe gaz la apartament pe unde scot camasa :D
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 11:02)
Atatea idei satanice nu am vazut nici pe vremea comunistilor. Anglia demonstreaza clar ca nu merge "eoliana" ca are prea mult sau prea putin curent . Si astea stau la birou si scriu din pix ..cum si ce merge . Fabulos!
Nu au nici o legatura cu realitatea . Daca o faca asemena aberatii atunci viitorul oras de 15 minute..va fi implementat urgent . Singurele ture prin oras se vor face cu dricul(probabil electric) , de la "sediu" la cimitir sau la crematoriu al cetatenilor . Laboratorul global al satanei se implementeaza in Europa. Incredibil !!!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 11:23)
Germania si Polonia a redeschis minele de carbune/lignit
cu centralele aferente si se transporta gaz din USA cu tanchere
"bombe" ecologice in veselie, CE TOT VORBIM VORBE GOALE
4. fără titlu
(mesaj trimis de Ionut în data de 02.03.2023, 14:52)
Astia de ue sunt niste nebuni satanici.eu cred ca Romania ori se sinucide cu astia,ori iese din ue.eu sustin Roexit.sunt satul de bolsevicii de la bruxelles.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 07:52)
ce obligatii?
ANRE si e;ectrica nu dau facturile de prosumatori... se face un an in curand...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 09:33)
Sunt politici aberante privind energia in Europa. Daca vor reusi Europa se va transforma intr-un bantustan energetic si va realiza o separare de restul lumii. In final continentul se va intoarce in black ages si va fi invadata de hoardele infometate din Africa.