Nu mai este nicio îndoială că Sărbătorile de iarnă vor fi cu totul diferite faţă de anii trecuţi. Pe fondul restricţiilor generate de COVID-19, dar şi pentru că distanţarea fizică a devenit o constantă în vieţile noastre din ultimele 9 luni, Sărbătorile vor avea cu siguranţă un aer ...alfel. Chiar şi lista de cadouri s-a transformat. Modul în care alegem cadourile pentru familie, prieteni şi parteneri s-a modelat sub amprenta pandemiei, lucru de loc de neglijat.
Însă mulţi dintre noi nu am lăsat pandemia să ne răpească bucuria de a face cadouri după cum relevă un studiu realizat de Compari.ro. Acesta scoate la suprafaţă că românii vor cumpăra cadouri mai puţine pentru Crăciun, dar mai scumpe. Sondajul arată, totodată, faptul că, din cauza pandemiei, numărul persoanelor pentru care vom cumpăra cadouri de Crăciun este mai mic. Dacă anul trecut rezultatele sondajului arătau un număr de 10-11 persoane, anul acesta lista se limitează la aproximativ 5 persoane.
Conform studiului, anul acesta cumpărarea cadourilor este marcată de câteva tendinţe majore:
• Achiziţiile de cadouri se mută în online
Distanţarea socială a accelerat trendul de cumpărături online, iar retailerii au înregistrat, în medie creşteri cu 50%, faţă de 2019 de la debutul pandemiei. Datele platformei SaaS de eCommerce MerchantPro, pe care funcţionează peste 1500 de magazine online locale, arată că antreprenorii din eCommerce au avut venituri cu peste 50% mai mari începând din martie 2020.
Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, a declarant: "La începutul pandemiei s-a crezut că odată cu ieşirea din starea de urgenţă este posibil să înregistrăm scăderi mult mai mari în eCommerce. Dimpotrivă, zona de online a continuat să crească. Observăm că această nouă predilecţie pentru online - atât din partea furnizorilor de produse şi servicii, cât şi a clienţilor finali - se menţine şi nu dă semne că reorientarea este una temporară. Practic, această schimbare de comportament ar fi avut loc, într-un context normal, în 3-5 ani".
Un alt studiu recent, realizat de Nielsen Consumer Insights România în mediul urban, cu persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 55 ani care au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni, arată că doi din zece români care au făcut cumpărături online în ultimele şase luni sunt începători şi au făcut acest lucru fiind forţaţi de criza Covid-19.
În acest context, este de aşteptat ca volumul cadourile comandate online în acest sezon să crească într-un ritm accelerat.
• Experienţe cu totul şi cu totul ...online
Experienţele cadou au crescut în popularitate în ultimii ani. Conceptul «collect moments, not things», a încurajat publicul să dăruiască experienţe, care, potrivit studiilor, rămân pe retina emoţională mai mulţi ani, cu mult mai mult decât un cadou obiect.
Anul acesta, cu atât mai mult cu cât experienţele offline au lipsit tuturor, experienţele cadou sunt o opţiune ideală pentru cei care "au de toate" sau care nu ştim ce şi-ar dori.
Un sondaj realizat de magazinul online de experiente cadou Complice.ro relavă faptul că bugetul pe care vor cei mai mulţi să-l rezerve cadourilor pentru cei apropiaţi este de 500-1.000 de lei.
Datele furnizorului de cadouri experienţiale mai arată că 39% ar prefera o lună la SPA, pentru a se relaxa după un an plin de provocări, 12% şi-ar dori un cadou cu adrenalină (chiar un zbor cu paraşuta), iar 18% duc dorul călătoriilor şi au pus pe listă un zbor virtual. 12% ar prefera sesiuni de coaching şi dezvoltare personală, iar 15% ar alege cursuri practice, cum ar fi cele de cooking ori home brewing.
Companiile, pe de altă parte, iau în considerare mai mult decât oricând varianta cadourilor online, cea care oferă un context sigur, şi care permite o trimitere a voucherului cu instrucţiuni prin e-mail.
De altfel, pentru a evita transmiterea prin curier, experienţele descrise în voucher transmis online sunt cea mai la îndemână opţiune.
• Afaceri locale şi cadouri cu semnificaţie, pentru minte şi suflet
Mai mult ca niciodată, artizanii şi micile afaceri locale au nevoie de susţinere. În lipsa târgurilor de Crăciun stradale, care le asigurau vânzări consistente la final de an, aceştia sunt forţaţi să acceseze canale alternative de vânzare.
Anca Negescu, o antreprenoare din România, a lansat în urmă cu câteva luni un brand de bijuterie contemporană în serie mică -Curandera.ro -cu care estimează vânzări triple pentru finalul acestui an, în mare parte provenite din noile piese lansate la final de noiembrie.
