CĂTĂLINA STAN ROUSSEAU, BDR ASSOCIATES: Presa scrisă nu va fi înfrântă de Internet

A.S.
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 8 iulie 2013

Presa scrisă nu va fi înfrântă de Internet

Bugetele de PR au crescut atunci când companiile s-au confruntat cu situaţii de criză

Presa scrisă şi Internetul vor coexista, consideră Cătălina Stan Rousseau, preşedinte - director general BDR Associates pentru România şi Republica Moldova.

"Nu cred că trebuie să ne îndoim de viitorul presei scrise, nu o văd înfrântă vreodată de expansiunea Internetului", ne-a declarat domnia sa, în cadrul unui interviu.

Cătălina Stan Rousseau ne-a mai vorbit în cadrul interviului şi despre activitatea de PR şi despre cum s-a comportat aceasta pe timpul crizei.

Reporter: Din cauza problemelor financiare, presa, în marea ei parte, trece pe internet datorită costurilor reduse. Dar informaţiile de pe internet sunt puţin credibile. Cum a influenţat această trecere activitatea BDR?

Cătălina Stan Rousseau: Ne-am adaptat, fără să simţim influenţe majore care să ne oblige la mari schimbări. Continuăm însă să comunicăm prin presa tradiţională, alături de noile vehicule cum ar fi comunicarea digitală. Chiar şi în condiţiile financiare austere, presa clasică şi jurnalismul vor avea parte de consideraţia industriei noastre, atâta vreme cât vor oferi informaţie de calitate, un termen ce revine mereu în contextul societăţii de azi.

Continuăm activităţile de monitorizare a presei scrise şi audio-vizuale pentru că există cerere la clienţi. Sigur că presa online este şi pentru noi sursă rapidă de informare, dar nu am înlocuit presa scrisă, ci ne-am diversificat şi îmbogăţit sursele de informare.

Reporter: Care este opinia dumneavoastră cu privire la viitorul presei scrise?

Cătălina Stan Rousseau: Nu cred că trebuie să ne îndoim de viitorul presei scrise, nu o văd înfrântă vreodată de expansiunea Internetului. Vor coexista. Însănătoşirea economică a României se va măsura şi prin redresarea financiară în cazul presei scrise şi eliminarea dificultăţilor cu care se confruntă.

În aceeaşi situaţie s-au aflat editurile şi bibliotecile şi totuşi supravieţuiesc, bucurându-ne spiritul. Se promovau, nu demult, bibliotecile virtuale ca fiind viitorul absolut al stocării informaţiei de carte. Iar noi tocmai am încheiat prima campanie DIM SOFT Ai Parte de Carte, prin care am donat peste 20.000 de cărţi şcolare şi de specialitate la circa 24 de biblioteci din Bucureşti şi din zone defavorizate ale ţării, traversând România din Deltă până în Valea Jiului. Răspunsul beneficiarilor a fost o bucurie imensă, pentru respectul pentru pagina scrisă ce se menţine, indiferent de vicisitudinile economice. Este o campanie în care s-au angrenat asociaţia bibliotecarilor, edituri, sectorul privat având susţinerea unor inspectorate şcolare.

Totuşi pe lângă problema costurilor mari, calitatea actului de presă rămâne un factor determinant al devenirii presei scrise. Îmi recunosc dependenţa de informaţia pe care mi-o procur citind articole, editoriale sau analize de bună calitate care mă determină să caut semnătura jurnalistului, a cărui competenţă într-un domeniu de interes pentru mine mi-a trezit tot respectul. Ca profesionist în comunicare, am nevoie să mă informez permanent din surse credibile şi autorizate să emit opinii pertinente, într-un domeniu de interes sau altul. În meseria noastră facem comparaţii şi conexiuni, suntem atenţi la opiniile presei specializate în anumite contexte, nu vom renunţa niciodată la o sursă avizată de informare. Exigenţa în exercitarea actului de presă şi atenţia pentru anumite audienţe interesate de calitate pot genera efecte financiare neaşteptate, crescând interesul comunităţii de business pentru publicitate în presa scrisă. Cu alte cuvinte, şi presa scrisă are nevoie de propriul PR.

Reporter: Cum apreciaţi dezvoltarea segmentului de PR în această perioadă de criza economică?

