Ministerul Educaţiei a anunţat că îi invită pe toţi autorii de manuale să se implice în procesul de elaborare a proiectelor de carte şcolară destinate claselor I-VI pentru anul şcolar 2018-2019. Săptămâna trecută, în şedinţa de Guvern, a fost aprobată Legea manualului şcolar, care prevede existenţa unui singur manual de bază pentru fiecare programă şcolară a elevilor din învăţământul preuniversitar, de stat sau particular. Cadrul a fost creat, acum se caută autori, miza principală fiind ca la începutul următorului an şcolar elevii să aibă pe bănci manuale. Efortul este unul major, inclusiv din punct de vedere financiar.
Ministerul a aprobat calendarul evaluării proiectelor de manuale şcolare pentru anul şcolar 2018-2019, a cărui configuraţie este următoarea: elaborarea proiectelor de manuale şcolare: 19 decembrie 2017 - 5 martie 2018; depunerea proiectelor de manuale la Registratura MEN, care le va transmite către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare în vederea evaluării: 6-19 martie 2018; evaluarea proiectelor de manuale şcolare şi comunicarea rezultatelor: 20 martie - 10 aprilie 2018; depunerea la Registratura MEN a eventualelor contestaţii (în 48 de ore de la comunicarea rezultatelor): 11 - 12 aprilie 2018; soluţionarea contestaţiilor prin organizarea procesului de reevaluare a proiectelor de manuale şcolare şi comunicarea rezultatelor definitive: 13 aprilie - 4 mai 2018; avizarea proiectelor de manuale şcolare: 7 - 11 mai 2018.
Dincolo de acest calendar, pe site-ul Ministerului Educaţiei se fac precizări şi asupra felului cum un proiect de manual şcolar va fi declarat admis: "Sesiunea de evaluare a proiectelor de manuale şcolare vizează 140 de titluri pentru disciplinele din trunchiul comun (TC) aferent ciclului primar, respectiv 111 titluri pentru ciclul gimnazial. Procesul de evaluare se declanşează după instruirea specifică a persoanelor implicate. Evaluarea calităţii ştiinţifice şi didactice a conţinutului fiecărui proiect de manual şcolar este realizată de către trei evaluatori cooptaţi (cadre didactice din învăţământul preuniversitar) şi un specialist extern în domeniul ştiinţe ale educaţiei. Activitatea de evaluare se desfăşoară, în mod independent, de către fiecare evaluator cooptat. Procesul este confidenţial pentru toate persoanele implicate, până în momentul comunicării rezultatelor finale. Pentru respectarea confidenţialităţii, toate persoanele implicate completează un angajament în acest scop. Un proiect de manual şcolar este declarat admis din punct de vedere al criteriilor de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice atunci când întruneşte minimum 85 de puncte din 100 de puncte posibile. Toate proiectele de manuale şcolare declarate admise în urma încheierii sesiunilor de evaluare şi de reevaluare sunt supuse unui proces de avizare ştiinţifică realizată de câte un specialist extern (cadru didactic din învăţământul superior, specialist în domeniul/disciplina pentru care se propune fiecare proiect de manual şcolar)."
În luna octombrie, prin Ordonanţa de urgenţă, Societatea Editura Didactică şi Pedagogică SA a fost înfiinţată ca societate comercială pe acţiuni, de interes naţional, cu capital integral de stat, în subordinea Ministerului Educaţiei, prin reorganizarea Regiei Autonome Editura Didactică şi Pedagogică, având ca obiect de activitate editarea de manuale şcolare. Societatea Editura Didactică şi Pedagogică SA va realiza manualele şcolare la solicitarea directă a Ministerului Educaţiei Naţionale, pe bază de contract. Complementar, Societatea Editura Didactică şi Pedagogică poate desfăşura şi alte activităţi conexe pentru realizarea obiectului său de activitate.