Băncile vor accepta să schimbe clauzele din toate contractele numai dacă procesul a fost intentat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), nu şi de asociaţiile de consumatori, iar caracterul abuziv a fost constatat de Înalta Curte, a declarat preşedintele ARB, Radu Gheţea.
"Dacă o instanţă superioară din România consideră că o clauză este abuzivă, iar banca pierde procesul, dar nu la o instanţă inferioară, atunci lucrurile trebuie respectate. Se vorbeşte despre asociaţii, dar noi avem ANPC, care ar trebui să-şi însuşească sesizarea de la orice client, iar dacă ANPC îşi însuşeşte şi câştigă într-o instanţă superioară (...) dar dacă lăsăm la o instanţă inferioară şi la asociaţii de 3.000 de membri, atunci nu cred că e bine", a comentat Gheţea, citat de Mediafax.
Şeful ARB a arătat că bancherii au solicitat Ministerului Justiţiei ca procesele pe această speţă să nu fie limitate la Curtea de Apel, aşa cum prevede Codul Civil, ci să se meargă până la Înalta Curte.
"Vrem ca lucrurile să fie foarte clare, să nu dea loc de interpretare, în niciun caz să menţinem clauze abuzive în contracte, dar nu dorim ca oricine, sau orice moment, sau orice complet de judecată să poată spună «aha, aceasta e o clauză abuzivă» (...). Vrem ca articolul să permită băncilor să se apere până la cea mai înaltă instanţă din România, pentru că nu ne putem permite ca o instanţă inferioară să dea o soluţie cum sunt unele care pur şi simplu te siderează", a adăugat Gheţea.
Întrebat dacă băncile ar dori ca aceste procese să fie tranşate direct de Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor a respins o astfel de propunere.
Gheţea consideră că este nepotrivită şi declararea unei clauze abuzive pentru credite care deja s-au stins, şi a arătat că sistemul bancar nu poate permite astfel de legiferări.
"Ştiu că nu este pe placul tuturor şi nici nu poate fi pe placul tuturor. Aşa cum este normal ca un client să-şi apere interesul, tot atât de normal este ca şi o bancă să-şi apere interesul. Ar trebui să lăsăm puţin de o parte diferendele de opinii şi antipatiile, pentru că se poate vorbi de o antipatie generală împotriva băncilor, nu doar în România, ci în toată lumea", a spus Gheţea.
Reprezentantul bancherilor a explicat şi din ce motiv băncile nu agreează ideea unor asociaţii de consumatori să poată contesta valabilitatea unor clauze contractuale, principalul argument fiind acela că ANPC ar avea oricum mai multă forţă decât astfel de entităţi.
"Noi considerăm că atâta timp cât există ANPC, care se poate sesiza, şi poate merge în instanţă împotriva unei bănci şi la simpla sesizare a unei singure persoane, este mult mai eficient decât 3.000 de persoane, şi să vorbim direct, 3.000 de persoane care se asociază pornind de la nemulţumirea unuia, iar la un moment dat nici nu mai ştiu cine sunt, şi care, în opinia mea, au şanse mai mari să piardă decât ANPC. Vrem reguli foarte clare şi care să nu lase niciun fel de portiţă şi să nu ne trezim în situaţia ca România să aibă un sistem bancar slăbit, fără o motivaţie foarte clară", a adăugat Gheţea.
Guvernul a decis, în ianuarie, să amâne până la jumătatea anului introducerea în legislaţie a unei prevederi din noul cod de procedură civilă, care ar permite asociaţiilor de consumatori şi ANPC să ceară în instanţă anularea din toate contractele unei bănci a unor clauze considerate abuzive.
Aritcolul amânat prelua de fapt o prevedere dintr-o directivă europeană, care ar fi trebuit introdusă de mai multă vreme în legislaţia naţională.