Preţurile transportului de marfă sunt în creştere şi această tendinţă va continua probabil şi anul viitor, afectând comerţul şi complicând lupta împotriva inflaţiei. Tensiunile geopolitice, congestionarea porturilor şi noile tarife influenţează deja preţurile. Acest lucru anunţă probleme pentru retaileri şi clienţi, dar reprezintă o veste bună pentru transportatorii de mărfuri, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Analiştii din industrie au fost surprinşi să constate că preţurile transportului maritim de marfă au crescut în prima jumătate a anului 2024, deoarece această perioadă este considerată, în general, ca fiind sezonul mort. Preţurile transportului maritim de marfă au fost chiar mai mari decât în a doua jumătate a anului 2023 şi motivele sunt multiple.
Atacurile Houthi din Marea Roşie au forţat navele de transport maritim de mărfuri să evite zona şi să aleagă rute mai lungi. Potrivit US Defense Intelligence Agency, cel puţin 65 de ţări au fost afectate, inclusiv România, iar 29 de mari companii din zona de energie şi transport maritim au fost nevoite să îşi modifice rutele. Rutele alternative de transport maritim în jurul Africii nu numai că adaugă aproximativ 11.000 de mile marine (una până la două săptămâni de timp de tranzit), dar, de asemenea, adaugă aproximativ 1 milion de dolari în costuri de combustibil pentru fiecare drum. Acest lucru a creat un deficit de capacitate de 10-15% pe ruta Asia-Europa şi a avut un impact major asupra întregii industrii de transport maritim.
"În plus, din cauza nivelului insuficient al apei din Canalul Panama, viteza traficului navelor a fost redusă. De asemenea, cantitatea de marfă pe care navele o pot transporta a fost redusă. Prin urmare, şi transporturile din China către Coasta de Est a Statelor Unite sunt adesea întârziate cu mai mult de 7-10 zile din cauza acestor probleme. Totodată, al doilea cel mai mare port din lume, Singapore, dă semne de congestionare, deoarece, de obicei, navele rămân acolo pentru una, două zile, dar acum există informaţii conform cărora mai multe nave au fost forţate să îşi prelungească staţionarea în port", precizează analistul eToro.
Toate aceste situaţii sunt dublate de o cerere susţinută din partea SUA şi a Europei, ceea ce duce la creşterea preţurilor de transport. Transportatorii de containere, de la Maersk la Hapag-Lloyd, profită de această situaţie. Preţul acţiunilor Hapag-LLoyd a crescut cu aproape 22 % în acest an, dar pe ultimele 12 luni a scăzut cu 12 %. Maersk este încă în scădere cu 3% de la începutul anului până în prezent, dar acţiunile au crescut aproape 3% în ultimele cinci zile.
Nici transportul aerian nu este imun la creşterile de preţuri. Potrivit firmei de consultanţă în domeniul transportului de marfă Xeneta, cea mai mare creştere anuală a preţurilor pentru luna mai a fost majorarea cu +110% a tarifului spot pentru transportul aerian de marfă pe coridorul Orientul Mijlociu şi Asia Centrală către Europa, din cauza perturbărilor continue din Marea Roşie. Tarifele spot Asia de Sud-Est şi China către America de Nord au crescut cu +65% şi, respectiv, +43%, în timp ce tariful spot China-Europa a înregistrat, de asemenea, o creştere de două cifre, de +34% faţă de anul precedent, arată sursa citată.
Bogdan Maioreanu mai precizează: "Aceste creşteri vor ajuta profiturile transportatorilor de mărfuri, în special cei cu flote aeriene masive beneficiind de pe urma intarzierilor şi costurilor crescute de pe rutele maritime. Acţiunile FedEx au crescut cu 13,8% după ce raportarea financiară a depăşit estimările şi compania a dat şi estimări ale veniturilor viitoare peste aşteptări. Managementul companiei a declarat că se aşteaptă ca ritmul recent să continue şi în anul fiscal 2025, iar gigantul de transport are estimări pentru acest an mai puternice decât aşteptările pieţei. Preţul acţiunilor companiei a crescut cu 17% de la începutul anului, în timp ce acţiunile principalilor săi concurenţi au scăzut, cu DHL fiind la -15% şi UPS - 14% în aceeaşi perioadă.
Dar toate acestea pot însemna probleme pentru consumatori, care ar putea vedea produsele lor preferate sosind mai târziu şi la preţuri mai mari, într-un mediu care începe să semene din ce în ce mai mult cu presiunea asupra preţurilor transportului de marfă din 2021".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.06.2024, 15:34)
ce anuntam eu in iarna cand au crescut in luna asigurarile auto… propagare acum si impact in toamna iarna asta?!
s c c r e t