Reporter: Ce impact a avut războiul din Ucraina asupra activităţilor Sphera Franchise Group?
Călin Ionescu: Din păcate, războiul din Ucraina este un eveniment nefericit iar oamenii suferă din cauza acţiunilor unui lider. În ceea ce priveşte partea economică, pentru noi toate efectele sunt indirecte. Ne confruntăm cu mai multe crize, care au început odată cu pandemia. Criza lanţurilor de aprovizionare, lipsa materiilor prime, creşterea preţurilor energiei şi chiar o criză în ceea ce priveşte forţa de muncă, pentru că oamenii şi-au reevaluat opţiunile. Iar războiul a amplificat unele dintre aceste crize.
România esta ţară NATO aşa că nu este în pericol. Noi nu avem operaţiuni în Ucraina astfel încât nu există efecte directe. Dar resimţim efectele indirecte ale războiului, de exemplu prin creşterea preţurilor materiilor prime.
Reporter: Sphera activează şi în Republica Moldova. Ce efect a avut războiul asupra operaţiunilor dumneavoastră de acolo?
Călin Ionescu: Republica Moldova este o piaţă mică pentru noi, deoarece acolo avem doar două restaurante. Impactul a fost pozitiv, pentru că în ţară au intrat peste 600.000 de ucraineni, cei mai mulţi fiind în tranzit. Astfel că am avut creşteri ale vânzărilor. În schimb, precum în România, există influenţe indirecte ce se manifestă prin creşteri de preţuri, greutăţi în aprovizionare, etc.
Reporter: Cum vă afectează creşterea puternică a preţurilor energiei din acest an? Cum aţi abordat această situaţie?
Călin Ionescu: Scopul nostru este să oferim clienţilor cel mai bun raport calitate-preţ şi în acelaşi timp să ne protejăm marja. Astfel, noi nu transferăm o creştere de cost direct consumatorului, ci mai întâi încercăm să optimizăm.
În ceea ce priveşte energia, discuţia este mai complexă şi depinde de structura unităţilor, de reglementările venite din partea statului - care anul acesta s-au schimbat odată la câteva săptămâni. Avem unităţi în centre comerciale, iar acolo suntem sub umbrela centrului care are contract cu furnizorul de energie. În restaurantele de sine stătătoare, noi am încheiat direct contractul cu furnizorul. În esenţă, am analizat consumul efectiv şi pe măsură ce preţul energiei a crescut, am încercat să optimizăm echipamentele din restaurante, să adoptăm soluţii specifice prin care să limităm consumul de energie. Au fost măsuri pe care le-am luat înainte să transferăm vreun cost către client.
Pe de altă parte, din septembrie statul a decis ca numai anumite companii să beneficieze de preţul plafonat de 1 leu/kWh, astfel încât într-adevăr au existat nişte presiuni pe partea de energie. Dar presiunile au fost variate pentru că multe companii s-au încadrat la preţul de 1 leu/kWh, altele au trecut la preţul pe care-l aveau în contractul cu furnizorul, iar altele au trecut pe piaţa liberă. În locaţiile noastre am trecut pe tariful pe care-l aveam în contract. Nu este corect să se facă o departajare în industrie, în sensul ca unii consumatori să fie subvenţionaţi şi alţii nu. Pentru că în HoReCa sunt multe întreprinderi mici care beneficiază de un tarif subvenţionat şi întreprinderi mari, cu mulţi angajaţi şi care aduc foarte mulţi bani la bugetul de stat, dar care nu beneficiază. Astfel încât competiţia nu se mai desfăşoară în condiţii de egalitate.
Noi ne adaptăm, negociem preţuri de achiziţii, unde se poate schimbăm contractele. Încercăm pe cât posibil să ţinem preţurile pe loc. Creşterea continuă a preţurilor nu este o soluţie viabilă pe termen mediu şi lung.
Reporter: Privind în ansamblu, cum evaluaţi rezultate obţinute de Sphera Franchise Group în acest an, comparativ cu ţintele stabilite?
Călin Ionescu: În primul trimestru al anului, în România încă am avut restricţii cauzate de pandemie. În Italia restricţiile au fost ridicate prin mai-iunie, aşa că aproape jumătate de an a fost cu restricţii. Apoi am avut războiul cu efectul asupra creşterii preţurilor. Practic, războiul a accentuat inflaţia de anul trecut, astfel încât au fost preţuri care s-au dublat în 2021 şi a trebuit să găsim soluţii, iar anul acesta au crescut iarăşi şi a trebuit să găsim din nou soluţii.
