Oraşele şi satele patriei au intrat sub asaltul bannerelor şi afişelor imediat ce s-a dat startul campaniei electorale. Politicieni cu experienţă, personaje pitoreşti, afacerişti controversaţi, artişti vor încerca în următoarea lună să convingă electoratul că merită să fie votaţi. Conform ultimelor sondaje, principalele forţe politice care vor tăia "partea leului" în această campanie vor fi USL, ARD şi PP-DD, dar nu sunt excluse nici mici surprize.
Faţă de ultimele campanii, cetăţenii dispuşi să-şi orienteze votul în funcţie de cine oferă mai mult, nu neapărat bani, vor avea parte şi de o surpriză neplăcută: candidaţii la alegeri nu vor mai putea oferi alegătorilor alimente, băuturi sau produse din tutun, ci doar mărfuri nealimentare în valoare de până la 10 lei şi obiecte de propagandă electorală precum afişe, pliante, cărţi poştale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, chibrituri, insigne, ecusoane, DVD-uri, fanioane, steaguri, căni, pungi, tricouri, şepci, eşarfe, fulare, veste, fesuri, mănuşi, pelerine, jachete inscripţionate cu însemnele electorale ale formaţiunii politice sau candidaţilor.
De surprize neplăcute au parte şi anumiţi candidaţi, impuşi de la centru şi care nu se bucură deloc de susţinerea organizaţiilor din teritoriu. Un exemplu este George Becali, propunerea USL pentru Camera Deputaţilor în colegiul 25 din sectorul 6 al Capitalei. Campania acestuia, una foarte agresivă, cu bannere, corturi, pliante, nu este susţinută şi de ceilalţi membri ai alianţei. În ziarul de campanie al USL din acest sector, "Observatorul de 6", Becali nici nu este pomenit pe lista candidaţilor USL din zonele Drumul Taberei, Ghencea, Militari, Crângaşi. Astfel de situaţii sunt întâlnite şi în alte zone din ţară, acolo unde nu toate partidele dintr-o alianţă sau alta nu s-au înţeles asupra unei anumite candidaturi.
Pe de altă parte CNA a adoptat, recent, o decizie legată de desfăşurarea campaniei. Astfel, candidaţii la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală şi în spoturile electorale difuzate de televiziunile şi radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice. Potrivit documentului, campania electorală la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, inclusiv de televiziune prin cablu, începe pe 9 noiembrie, ora 0.00, şi se încheie în ziua de 8 decembrie, ora 7.00. Accesul candidaţilor la posturile publice de televiziune şi radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antenă se face potrivit legii electorale. În emisiunile de promovare electorală, candidaţii (şi reprezentanţii lor) îşi promovează propria candidatură, programele politice şi activităţile de campanie electorală. În situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordaţi fiecărui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorală trebuie să fie marcate pe toată durata desfăşurării lor cu sintagma "publicitate electorală". În emisiunile de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor sau a reprezentanţilor declaraţi ai competitorilor electorali - accesul candidaţilor şi al reprezentanţilor lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma "dezbatere electorală". Totodată, posturile de televiziune şi radio trebuie să asigure "o distincţie clară" între emisiunile de dezbatere şi cele de promovare electorală, prin format şi prezentator. Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susţinător sau reprezentant al candidatului. Pe de altă parte, tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice şi vor fi aceleaşi pentru toţi competitorii, se precizează în Decizia CAN. TVR va difuza în campania pentru alegerile parlamentare emisiuni de promovare electorală, în zilele de luni, miercuri şi joi, şi emisiuni de dezbatere electorală, în zilele de marţi şi vineri.
Merită a fi menţionate şi câteva prevederi din legislaţia electorală. Primarii sunt obligaţi ca după expirarea termenului de depunere a candidaturilor, dar până la începerea campaniei electorale, să stabilească şi să asigure prin dispoziţie locuri speciale pentru afişajul electoral. Locurile speciale pentru afişaj trebuie să fie stabilite în locuri publice frecventate de cetăţeni, astfel încât competitorii electorali să le poată folosi fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective. În prealabil, primarii sunt obligaţi să asigure înlăturarea din spaţiul public a oricăror materiale de propagandă electorală rămase de la campaniile electorale precedente. Legea 35/2008 prevede că utilizarea locurilor speciale pentru afişaj electoral este permisă numai pentru partidele politice care participă la alegeri, iar Poliţia, inclusiv poliţia comunitară, este obligată să asigure integritatea panourilor şi a afişelor electorale. Legea pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului stabileşte că distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a listelor electorale, a platformelor program afişate sau a oricăror alte afişe ori anunţuri de propagandă electorală tipărite constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei. Introducerea spoturilor publicitare electorale în alte emisiuni decât cele electorale constituie, de asemenea, contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei. În acest caz, constatarea contravenţiei este făcută de Consiliul Naţional al Audiovizualului, care se autosesizează sau poate fi sesizat de către cei interesaţi. Legea prevede că promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de altes foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, precum şi primirea acestora de către alegător, în acelaşi scop, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la şase luni la cinci ani.