Bugetele alocate pentru cumpărarea pieselor de pe Curandera.ro se încadrează între 300 şi 600 de lei, în creştere în ultima perioadă, pe fondul sezonului de reduceri şi în contextul sărbătorilor.
"Întreaga industrie creativă a fost zguduită de pandemie, iar zona artei şi a bijuteriei nu a făcut excepţie. Am lansat astfel o destinaţie pentru clienţii care caută piese de bijuterie «fără vârstă», lucrate impecabil, cu un stil minimalist şi cu poveşti deosebite", declară Anca Negescu, Fondator şi Designer Curandera.ro.
Aceasta remarca la început de decembrie că faţă de anii precedenţi clienţii sunt mai rezervaţi în a face achiziţii, iar procesul durează mai mult decât în mod obişnuit. Cadourile cu poveste, cu semnificaţie şi create în România sunt însă căutate de cei care vor să sprijine industria locală.
Datele transmise de Curandera.ro arată că un coş mediu conţine 1-3 piese, iar 60% dintre clienţi revin pentru o nouă achiziţie în decurs de 3 luni şi/sau recomandă brandul generând alte achiziţii. De asemenea, clienţii se orientează către piese din aur, considerate o investiţie, mai puţin spre cele din argint, care se situează ca valoare de preţ la aproximativ o treime faţă de cele din aur. Bijuteriile Curandera.ro se vând în ambalaje reciclabile, încadrândi-se în trendul de a susţine afacerile cu o viziune sustenabilă.
Tendinţa de a oferi cadouri cu semnificaţie este confirmată şi de dinamica vânzărilor de carte de spiritualitate. Libris.ro, librărie online care procesează mii de comenzi în fiecare zi, arată o creştere cu 100% înregistrată în perioada pandemiei pe segmentul cărţilor din subcategoria Dezvoltare Spirituală.
Cele mai recente cercetări făcute publice la începutul lunii decembrie de către Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) arata că, la nivel naţional, 35% dintre români au declarat că au citit în ultimele luni, o creştere de 6 procente faţă de anul trecut. În acest context, cadourile dăruite în acest an vor cuprinde cu siguranţă şi cărţi.
• Livrare super rapidă
Perioada sărbătorilor de iarnă este, în mod tradiţional, una foarte ocupată pentru firmele de curierat. Volumul livrărilor creşte spectaculos începând cu Black Friday şi continuă la un nivel foarte ridicat până la Crăciun. Anii trecuţi, mulţi români şi-au primit cu întârziere cadourile de Crăciun, iar pe fondul creşterii consistente a numărului de comenzi online în acest an, sunt şanse mari ca şi în acest an companiile de curierat să fie supra-aglomerate.
Astfel, creşte cererea pentru servicii de livrare super rapidă. Reprezentanţii start-up-ului de curierat BeeFast declară că timpul mediu de livrare din acest an a fost de 55 minute şi mizează pe o creştere accelerată în decembrie. Lansat în decembrie anul trecut, BeeFast este o soluţie de curierat super rapid bazată pe o platformă informatică. Sistemul funcţionează în Bucureşti şi Ilfov prin alocarea dinamică a celui mai apropiat curier care să ridice şi să livreze colete în maxim 2 ore.
• Cadouri pentru acasă
Cu munca de acasă tot mai populară şi descurajarea permanentă a interacţiunilor în spaţii publice, o ultimă tendinţă care se conturează pentru cadourile de Crăciun în 2020 vizează cadourile pentru acasă. Fie că vorbim despre decoraţiuni, flori sau chiar piese de mobilier pentru biroul de acasă, anul acesta românii îşi vor dărui cadouri care să le înfrumuseţeze spaţiul de locuit.
Vânzările de flori şi aranjamente de Crăciun cresc în fiecare an. Completând tendinţele de achiziţie de flori pentru acasă, anul acesta vom vedea mai mulţi curieri cu buchete de flori şi aranjamente livrate la uşă celor dragi. Florăria online Floria.ro mizează anul acesta pe preferinţa pentru un Crăciun autentic, fără risipă, cu decoraţiuni cât mai naturale şi mai simple. Astfel, în cele peste 60 de produse ale colecţiei de Crăciun se regăsesc brazi miniaturali, coroniţe de Crăciun, buchete şi aranjamente în care domină florile de lotus, bumbacul, felii de portocală sau lămâi uscate, scorţişoară sau anason.
Pentru cei care lucrează acasă de multă vreme şi au nevoie de birouri confortabile, Crăciunul este o perioadă în care aleg să investească în propriul confort. Mulţi aleg să îşi facă singuri cadou scaune ergonomice sau mobilă adaptată noii realităţi de pe piaţa muncii, trend confirmat de creşterea vânzărilor de scaune de birou Herman Miller înregistrată de Workspace Studio.