Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat, ieri, că a virat bugetului de stat suma de 170 milioane de lei, provenind din finalizarea contractului de privatizare a Automobile Craiova. Pe lângă această sumă, agreată în cursul negocierilor purtate de AVAS, în acest an, cu reprezentanţii Ford Motor Company SUA, actualul proprietar al societăţii, patrimoniul autorităţii se va îmbogăţi, totodată, cu o nouă companie - Active Conexe SA, arată un comunicat remis redacţiei. Aceasta concentrează active care nu ţin de activitatea principală desfăşurată de Ford la Craiova, respectiv fabrica Mecatim din Timişoara şi o serie de proprietăţi imobiliare situate în mai multe judeţe.
Noua companie deţinută de stat va avea active în valoare de peste 90 de milioane de lei şi un capital de operare de 30 de milioane de lei, pentru următorii doi ani. Sunt toate şansele ca Active Conexe să devină profitabilă, multe dintre clădiri, service-uri sau spaţii comerciale putând genera venituri, apreciază conducerea AVAS.
Adrian Volintiru, preşedintele AVAS consideră privatizarea Automobile Craiova o reuşită care a creat statului o serie de avantaje financiare, de la preţul iniţial şi o valoare semnificativă a investiţiilor, până la alimentarea bugetului cu o sumă importantă.
Ford estimează că 95% din producţia de maşini şi motoare de la Craiova, unde lucrează în jur de 4.000 de oameni, va fi orientată către export. Pe termen lung, Ford previzionează că fiecare loc de muncă din uzinele de la Craiova va genera încă cinci în alte companii.
De exemplu, producătorul american de componente pentru automobile Johnson Controls (JC) a inaugurat, la începutul acestui an, la Craiova, o fabrică de scaune destinate autovehiculelor Ford. În România, JC mai deţine o fabrică de asamblare a scaunelor auto, cinci fabrici de producţie a componentelor de scaune şi a achiziţionat compania românească Spumotim SA, cu cele două fabrici de spumă deţinute de aceasta. Fabrica de asamblare scaune de la Mioveni produce pentru Dacia. Reprezentanţii companiei se aşteaptă ca în urma deschiderii fabricii numărul total de angajaţi din ţara noastră să depăşească 4.500.
Un alt furnizor al Ford este "Kirchhoff Automotive", producător de sisteme şi caroserii auto, care a inaugurat în primăvara acestui an o fabrică la Craiova, numărul de salariaţi preconizat fiind 180. "Kirchhoff Automotive" intenţionează să deschidă o a doua fabrică în ţara noastră, cel mai devreme anul viitor.
Alţi furnizori ai Automobile Craiova sunt: Magna International - producător bare de paraşoc, Faurecia - compania care realizează sistemul de eşapament pentru noile maşini Ford B-Max, Cooper Standard, care va face furtunurile pentru transportul benzinei, Kautex Textron.
Doi mari furnizori Ford sunt producătorul de materiale plastice IAC Group Balş şi cel de cablaje, Yazaki. Compania japoneză Yazaki a deschis anul trecut o nouă fabrică în România, la Caracal, în urma unei investiţii de patru milioane de euro. Unitatea furnizează componente pentru Ford. Fabrica are circa 600 de angajaţi, urmând ca numărul acestora să crească în acest an cu 400-500 de salariaţi.
Compania americană "International Automotive Components (IAC)" a investit 58 de milioane de euro într-o unitate de producţie a componentelor auto la Balş, în judeţul Dolj şi a creat 400 de locuri de muncă. "IAC" este primul furnizor din industria auto care a început construcţia "de la zero" a unei unităţi de producţie în ţara noastră, ca să susţină operaţiunile "Ford" de la Craiova.