Producţia de alimente consumă cantităţi mari de energie şi combustibili fosili, ceea ce aduce provocări suplimentare pentru producători, potrivit comunicatului emis redacţiei. Creşterea presiunii pentru eficientizarea resurselor, precum materii prime, energie şi apă, împreună cu creşterea costurilor operaţionale, inclusiv a preţurilor materiilor prime şi a taxelor pentru emisiile de carbon, determină industria să adopte soluţii sustenabile. Un studiu Tetra Pak subliniază schimbările semnificative din abordarea industriei alimentare în această direcţie.
Pentru jumătate dintre companiile din industria alimentară, aşteptările tot mai mari ale consumatorilor determină implementarea de practici sustenabile. Aproape trei sferturi dintre consumatori (74%) aleg produse de la companii responsabile faţă de mediu, ceea ce indică faptul că trecerea la procese sustenabile este o reacţie la cerinţele pieţei. Principala provocare pentru producători este implementarea de soluţii moderne de procesare cu costuri reduse. În ceea ce priveşte sustenabilitatea, producătorii se concentrează pe reducerea emisiilor de carbon şi a consumului de resurse limitate, precum energia pe bază de combustibili fosili, apa şi detergenţii necesari siguranţei alimentare.
"Am observat că, de-a lungul timpului, producătorii de alimente şi-au schimbat treptat
obiectivul. În prezent, discuţiile noastre cu companiile producătoare de alimente se
concentrează pe identificarea oportunităţilor de reducere a costurilor operaţionale. A devenit
prioritară optimizarea liniilor de producţie existente, deoarece chiar şi ajustările punctuale în
procesele de producţie pot genera reduceri semnificative de costuri şi pot asigura o utilizare
eficientă a resurselor, aliniată cu obiectivele de sustenabilitate." - a declarat Laurenţiu Boncică, Director pentru soluţii de procesare, Europa de Est, la Tetra Pak.
Calea spre sustenabilitate în producţia de alimente presupune inovaţie şi modernizarea proceselor tehnologice. 65% dintre liderii din industrie subliniază importanţa soluţiilor de ultimă generaţie în reducerea amprentei de carbon a sistemelor alimentare. Tetra Pak investeşte resurse considerabile în cercetare şi dezvoltare pentru a oferi soluţii inovatoare care sprijină partenerii în optimizarea operaţiunilor. Aceste eforturi au condus la implementarea unor linii de producţie care reduc consumul de apă, emisiile de CO2 şi risipa de materii prime. Laurenţiu Boncică subliniază că modernizarea chiar şi a unei singure componente a echipamentelor de producţie poate avea un impact semnificativ asupra reducerii consumului de resurse şi a costurilor operaţionale.
"Un exemplu concret este Tetra PakŸ Tubular Heat Exchanger, care foloseşte sistemul de regenerare termică P2P (produs-la-produs). Această tehnologie poate reduce semnificativ costurile pentru energie, cu până la 55% comparativ cu sistemele convenţionale bazate pe recircularea apei. În plus, reduce şi consumul de abur şi apă rece, contribuind astfel la creşterea eficienţei energetice şi la îmbunătăţirea sustenabilităţii operaţionale", susţine Laurenţiu Boncică, Director pentru soluţii de procesare, Europa de Est, la Tetra Pak.
Expertul Tetra Pak subliniază că soluţiile axate pe sustenabilitate pot transforma întregul proces de producţie, nu doar îmbunătăţind componentele individuale. Pentru companiile care urmăresc optimizarea la scară largă, aceste strategii integrate cresc eficienţa în gestionarea resurselor. Un exemplu concret este industria lactatelor, unde tehnologia OneStep, utilizată în liniile UHT de înaltă temperatură, reduce consumul de apă cu 35% şi energia cu 44%, comparativ cu liniile convenţionale. Aceasta tehnologie contribuie semnificativ la reducerea impactului asupra mediului şi a costurilor operaţionale, cu economii de până la 29% la energia termică şi 36% la emisiile de carbon.
Transformarea sustenabilă a industriei alimentare reprezintă o iniţiativă strategică pe termen lung, nu doar un răspuns la tendinţele de consum. Producătorii de alimente din întreaga lume adoptă inovaţii care îmbunătăţesc performanţele economice şi protejează mediul, contribuind la protejarea resurselor naturale şi consolidând încrederea consumatorilor. Angajamentul pentru sustenabilitate devine un avantaj competitiv important, încurajând continuu căutarea de noi soluţii tehnologice şi operaţionale. Astfel, industria alimentară nu doar că se adaptează schimbărilor, ci îşi configurează activ viitorul, generând valoare pe termen lung.