Măsurile luate de autorităţi pentru combaterea răspândirii pandemiei Covid-19 au afectat şi mass-media, se arată într-o scrisoare deschisă adresată de Biroul Român de Audit Transmedia decidenţilor politici de la Bucureşti.
Conform documentului citat, măsurile luate în stare de urgenţă de Guvern şi ordonanţelor militare emise de Ministerul Afacerilor Interne au cauzat în mass-media scăderea cu peste 50% a veniturilor realizate din publicitate, reducerea cu peste 90% a veniturilor realizate de presa scrisă din vânzarea şi distribuţia la chioşcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicaţiilor, sistarea apariţiei ediţiilor tipărite.
Creatorii de conţinut scris, companiile ce furnizează ştiri online şi cei din presa tipărită nu au surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgenţă. Fără sprijinul imediat al autorităţilor, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu îşi vor înceta activitatea, punând, astfel, în pericol informarea obiectivă şi corectă a publicului.
Dragoş Stanca, preşedintele BRAT susţine: ""Ştirile, informaţiile corecte şi obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilităţile de bază. Chiar dacă consumul de ştiri a crescut exponenţial în ultimele zile, producătorii de conţinut de calitate, în special presa scrisă şi site-urile care nu promovează fake news sau titluri înşelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu îşi doreşte ca populaţia să se informeze doar din reţelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preţ pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale. Am încredere că Guvernul va ajuta instituţiile de presă legitime şi va susţine jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor şi publicaţiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe şi impozite etc.".
În documentul citat se arată că internetul este sursa de informaţie principală pentru 70% din populaţia activă, procentul depăşind 75% pentru populaţia sub 35 de ani. 35% din populaţia României utilizează ca sursă principală de informare presa scrisa, fenomen prezent în proporţie mai mare la populaţia de peste 65 ani.
Din analizarea datelor din ultimele săptămâni, cei de la BRAT reţin că a crescut interesul publicului pentru ştirile online, pentru site-uri-le presei scrise, interes care depăşeşte cel de la alegerile europarlamentare sau prezidenţiale, evenimente sportive, catastrofe naturale, etc..
Conform BRAT, începând cu 9 martie 2020, ştirile online au înregistrat valori duble de trafic, iar consumul general de informaţii publicate pe site-uri a crescut cu 54%.
În acest context complex, menţinerea funcţională a instituţiilor de presă ce furnizează ştiri corecte este esenţială, atât pentru publicul larg, cât si pentru autorităţi.
Drept urmare, BRAT a transmis Secretariatului General al Guvernului o propunere care cuprinde măsuri pentru limitarea efectelor negative ale instituirii Stării de Urgenţă şi pandemiei COVID19 asupra instituţiilor de presă. Solicitarea a fost transmisă prin semnarea, împreună cu ARCA - Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale, a unui apel comun către Guvern, în care starea presei, indiferent de modul ei de a ajunge la public (online, radio, TV, publicaţii), este adusă în atenţia autorităţilor.
Aceste măsuri cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăţilor taxelor şi impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor şi ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităţilor, includerea activităţilor realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esenţiale.
Pentru a înlătura orice suspiciune ori a nu lăsa loc de abuzuri şi pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanţarea surselor îndoielnice de informare, care promovează ""fake news", ştiri alarmiste şi neverificate, BRAT se pune la dispoziţia autorităţilor pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credinţă. Printre aceste criterii se pot număra existenţa unui sediu social valid, a unui administrator identificabil al societăţii, apartenenţa la o organizaţie profesională recunoscută sau aderarea la un cod etic, a unui număr minim de angajaţi cu forme legale, site-uri si publicaţii care respectă standardele globale ale industriei şi reglementările de tip GDPR, precum şi dovezi clare asupra impactului crizei COVID19 în situaţiile financiare ale societăţilor editoare (ex: un impact de minim 25% scădere în venituri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent).
1. ARCA a adresat un APEL GUVERNULUI ROMÂNIEI s
(mesaj trimis de anonim în data de 24.03.2020, 01:31)
ARCA a adresat un APEL GUVERNULUI ROMÂNIEI
solicitând protejarea televiziunilor și radiourilor
de efectele crizei coronavirus
Asociația Română de Comunicații Audiovizuale - ARCA, asociație a principalelor societăți de televiziune și radio din România, care cumulează peste 70% din piața audiovizualului, a adresat un APEL GUVERNULUI ROMÂNIEI prin care solicită adoptarea de măsuri necesare pentru a proteja televiziunile și radiourile de efectele crizei coronavirus.
