Sărbătorile sunt prilej de întâlniri cu cei dragi, dar şi una dintre cele mai intense perioade de cumpărături de pe parcursul anului. Sărbătorile vin însă, şi cu îngrijorări financiare, după cum a relevat cel mai recent studiu Offerista, derulat la nivel european.
Studiul "2024 Holiday Shopping Report" a fost realizat online în septembrie şi octombrie, prin intermediul aplicaţiilor deţinute de ShopFully şi Offerista şi a vizat consumatori cu vârste de peste 18 ani de pe 8 pieţe europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franţa, Ungaria, Italia, România, Spania şi Ungaria).
Potrivit comunicatului remis redacţiei, studiul evidenţiază felul în care consumatorii europeni îşi gestionează anul acesta deciziile legate de cheltuieli şi dezvăluie un context modelat de presiuni economice, bugete strategice şi preferinţe de cumpărare în continuă evoluţie.
La nivel naţional, ca şi în restul Europei, există o îngrijorare în ce priveşte aspectele financiare, inclusiv în contextul sărbătorilor. Inflaţia este o preocupare majoră la nivel european, Franţa (85%) raportând cea mai mare îngrijorare, urmată îndeaproape de Spania (76%) şi Italia (73%). Creşterea costurilor, preţul energiei şi presiunile financiare personale influenţează cumpărătorii să se concentreze asupra cheltuielilor esenţiale, în special asupra alimentelor şi băuturilor.
Consumatorii din ţară au raportat preocupări similare atunci se gândesc la perioada sărbătorilor de anul acesta, 72% dintre respondenţi declarând că principala problemă care îi îngrijorează este creşterea preţurilor/inflaţia, urmată de creşterea preţurilor la energie/gaze cu 56%. Sănătatea este pe locul al treilea, cu 39%, urmată îndeaproape însă de temerile legate de situaţia financiară proprie, cu 35%.
În contextul îngrijorării legate de finanţe, multe persoane îşi concentrează bugetele de sărbători pe articole esenţiale, reducând în acelaşi timp cheltuielile discreţionare.
Mai mult de o treime dintre noi (37%) vom începe cumpărăturile mai devreme anul acesta, arata studiul Offerista. Principalul motiv pentru această abordare este eşalonarea cheltuielilor (46%), urmat îndeaproape de dorinţa de a avea mai mult timp la dispoziţie pentru planificarea achiziţiilor (40%), motivul de pe locul al treilea fiind evitarea stresului de ultim moment (35%).
Impactul situaţiei economice este resimţit puternic în ţara noastra. In acest an, 11% dintre noi am declarat că nu vom face cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse.
Media digitală este principalul canal pentru informare legat de promoţii, însă şi noi, ca şi ceilalti europeni, ne facem cumpărăturile predominant în magazine fizice.
Pentru a afla informaţii despre ofertele de Crăciun, consumatorii preferă să se informeze de pe site-urile oficiale ale magazinelor/brandurilor (53%), urmate de social media (33%) şi de abia apoi TV (28%) şi presă (21%).
În acelaşi timp, când vine vorba de a găsi inspiraţia pentru cumpărăturile de sărbători, magazinele locale conduc topul preferinţelor românilor (43%), urmate îndeaproape de
canalele de social media cu 38% şi de abia pe locul al treilea de TV cu 30 %.
De altfel, se pare că preferăm să vedem şi să testăm ceea ce cumpărăm aşa că, inclusiv atunci când vine vorba de cumpărăturile pentru sărbători, majoritatea (59%) vom realiza achiziţiile în magazine fizice.
"Această dependenţă combinată de căutare digitală şi de abordare hibridă în materie de cumpărături reflectă modul în care consumatorii europeni navighează în căutarea valorii.
Achiziţia în regim hibrid este într-o creştere clară în România, însă tendinţa de informare din surse digitale este puternică şi arată că, deşi consumatorul român încă preferă să şi vadă
produsul înainte de achiziţie, procesul de selectare şi pregătire a listei se realizează predominant (şi din ce în ce mai mult) online. Iar acest aspect face să devină esenţial felul în care retailerii şi brandurile îşi prezintă ofertele în mediul digital şi modalităţile alese pentru a le face să ajungă la consumatori în contexte relevante," a declarat Cătălin Paţachia, Country Manager Offerista România.
Ca răspuns la inflaţie, mulţi consumatori europeni adoptă o abordare proactivă şi strategică a cumpărăturilor de sărbători, valorificând ofertele şi promoţiile pentru a-şi optimiza bugetele.
Nici noi nu facem excepţie, iar atunci când vine vorba de cadourile de Crăciun, cele mai importante aspecte sunt raportul calitate-preţ (36%), promoţiile (28%) şi varietatea ofertei care le oferă posibilitatea de a achiziţiona totul dintr-un singur loc (13%).
Anul acesta aproape două treimi din consumatorii nationali vor aloca acelaşi buget pentru cumpărăturile de sărbători ca şi în 2023 (65,13%), în timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic.
Aceasta se traduce prin intenţia de a cheltui mai puţin pe fiecare cadou (35%), de a alege produse total diferite cu un preţ mai mic (29%) sau vom opta pentru alternative mai ieftine ale aceloraşi produse (20%). Pentru branduri va însemna o presiune şi mai mare de a reuşi să ajungă cu ofertele proprii la consumatori.
"Bugetele reduse de anul acesta ale consumatorilor pun o presiune şi mai mare pe branduri şi retaileri în a comunica pe acele canele unde consumatorii caută ofertele" a adăugat Cătălin Paţachia, Country Manager Offerista România.
În termeni absoluţi, aproape 40% din consumatorii naţionali intenţionează să cheltuie între 500-1.000 lei pentru cumpărăturile de Crăciun, 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, în timp ce 22% vor cheltui între 1.000-2.000 de lei anul acesta de sărbători.
Principalele categorii de achiziţii sunt mâncarea şi băuturile (52%), decoraţiunile şi alte produse pentru casă (42%), hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%), cosmetice şi parfumuri (24%) şi jucăriile (20%), se arată în comunicat.