• Afacerea "Beta Cons", care deţine mare parte din panourile stradale, are un contract important cu Primăria Capitalei, de aproape şase ani
• În spatele afacerii au stat aceleaşi persoane care acum sînt incriminate de preşedintele Traian Băsescu că l-ar influenţa pe premierul Tăriceanu
• Concluziile raportului corpului de control al primului ministru, din ianuarie 2002, arată că Primăria Capitalei s-a lăsat păgubită de milioane de dolari, anual, în urma acestei afaceri
Culmea ironiei: Traian Băsescu a fost promovat electoral pe panourile stradale exact de grupurile de interese de care se plînge acum că i-au penetrat Guvernul şi au influenţat deciziile politice ale premierului Tăriceanu!
Preşedintele Traian Băsescu a relatat, luni, cum că premierul Tăriceanu s-ar fi răzgîndit în privinţa alegerilor anticipate, drept urmare a unei discuţii cu un om de afaceri şi un ziarist. Premierul Tăriceanu a recunoscut că persoanele la care se referă şeful statului sînt omul de afaceri Dinu Patriciu şi ziaristul Sorin Roşca Stănescu, dar a negat că cei doi l-ar fi influenţat să nu-şi mai prezinte demisia. Tot luni, preşedintele a afirmat că a fost ameninţat telefonic de un important ziarist cînd omul de afaceri era în cercetări la Parchet, lăsînd astfel să se înţeleagă că ar fi vorba de aceleaşi persoane. Traian Băsescu a mai menţionat că ziaristul respectiv avea trecere la el de mai multă vreme. Ce a uitat însă să pomenească preşedintele a fost dacă a avut şi el relaţii la un anumit moment cu acelaşi "grup de interese".
Iar anumite informaţii arată că Traian Băsescu a fost cel puţin îngăduitor cu afacerile "grupului de interese", cît timp a fost primarul general al Capitalei.
Este vorba de afacerea "Beta Cons", care, în 1999, a cîştigat o licitaţie pentru "concesionarea construcţiilor de afişaj", aşa numitul panotaj stradal. Corpul de control al primului-ministru a dezvăluit, în ianuarie 2002, că municipalitatea pierde milioane de dolari în urma contractului cu firma "Beta Cons". Ce nu a menţionat corpul de control atunci a fost cine se află în spatele afacerii la acel moment. Potrivit datelor noastre, firma "Beta Cons" era controlată la acel moment de două firme "off-shore" din Cipru, respectiv "Lakeline Limited" şi "Borney Holdings Limited", şi de un anume Marius Badea. Firma "Lakeline" era asociată şi în firma "Administrator INT", prin care omul de afaceri Dinu Patriciu a încercat să preia, în anul 2000, compania de asigurare "Astra". Cunoscutul jurnalist Robert Turcescu a publicat în decembrie 2002 un articol referitor la scandalul izbucnit între Marius Badea şi ceilalţi acţionari ai firmei "Beta Cons". În acea ocazie, Marius Badea afirma că ar fi deţinut 40% din afacere, restul participaţiilor fiind deţinute de firmele "off-shore". Supărat că fusese înlocuit din funcţia de administrator la "Beta Cons", Marius Badea ameninţa atunci că va dezvălui curînd numele celor care se ascund în spatele firmelor "off-shore". Între timp, probabil, că s-a răzgîndit, căci nu am găsit să mai fi făcut public acest lucru.
În schimb, în martie 2003, şi-a cesionat pachetul de acţiuni (40%) către George Gaiţă, asociat, la acea vreme, cu Sorin Roşca Stănescu şi Dinu Patriciu în trustul de presă "Ziua".
Surse din piaţa publicităţii susţin că Sorin Roşca Stănescu, directorul ziarului "Ziua", ar fi fost unul dintre principalii asociaţi în această afacere, încă de la începuturile ei. Directorul "Ziua" susţine însă că a fost într-adevăr asociat direct în firma "Beta Cons", dar abia din 2003, deţinînd un pachet de 20%, pe care l-a vîndut un an mai tîrziu.
Victor Ponta, fostul şef al corpului de control al primului ministru, în 2002, îşi aminteşte destul de bine de acest contract, părînd să fie la curent şi cu cine se afla în spatele afacerii la momentul controlului. Ponta ne-a declarat că verificările au arătat că Primăria pierdea foarte mulţi bani de pe urma asocierii cu firma "Beta Cons". Victor Ponta spune că după ce i-a prezentat premierului Adrian Năstase raportul privind contractele încheiate de Primăria Capitalei, întreaga documentaţie a fost trimisă instituţiilor abilitate: "În funcţie de diversele contracte încheiate de Primărie, unele au ajuns fie la Parchet, fie la Garda Financiară, însă nu ştiu ce s-a mai întîmplat după aceea". Prezentăm alăturat concluziile corpului de control referitor la panotajul stradal.
Surse din piaţa publicităţii mai susţin că firma "Beta Cons", care mai are 15 ani de contract cu Primăria Capitalei, ar fi fost preluată, spre sfîrşitul anului trecut, de către o firmă afiliată companiei "Euromedia", liderul publicităţii stradale.
Traian Băsescu nu a fost deloc deranjat de concluziile corpului de control, ba dimpotrivă, s-a lăsat lipit, în 2004, pe panourile deţinute de "Beta Cons", atît în alegerile pentru Primăria Capitalei, cît şi la alegerile prezidenţiale. Reprezentanţii firmei "GMP-MAP România", firma care a gestionat campania electorală a candidatului Băsescu, ne-au precizat că peste un sfert din publicitatea stradală a actualului preşedinte a fost făcută prin "Beta Cons"...