Pentru mulţi români, luna februarie reprezintă ocazia perfectă de a sărbători relaţia de cuplu, fie de Valentine's Day, fie de Dragobete, iar mulţi dintre ei alocă un buget special pentru acest moment, iar potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank, în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieţei, 55% dintre românii care sunt într-o relaţie marchează aceste zile, iar pentru 6 din 10 români cheltuielile asociate lunii iubirii nu sunt percepute ca o presiune financiară.
Conform studiului, atunci când se discută despre celebrarea relaţiei de cuplu, Valentine's Day este a doua cea mai importantă ocazie în care românii sărbătoresc relaţia de cuplu (44%), imediat după aniversarea căsătoriei (46%).
Iar când vine vorba de sumele alocate iubirii, bărbaţii sunt dispuşi să cheltuiască mai mult decât femeile. Bugetul mediu alocat pentru Ziua Îndrăgostiţilor (Valentine's Day / Dragobete) este de 488 de lei, iar bărbaţii sunt cei care contribuie cel mai mult la aceste cheltuieli. Cu o medie de 580 de lei alocaţi Zilei Îndrăgostiţilor, aceştia cheltuiesc cu aproximativ 200 de lei mai mult decât partenerele lor. 4 din 10 români spun că vor cheltui sub 300 de lei în luna iubirii, în timp ce 8% plănuiesc cheltuieli de peste 1000 lei.
"Pentru majoritatea cuplurilor, echilibrul financiar este un element important al relaţiei, iar studiul nostru arată că românii devin tot mai conştienţi de impactul pe care gestionarea banilor îl are asupra armoniei în cuplu. Este îmbucurător să vedem că aproape 80% dintre respondenţi consideră esenţială o administrare corectă a bugetului comun, însă provocările persistă, mai ales în rândul tinerilor. Nevoia de planificare financiară rămâne ridicată, iar accesul la instrumente flexibile şi soluţii personalizate pot ajuta cuplurile să îşi gestioneze mai eficient resursele şi să evite tensiunile legate de bani.", declară Mihail Ion, Vicepreşedinte, Divizia Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Cum aleg românii să celebreze iubirea
Cei mai mulţi români preferă cadourile clasice: flori, bijuterii şi cărţi (48%), urmate de ieşiri la restaurant (46%) şi cine romantice acasă (36%).
Interesant este faptul că 10% dintre români aleg să transforme luna iubirii într-o oportunitate de escapadă, optând pentru un city break. Cu această ocazie şi nu numai, clienţii Raiffeisen Bank se pot bucura de asigurarea de călătorie Around the World, 100% digital. Pe de altă parte, 22% aleg un weekend relaxant la munte sau la mare, în România, iar 18% preferă activităţi de relaxare (spa sau retreat-uri).
Relaţia cu banii în cuplurile din România
Studiul Raiffeisen Bank arată că aproape jumătate dintre respondenţi (45%) aleg să îşi gestioneze veniturile şi cheltuielile în comun, în timp ce 40% împart doar cheltuielile, păstrând veniturile separat, un comportament mai frecvent întâlnit în rândul generaţiei Z. Pe de altă parte, în mediul rural, în 20% dintre cazuri, un singur partener acoperă toate cheltuielile. În plus, 42% dintre respondenţi recunosc că banii pot deveni un motiv de dispută în relaţie, iar 55% ar aprecia sfaturi specializate despre cum să îşi optimizeze finanţele în cuplu, în special tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel naţional, de tip CAWI, a fost realizat pe un eşantion de 700 de respondenţi în februarie 2025.
Acesta este al doilea din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte care ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 11.02.2025, 15:35)
...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2025, 16:41)
Georgescu îi trimite flori și bomboane lui Putin.