O nouă campanie electorală a început acum câteva zile. Unii analişti susţin că ar fi cea mai scumpă de până acum, datorită schimbării regulilor de alegere a preşedinţilor de Consilii Judeţene- supranumiţi "baronii locali". Dar şi din cauza mizei pentru câştigarea Capitalei, de opt ani fieful PD, mai nou PD-L .
Majoritatea celor chestionaţi consideră neoficial că o campanie modestă pentru Bucureşti ar costa în jur de 1 milion de euro, însă, atunci când sunt întrebaţi direct, şefii de campanii sau candidaţii vorbesc de sume mult mai mici sau spun că nu ştiu exact cât vor cheltui. Toţi vorbesc doar de donaţiile oficiale, dar ele nu ar ajunge nici măcar pentru campania din Bucureşti.
Şeful de campanie al PD-L susţine că sumele ce vor trebui mobilizate pentru un candidat ar fi de ordinul sutelor de mii de euro şi că vor proveni din donaţii "după litera legii".
De cealaltă parte, Miron Mitrea (PSD) ne-a declarat că nu cunoaşte sumele alocate campaniei electorale pentru Primăria Capitalei.
Mitrea a menţionat, totuşi, practica prin care oamenii de afaceri sponsorizează cu o sumă mai mare partidul despre care cred că va câştiga alegerile, dar aloca finanţări (evident mai reduse) şi partidelor cu şanse de reuşită mai mici.
Astfel, indiferent cine va câştiga, sponsorul se consideră asigurat politic, descrie Miron Mitrea.
Şeful PIN, Cozmin Guşă, estimează suma investită, în medie, pentru un candidat în campania electorală, undeva în jurul a 3-400.000 de euro.
Sorin Oprescu a lansat recent ideea că suma minimă pentru campania electorală se ridică la 1 milion de euro, însă chiar şi aşa suma a fost catalogată de preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia, Cristian Pârvulescu, ca fiind relativ modestă în comparaţie cu cifrele vehiculate în realitate.
Aurelian Pavelescu, candidatul PNŢ-CD, se află în acord cu Cozmin Guşă în privinţa cuantumului de 400.000 euro. "O mare parte din bani vin de la preşedintele Marian Petre Miluţ iar alţi bani de la simpatizanţii şi membrii partidului", ne-a mai precizat Aurelian Pavelescu.
Nimeni nu vorbeşte de sumele neoficiale cu care sunt finanţate campaniile electorale, despre care, însă, se şopteşte că ar avea o pondere de cel puţin jumătate din fondurile totale.
Redăm mai jos sumele oficiale declarate de partide ca donaţii strânse anul trecut, când au avut loc alegerile pentru europarlamentare, ce-i drept, cu o miză mai mică decât cele locale.