În contextul instituirii stării de urgență în scopul evitării infectării populației cu virusul Covid-19, strategia abordată de instituțiile statului român vizează în principal limitarea circulației cetățenilor și rămânerea acestora la domiciliu, comandamentul prin care se răspunde cerințelor fiind „stăm acasă”; în acest context, rolul televiziunii și al radioului devine extrem de important, sub două aspecte:
?Ca modalitate principală de păstrare a legăturii cu societatea a cetățenilor, sub raportul informării lor asupra evoluției pandemiei, asupra măsurilor de contracarare a acesteia prin implementarea măsurilor de siguranță adoptate de institutiile statului, precum și cu privire la aspectele curente implicite unei activități sociale și economice care trebuie păstrată în limitele normalității.
?Ca suport psihologic necesar pentru a face față unei dificile izolări a cetățenilor pentru o perioadă de până la 10 săptămâni, dar care se poate prelungi pe o durată semnificativ mai lungă.
Dar, acest dublu rol de importanță maximă pentru depășirea crizei este grav subminat de reducerea drastică a resurselor financiare în domeniul audiovizual, sub efectul crizei.
Astfel, trebuie avut în vedere că finanțarea prin publicitate a radiourilor și televiziunilor va fi mult redusă ca urmare a faptului că majoritatea clienților de publicitate își vor diminua sau chiar închide activitatea temporar, având drept consecință anularea bugetelor de publicitate, efect ce s-a produs deja într-o măsură semnificativă. Deși, spre deosebire de alte activități, radiourile și televiziunile pot funcționa fără a expune populația la riscuri, finanțarea acestora prin mecanismele obișnuite se poate reduce aproape de zero, deși funcționarea radiourilor și televiziunilor este o condiție a rezistenței societății în fața crizei.
De asemenea, dificultățile întâmpinate de clienții de publicitate în acestă perioadă vor produce un efect în cascadă asupra societățillor de radio și televiziune, generând întârzieri sau chiar imposibilitatea de a avea venituri. Mai mult, în condițiile respectării măsurilor de contracarare a răspândirii virusului, televiziunile și radiourile întâmpină dificultăți reale în desfășurarea activității de zi cu zi a producției de programe destinate publicului.
Trebuie reținut că radiourile și televiziunea sunt reglementate de 28 de ani de legea audiovizualului, fiind astfel mijloacele de comunicare în masă în care corectitudinea informațiilor este garantată și riscul de fake-news este exclus, precum și în care principiile referitoare la valorile democratice și ale drepturilor omului sunt respectate fără excepții.
În acest context, considerăm că este necesară administrarea de către autorități a acestei situații complexe prin intermediul unui set de măsuri care să vizeze inclusiv protejarea activității radiourilor și televiziunilor, care sunt, împreună cu presa scrisă și alături de sectorul medical și de cel al menținerii ordinii publice, instrumentele de bază în prin care România rezistă în fața pandemiei.
Astfel, considerăm absolut necesară includerea lor ca beneficiari ai setului de măsuri generale care vizează acordarea imediată de facilități fiscale și garanții guvernamentale, adoptate de Guvern prin ordonanță de urgență, având în vedere că, în contextul actual, principala prioritate a radiourilor și televiziunilor devine continuarea activității în condiții în care pot asigura buna funcționare a comunicării prin mijloacele audiovizuale, atât de necesară populației în această perioadă.
În scopul diminuării efectelor negative care lovesc direct domeniul audiovizual, expuse anterior, am propus Guvernului să adopte de urgență și un set de măsuri specifice de sprijinire a radiourilor și televiziunilor.
Aplicarea unor astfel de măsuri este esențială în România pentru succesul luptei împotriva epidemiei de coronavirus, luptă în care radiourile și televiziunile sunt și trebuie să fie privite ca una dintre cele mai importante resurse.
ASOCIAȚIA ROMÂNĂ DE COMUNICAȚII AUDIOVIZUALE – ARCA
23 martie 2020
1.1. SOS? Restrâgere la 13%.Rușineeee! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de VULPIȚA, porno-"VEDETELE"și subCultura în data de 24.03.2020, 10:07)
Doar câteva emisiuni sunt necesare și binevenite pe ecranele românilor faceți un sondaj înainte de a cere pomană. Redați/ revedeți criticile oamenilor de cultură și ale publicului larg, de care nu ați ținut cont și ați promovat mocirla morală.