Cătălina Stan Rousseau: În teorie, relaţiile publice ar trebui să fie favorizate în timpuri economice dificile, comunicarea prin instrumente de PR a unor mesaje credibile şi consistente informaţional fiind benefică şi preferabilă pentru diverse industrii, mai ales în perioade de austeritate finaciară. Indiferent de vremuri, PR-ul rezistă eficientizând investiţia în comunicare, adică rezultate maxime, în condiţiile unor bugete moderate, deci alegerea mediului de business sau a celui instituţional se îndreaptă frecvent către servicii de PR.

În asemenea perioade, însuşi PR-ul face eforturi substanţiale pentru a-şi spori vizibilitatea în relaţia cu comunitatea de afaceri sau cu alte medii care pot genera potenţiali clienţi. Se intensifică astfel comunicarea de către agenţii a propriilor perfomanţe înregistrate, se fac studii, se fac diverse topuri, se organizează ceremonii de premiere, există o vizibilă tentaţie în rândul agenţiilor să urce pe podium în diverse competiţii interne sau internaţionale, sunt preferate apariţiile în presă, în contexte noi, cu alte cuvinte PR-ul îşi face propriul PR, confirmând că este o industrie vie, creativă, reinventându-se atunci când contextul economic este neprielnic.

Intrând mai adânc în fiinţa acestei meserii sofisticate găsim alte lucruri noi, care merită atenţie, şi nu neapărat considerate ca fiind efect de criză. Este remarcabilă dezvoltarea comunicării strategice în România ultimilor ani, un parcurs rodnic, de la PR-ul clasic bazat pe comunicarea prin presă, evenimente, alte asemenea instrumente consacrate, la forme de comunicare avansată, în care şi-au făcut loc competenţe de calibru şi mă refer la managementul crizei, la consultanţă strategică bazată pe analize sectoriale, la public affairs şi lobby, toate acestea, împreună cu instrumentele clasice de PR, generând o nouă eră şi anume comunicarea strategică, cu care m-am întâlnit pentru prima oară, la mijlocul anilor '90 în Statele Unite, în relaţia de lucru cu câteva agenţii de comunicare strategică, de pe continentul american.

Reporter: Au crescut companiile bugetele de comunicare pentru acest an? Pe ce segment?

Cătălina Stan Rousseau: Cred că bugetele de PR au crescut doar atunci când unele companii s-au confruntat cu situaţii de criză sau şi-au propus să dezvolte forme noi de comunicare cum ar fi comunicarea digitală, mai ales în susţinerea strategiei de marketing. S-au mai găsit bugete suplimentare pentru evenimente sau traininguri specializate. Noi nu am simţit o creştere semnificativă a bugetelor în alte condiţii, cu excepţia segmentului de public affairs, care este în ascensiune.

Reporter: Cum vă diferenţiaţi de ceilalţi competitori de pe piaţă? Aţi operat restructurări în această perioadă?

Cătălina Stan Rousseau: Nu am operat restructurări. Am angajat o firmă de audit, am evaluat sănătatea companiei şi am decis direcţiile de dezvoltare. Apoi, am extins echipa de la Bucureşti atrăgând din nou şi un expat în agenţie, pentru că am constatat fără echivoc în decursul timpului, cât de importantă este interferenţa culturilor profesionale, incluzând aici şi conduita şi modul în care un angajat se responsabilizează faţa de atribuţii, faţă de colegi, faţă de locul său de muncă, cum înţelege să contribuie la bunul mers al agenţiei, respectând în acelaşi timp valori precum etica profesională şi integritatea. Suntem încă în proces de recrutare.

Am lărgit şi echipa de la Chişinău, în urma câştigării unor noi proiecte locale şi studiem oferta de resurse umane a pieţei azere, pe care am intrat anul acesta, pentru că sperăm să ajungem în faza de a ne deschide un birou local, dacă şi pieţele vecine se vor dovedi atrăgătoare.

Cred că ne diferenţiem prin abordare, pentru că perioadele de austeritate ne motivează să ne reinventăm şi ne obligă să ne lărgim orizonturile.

Reporter: Au existat voci care au spus că, în lupta dintre PR şi publicitate convenţională, după această perioadă de criză, va creşte partea de PR. Cum comentaţi?

