Din dispoziţia Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Cristian Victor Popescu Piedone au fost demarate controale privind respectarea prevederilor legale în domeniul protecţiei consumatorilor la operatorii economici prestatori de servicii de alimentaţie publica(restaurante).
În cadrul acţiunii, au fost verificaţi un număr de 178 operatori economici la nivel naţional, iar abateri au fost identificate la 142 dintre aceştia. În urma constatării neregulilor, au fost aplicate următoarele sancţiuni:
• 176 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 1.269.500 lei
• 52 de avertismente
• Măsuri de remediere a deficientelor au fost dispuse pentru 28 de operatori economici(Oprirea temporară a prestării de servicii până la remedierea abaterilor constatate).
Au fost oprite definitiv de la comercializare şi retrase din circuitul consumului uman peste 2100 kg de produse neconforme.
Principalele abateri constatate sunt următoarele:
• În blocul alimentar, s-au utilizat produse şi proceduri nesigure, cum ar fi: spaţii frigorifice cu depuneri masive de gheaţă, tăvi de cuptor deformate şi cu arsuri, tigăi cu grăsime arsă, materii prime cu termen depăşit, coşuri de gunoi neconforme (fără pedale şi capac), materii prime fără elemente de identificare şi caracterizare, produse finite depozitate incorect în spaţiile frigorifice şi utilizarea unor ustensile neprofesionale, precum bureţi de sârmă pentru igienizarea veselei.
• Produse cu data limită de consum depăşită utilizate pentru prepararea mâncărurilor finite.
• Materii prime fără etichete martor, depozitarea băuturilor răcoritoare direct pe paviment, lipsa datei deschiderii produselor, graficele de monitorizare a temperaturii incomplete, utilizarea ambalajelor reutilizate şi abateri repetate ale procedurilor de igienă.
• Lipsa evidenţierii produselor provenite din produs decongelat şi nereguli în ceea ce priveşte înscrierea valorilor nutriţionale pe etichete.
• Nerespectarea reglementărilor în vigoare, cum ar fi OPANPC 201/2022, în cazul meniului în formă lungă, deteriorarea scaunelor şi neprecizarea datei deschiderii pentru toppinguri, sosuri şi îngheţată.
• Lipsa informaţiilor necesare în lista de meniu, precum provenienţa produselor din congelate, declaraţia nutriţională, ingredientele şi alergeni, comercializarea ciorbelor cu carne separată de lichid şi utilizarea agregatelor neigienizate corespunzător.
• Suprafaţe de lucru cu depuneri de grăsime şi praf, echipamente din bucătărie cu depuneri de grăsimi arse şi resturi alimentare, agregate frigorifice neigienizate, lipsa plasei de insecte la bucătărie şi lipsa verificării metrologice pentru cântar.
Opinia Cititorului