Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR) se opune noului proiect de HG privind stabilirea tarifelor de primă maxime pentru poliţele RCA, principalele motive fiind îngrădirea concurenţei şi discriminarea distribuitorilor independenţi în raport cu canalele de vânzări directe ale asiguratorilor, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, membrii UNSICAR înţeleg demersurile autorităţilor în direcţia prevenirii eventualelor efecte negative asupra consumatorilor ca urmare a insolvenţei Euroins România, dar măsura plafonării comisioanelor brokerilor la 8% nu este o soluţie corectă pentru piaţa în care ne desfăşurăm activitatea. Dupa cum se mentioneaza in proiect, singurul element care se plafoneaza in proiect este comisionul intermediarilor, restul elementelor fiind inghetate la pretul de piata.
"În acest context, UNSICAR propune autorităţilor ca nivelul comisioanelor de distribuţie aferente contractelor RCA să fie limitat la nivelul menţionat în contractele de distribuţie valabile între asigurători şi distribuitori la data de 28.02.2023, pentru o perioada de 6 luni de la data intrării în vigoare a viitorului act normativ", subliniază reprezentanţii UNSICAR.
Astfel, sarcina financiară şi riscul măsurilor luate va fi suportat în mod egal de asigurători şi intermediari.
"Fără această modificare considerăm că plafonarea prevăzută în proiect nu poate decât să adâncească situaţia dificilă în care se află piaţa de asigurări RCA. Acest aspect este cu atât mai mult valabil în cazul acestui proiect care propune plafonarea comisioanelor de distribuţie, prevedere care, în opinia Uniunii, ignoră aspecte esenţiale legate de prevederi legislative deja existente şi omite să evalueze impactul asupra pieţei de intermediere de asigurări şi asupra consumatorilor", spune membrii UNSICAR.
UNSICAR apreciază că propunerea plafonării comisionului încalcă articolul 16 din Constituţia României privind egalitatea în drepturi, deoarece va transfera sarcina financiară aferentă măsurii de plafonare doar către intermediarii de asigurări, constituind totodată o veritabilă expropriere a veniturilor distribuitorilor de asigurări, fără o dreaptă şi prealabilă despăgubire.
"Singura piata pe care există concurenţă intensă în industria de asigurări - piaţa de intermediare - riscă să rămână fără acest atribut, iar singurii care pierd sunt consumatorii, prin consecinţele care se manifestă de obicei într-o piaţă cu ofertă scazută. Practic, deşi acuză lipsa de concurenţă la nivelul asiguratorilor, autorităţile iau masuri pentru reducerea concurenţei şi la nivelul distribuitorilor.
Considerăm ca o astfel de abordare nu este în beneficiul celor peste 8 milioane de clienţi care folosesc serviciile brokerilor de asigurări şi celor peste 40.000 de distribuitori licenţiaţi în această industrie.
De asemenea, propunerea va avea ca efect crearea unor condiţii inegale de concurenţă, favorizând vânzările prin canalele directe ale asigurătorilor, care nu intră sub incidenţa viitoarei plafonării, în detrimentul canalelor de vânzare independente.
Amintim că Ministerul Justiţiei a dat deja un aviz negativ pe proiectul de plafonare publicat anterior, instituţia menţionând că nivelul comisioanelor de distribuţie reprezintă un aspect legat de politica comercială a operatorului economic.
În plus, Ministerul Justiţiei a arătat că propunerea plafonării tarifelor RCA şi, implicit, a comisionului brokerilor trebuie adoptată doar prin act normativ de nivelul legii, nu prin hotărâre de guvern.
În acest context, dacă măsura plafonării tarifelor RCA va fi adoptată prin hotărâre de guvern, există riscul ca prevederile acesteia să fie declarate nelegale la un eventual control al instanţei competente, cu consecinţa stabilirii unor obligaţii de plată în sarcina bugetului de stat şi a afectării domeniilor de activitate vizate.
Totodată, există riscul declanşării procedurii de infringement împotriva României, în condiţiile în care distribuţia independentă de asigurări este o componentă esenţială a pieţei de asigurări, aşa cum prevede şi Considerentul 4 al Directivei (UE) 2016/97 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 ianuarie 2016.
Apreciem că o parte semnificativă a distribuitorilor nu va putea absorbi şocul pe care l-ar crea adoptarea proiectului de HG in aceasta forma, riscând, conform estimărilor UNSICAR, reducerea numărului de angajaţi sau parteneri implicaţi direct în activitatea de intermediere de asigurări, prin falimentul acestora sau pur şi simplu renunţarea la desfăşurarea acestei activităţi.
Reducerea masivă a distribuţiei independente va afecta semnificativ interesele consumatorilor de asigurări pe termen mediu şi lung, mai ales în oraşele şi localităţile cu o populaţie sub 30.000 locuitori, prin restrângerea accesului la asigurări şi la consultanţa care însoţeşte produsele complexe.
Deloc neglijabil este şi faptul că aceste zone acoperă peste 50% din populaţia României şi sunt, de regulă, şi cele cu acces redus la soluţiile de achiziţie online, distribuţia door-to-door fiind singura posibilitate de a avea acces la produse de asigurare", spune UNSICAR în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.03.2023, 22:39)
Tăietori de frunze la câini se opun .. Nu au decât și 8 la suta comision e mult pt samsarii de polițe …
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.03.2023, 08:43)
Vorbesti fara sa stii cum sta de fapt treaba. Din 8% cateva procente merg la firma de brokeraj, iar ce ramane se impoziteaza ci 10%. Si mai sunt asigurari la care comisionul este intre 1-2,5%, fara acele procente despre care merg la la firme si restul se impoziteaza. Sunt asigurari unde ramane pentru cel care emite asigurarea, 2 lei ....impozabili! Deci vorbești in necunostinta de cauza.