Ţinând cont de toate circumstanţele, considerăm că am obţinut rezultate bune în 2022. În trimestrul al doilea şi al treilea am avut vânzări record, astfel încât am recuperat ceea ce nu realizasem în primul trimestru. În vară ne-am revizuit ţintele din Bugetul de Venituri şi Cheltuieli şi în prezent, pentru majoritatea liniilor de costuri, suntem în linie cu bugetul.
Reporter: Lipsa forţei de muncă reprezintă o problemă pe care o au mulţi actori din diferite industrii, inclusiv din cea a ospitalităţii. Care este situaţia în cazul Sphera?
Călin Ionescu: Lipsa acută a forţei de muncă se manifestă în absolut toate sectoarele de activitate din România şi din punctul meu de vedere are o cauză care porneşte din 2005-2007. Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, a fost mult mai uşor să se găsească locuri de muncă mai bine plătite în străinătate. Sunt patru-cinci milioane de oameni care au plecat din ţară în ultimii cincisprezece ani şi care făceau parte din populaţia eligibilă. Astfel încât nu există companie sau industrie care să nu aibă probleme cu forţa de muncă. Este o criză care nu a început astăzi şi care probabil se va accentua.
Pe de altă parte, statul nu are o politică pentru atragerea şi păstrarea forţei de muncă în ţară. Ar trebui să avem un program similar cu cel al Canadei din anii 2000, prin care să atragem un anumit număr de oameni în fiecare an, să le dăm posibilitatea să îşi întemeieze o viaţă în România.
Noi la Sphera aducem oameni din Asia. Am adus circa 250 de angajaţi din Sri Lanka, dar necesarul este mult mai mare. Chiar dacă statul măreşte numărul de persoane care pot să vină în România, procesul este anevoios din cauza birocraţiei. Pe de altă parte, există şi anumite prevederi legislative privind taxarea part-time (pe care se bazează în general industria Quick Service Restaurant) ce descurajează munca a câteva ore pe zi.
Pe lângă faptul că aducem forţă de muncă din străinătate, încercăm în permanenţă să păstrăm salariile la nivelul pieţei şi oferim beneficii angajaţilor. De exemplu, de la 1 decembrie am crescut tichetele de masă de la 20 de lei la 30 de lei pe zi. Oferim prime de Crăciun, prime de Paşte. În fiecare restaurant avem un sistem de bonusare bazat pe performanţă. Oferim programe de instruire şi cursuri. De asemenea, avem un traseu clar pentru dezvoltarea carierei - aproximativ 90% din manageri sunt promovaţi din interior.
Reporter: Cum vedeţi piaţa HoReCa din ţara noastră în anul viitor?
Călin Ionescu: Industria HoReCa este un barometru al stării de bine a economiei. HoReCa oferă oamenilor posibilitatea de socializare, de petrecere a timpului liber. Astfel că industria va continua să funcţioneze, dar va avea momente mai bune sau mai puţin bune, în funcţie de starea populaţiei. Iar starea populaţiei depinde de cum va evolua economia, care la rândul său poate să fie influenţată de o serie de factori de decizie. În clipa de faţă este destul de greu de făcut previziuni fiindcă există multă incertitudine. Sunt câteva crize în plină desfăşurare ale căror efecte încă nu s-au văzut complet.
Probabil că vor mai exista creşteri de preţuri ale materiilor prime. De asemenea este posibil ca, în contextul actual inflaţionist, consumatorii să aibă un comportament mai prudent. Pe de altă parte, ne aşteptăm să crească salariile populaţiei pentru că nu poate să crească doar inflaţia. La un moment dat se va atinge un nivel de echilibru. Noi suntem în piaţă de 28 de ani, am trecut prin toate crizele posibile, astfel încât suntem bine pregătiţi.
Reporter: Anul trecut, unul dintre obiectivele pentru 2022 era deschiderea celui de-al 100-lea restaurant KFC din România. Ce obiective aveţi acum pentru următorii câţiva ani?
Călin Ionescu: Deschiderea celui de-al 100-lea restaurant KFC din ţara noastră este un obiectiv care încă nu s-a materializat pentru că există nişte întârzieri în ceea ce priveşte autorizarea. Avem nouă sau zece unităţi în proces de autorizare, unele sunt în faza de construcţie. Astfel încât, probabil în primul trimestru al anului viitor vom realiza acest obiectiv.
Ne vom continua strategia de dezvoltare. Vom continua să deschidem restaurante KFC (în special Drive-Thru) şi Taco Bell. Probabil că vom avea circa 60 de unităţi noi în următorii cinci ani pentru toate brand-urile. Pe de altă parte, suntem deschişi şi analizăm posibilitatea de a adăuga noi brand-uri sau noi teritorii în portofolii. Business-ul se va dezvolta şi vom căuta să oferim investitorilor cel mai bun randament.
Reporter: Vă mulţumesc!