În România, mediul de business este în continuare dominat de bărbaţi şi încă există inegalitate în antreprenoriat pe motive de gen, conform unui comunicat remis redacţiei. Însă, are loc un progres semnificativ, femeile fiind tot mai prezente în mediul de business românesc fie ca antreprenoare, fie în funcţii de conducere, arată concluziile unei analize la care au răspuns fondatoarele unor companii din IT, HR, design interior şi marketing.
"În momentul actual consider că business-ul are genul masculin, în special din prisma faptului că femeile sunt mai puţine în România, dar şi în lume, pe poziţii de conducere în organizaţii. De aceea se resimte mult mai mult stilul de conducere masculin. În continuare există o inegalitate în antreprenoriat pe motive de gen, care totuşi se diminuează de la an la an", consideră Cătălina Trupşor, fondator şi CEO Color Smart Distribution, unic importator si distribuitor în România şi Republica Moldova al brandurilor premium şi premium plus Novacolor, Color Smart şi Pittsburgh Paints. Antreprenoarea, cu 17 ani de experienţă în business, punctează că, deşi în continuare mediul de afaceri românesc este dominat de bărbaţi, totuşi influenţele leadership-ului feminin încep să se simtă în culturile organizaţionale, în dezvoltarea sau inovarea unor noi businessuri.
Potrivit sursei citate, Roxana Epure, proprietara NextUp Solutions, subliniază că business-ul nu are gen şi că singura cale pentru antreprenorul român, femeie sau bărbat, este să se profesionalizeze indiferent de gen, să-şi aşeze pe principii sănătoase businessul şi să creeze o cultură a performanţei.
"Vedem tot mai des femei proprietari de afaceri. Sunt reziliente, organizate şi conduc organizaţii profitabile, în producţie, tehnologie, servicii, distribuţie. Sunt deschise să înveţe, sunt competitive, căci până nu demult era necesar să îşi demonstreze capacităţile, prin comparaţie cu bărbaţii. Văd des femei hands-on, care reuşesc să se ocupe şi de afacerile lor, şi de familie, să fie şi sociale. E admirabil să vezi femei puternice, care aleg constant să facă multe, fără să se plângă, ba din contra, cu bucurie şi cu pasiune", este de părere antreprenoarea cu peste 12 ani de experienţă în antreprenoriat.
Şi Graţiela Lupu, co-fondator White Image, consideră că business-ul românesc nu mai are gen şi că femeile sunt tot mai prezente în antreprenoriat. "Femeile în business reprezintă o forţă în economia ţării şi din ce în ce mai multe ocupă poziţii de top sau îşi dezvoltă afaceri proprii. În ultimii 10- 20 de ani, mediul de afaceri românesc a evoluat semnificativ în bine, cu multe schimbări importante şi, astfel, din ce în ce mai multe femei din România au ales să înceapă propriile afaceri imediat dupa terminarea studiilor datorită fondurilor alocate pentru start-up-uri şi în general al accesului la finanţare", susţine antreprenoarea Graţiela Lupu.
În acelaşi timp, Elena Georgescu, fondatoarea companiei True People, companie specializată în headhunting prin intermediul tehnologie, subliniază că business-ul încă are gen, dar există un progres în diminuarea diferenţelor între femei şi bărbaţi în antreprenoriat. "Atât în educaţie cât şi în business se menţin prejudecăţile cu privire la domeniile "feminine' şi "masculine' chiar dacă exista un procent de excepţii şi companiile mari alocă un numar de locuri pentru prezenţa feminină inclusiv in board", declară antreprenoarea.
În ceea ce priveşte abilităţile înnăscute pentru business, antreprenoarele punctează că există diferenţe în funcţie de gen. Astfel, dacă în opinia lor bărbaţii sunt mai pragmatici, orientaţi spre sarcini şi raţionali, femeile au ca atu-uri principale empatia, intuiţia şi creativitatea, care le ajută în managementul afacerii, subliniază sursa citată.
"În general, stilul de conducere al unei femei este bazat mai mult pe comunicare, încurajarea exprimării, orientat către oameni. Ele relaţionează mai uşor cu ceilalţi, alocă mai mult timp şi atenţie oamenilor cu care lucrează, înţeleg mai uşor emoţiile, temerile sau nesiguranţele colegilor", spune Cătălina Trupşor, proprietara Color Smart Distribution.
În acelaşi timp, Graţiela Lupu, co-fondator White Image, punctează că există anumite atu-uri specifice femeilor de la abilităţile multitasking până la gestionarea mai buna a stresului şi presiunii şi că femeile pot fi lideri puternici capabile să ia decizii bune şi să îşi motiveze echipa pentru a atinge obiectivele de business.
"Femeile au de obicei o inteligenţă emoţională superioară, ceea ce duce la o atmosferă plăcută în echipe, în care colaborarea şi motivaţia pozitivă sunt focusul central", adaugă Roxana Epure, proprietara NextUp Solutions.
În plus, femeile sunt perseverente, consecvente, muncitoare şi dedicate, consideră Elena Georgescu, proprietara TruePeople. "Femeile au o gamă mai nuanţată de trăiri care pot să le garanteze o înţelegere mai bună a echipei şi un tact şi inteligenţă emoţională ridicată în relaţiile cu ceilalţi", conchide antreprenoarea.
Totodată, în ceea ce priveşte susţinerea reciprocă între femeile din business, antreprenoarele spun că există comunităţi solide dedicate antreprenoriatului feminin, care contribuie la dezvoltarea companiilor şi a mediului de afaceri.
Potrivit acestora, în ultimii ani s-au format tot mai multe comunităţi dedicate femeilor antreprenor, care oferă programe de mentorat şi organizează întâlniri periodice unde se reunesc femei din diverse domenii pentru a se cunoaşte, a organiza diverse activităţi comune de networking, a-şi înţelege provocările şi a găsi soluţii împreună, se menţionează în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2023, 17:57)
Si asa merge greu treaba,
ne mai trebuie Dorinele tip "Germania"
si suntem kaput
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2023, 09:46)
care este motivul acestei victimizari eterne , cine le blocheaza pe femei sa ajunga nu stiu unde ?care este legatura dintre competenta si egalitatea de gen , dintre cererea pietii si numirile politice ? trebuie sa-ti castigi singur locul , sau asteapta sa fie invitate si sa se dea lumea la o parte sa vina nu stiu ce pila de partid feminist .