Cu Paştele tot mai aproape şi cu preţurile alimentelor în continuă creştere, românii îşi fac planurile de sărbători cu prudenţă, potrivit unui sondaj realizat de platforma de recrutare bestjobs, cheltuielile alocate din salariu pentru această perioadă rămân, în linii mari, la nivelul anului trecut pentru 51% dintre respondenţi, în timp ce 27% spun că intenţionează să le reducă, iar 11% plănuiesc să le suplimenteze. În acelaşi timp, doar 35% dintre angajaţi se aşteaptă să primească un bonus sau un alt beneficiu de Paşte din partea angajatorului, iar cei mai mulţi dintre aceştia (41%) estimează că valoarea primelor nu va depăşi 300 de lei.
Moderaţia este observată şi în bugetele alocate pentru sărbătorile pascale: 42% dintre români plănuiesc să cheltuiască între 500 şi 1.000 de lei, iar 35% vor să se încadreze într-un buget de sub 500 de lei. Urmând tendinţa din ultimii ani, cea mai mare parte a bugetului total alocat pentru sărbătorile pascale este direcţionată către masa de Paşte. 69% dintre respondenţi vor aloca cea mai mare parte a bugetului pentru alimente, 12% planifică o călătorie sau alte activităţi recreative, iar restul vor investi în cadouri (10%) sau economii (7%).
Beneficiile acordate de Paşte nu sunt doar un gest simbolic, ci un sprijin real. 38% dintre angajaţi spun că bonusul îi ajută direct cu acoperirea cheltuielilor de sărbători, iar 15% declară că au neapărat nevoie de aceşti bani pentru a se descurca financiar. În acelaşi timp, 46% consideră că o primă de Paşte, chiar dacă nu este semnificativă ca valoare, este o formă de recunoaştere din partea angajatorului şi contribuie la creşterea loialităţii faţă de companie.
Cei mai mulţi angajaţi (77%) declară că şi-ar dori o primă în bani, iar 31% menţionează tichetele cadou ca beneficiu preferat. Deşi 21% ar aprecia zile libere suplimentare ca beneficiu de Paşte, doar 23% dintre angajaţi şi-au planificat concediu în plus, în afara zilelor legale, plănuind să petreacă sărbătorile acasă, în familie.
O tendinţă interesantă evidenţiată de sondaj este folosirea inteligenţei artificiale în pregătirile de Paşte: 27% dintre respondenţi îşi creează liste de cumpărături cu ajutorul AI-ului, 23% generează meniuri în funcţie de preferinţe şi dietă, iar 19% îl folosesc pentru reţete şi idei de activităţi. Cu toate acestea, 46% rămân fideli metodelor clasice, preferând să organizeze totul manual.
Sondajul a fost realizat de bestjobs în martie-aprilie 2025, pe un eşantion de 687 de utilizatori de internet.
Opinia Cititorului