Cătălina Stan Rousseau: Deocamdată eu am remarcat o tendinţă de a folosi elemente specifice advertising-ului cum ar fi campanii outdoor sau spoturi publicitare în mod covârşitor, în cazul unor campanii ce se presupuneau a fi de PR. Asemenea alegeri pot influenţa şi decredibiliza materia primă esenţială cu care lucrează PR-ul în mod tradiţional, adică informaţia, discursul credibil şi nu reclama oricât de creativă sau de originală ar fi. Instrumentele de comunicare se modernizează şi se diversifică în ritmul vremurilor grăbite pe care le trăim. Comunicarea digitală a pătruns bine toate mediile. Social media captivează audienţele, indiferent de generaţie, dar în toată această schimbare de peisaj, PR-ul în forme clasice de operare şi comunicare strategică va genera întotdeauna rezultate măsurabile pentru companii şi le vor susţine pe orice piaţă concurenţială. Până la urmă, care este obiectivul unei companii care investeşte în comunicare: rezultate măsurabile în cât mai puţini bani. PR-ul va avea întotdeauna această ofertă puternică.

Nu cred că există o luptă între PR şi publicitate, ca fenomen marcant pentru epoca pe care o străbatem acum. Dimpotrivă, cred că firmele de publicitate au simţit de ceva timp importanţa PR-ului, creându-şi întâi mici divizii interne, pe care le-au transformat în timp în agenţii integrate acestora, la rândul lor acestea s-au afirmat în piaţă.

În ultimii ani, managementul reputaţiei a început să joace un rol esenţial în viaţa companiilor şi ceea ce mie mi se pare un mare salt este faptul că firmele româneşti pun din ce în ce mai mult preţ pe reputaţie, îşi construiesc un brand de companie bazat pe valori care să le diferenţieze. Atunci când imaginea are de suferit, atrăgând pierderi în planul concret al profitabilităţii, PR-ul este primul chemat să intervină şi să reconstruiască reputaţia, pentru credibilitate. Derulăm de 6 ani programele Superbrands pentru România a căror principală misiune este măsurarea reputaţiei unei companii, produs sau serviciu pe criterii precum: calitate, încredere, diferenţiere pe piaţă, respect pentru brand. La baza programelor Superbrands stau cercetări pe care le dezvoltăm an de an, împreună cu institute prestigioase, precum IMAS, Nielsen sau IPSOS cu care colaborăm acum, iar rezultatele arată că, în România, consumatorul este din ce în ce mai atent la informaţiile despre companie sau brandurile pe care ea le propune şi face alegeri influenţat de reputaţie, se uită la calitate, nu numai la preţ. PR-ul informează şi credibilizează şi, cu cât vom avea un public consumator mai educat, cu atât mai mare va fi cererea pentru strategii de comunicare prin PR.

Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei în 2012?

Cătălina Stan Rousseau: Cifra de afaceri în 2012 a fost de 1.100.000 euro, cu precizarea că reflectă majoritar onorarii de consultanţă, în creştere faţă de anul trecut, în timp ce costurile directe la terţi s-au diminuat (mai puţine evenimente) ceea ce s-a regăsit corespunzător în cifra de afaceri.

Reporter: Ce noi clienţi a atras agenţia în 2013 şi în primul trimestru al acestui an?

Cătălina Stan Rousseau: Am câştigat câteva licitaţii importate în toate pieţele în care suntem prezenţi. Avem circa zece clienţi noi printre care companii private precum Prysmian sau DIM SOFT, sau asociaţii internaţionale de business în sectorul energetic pe care i-am câştigat în primele două trimestere ale anului, lucrăm în 2013 pentru Unicef în Republica Moldova şi în Azerbaidjan. Am reluat proiecte pentru P&G care ne-a mai fost client cu nişte ani în urmă. Dezvoltăm comunicarea online pentru Reprezentanţa Comisiei Europene în România, precum şi pentru eGuvernare în Republica Moldova, în urma contractului câştigat la Chişinău în aprilie-mai. De asemenea, asistăm de foarte curând o mare companie financiară internaţională care ne-a solicitat recent serviciile de comunicare strategică pentru piaţa românească. Am mai dezvoltat în primele şase luni comunicarea prin presă pentru CoulTour, un proiect cu finanţare europeană. Se profilează o nouă colaborare cu Linde Gas într-o frumoasă iniţiativă în susţinerea sănătăţii. Am elaborat în trimestrul doi al anului întreaga strategie de comunicare de brand pentru un client privat din Azerbaidjan pentru care pregătim acum o fază de cercetare.

Avem alţi câţiva clienţi pe care i-am asistat în premieră cu diverse servicii de comunicare, în prima parte a acestui an.

Reporter: Cum apreciaţi activitatea biroului din Republica Moldova?

Cătălina Stan Rousseau: Avem proiecte frumoase în Republica Moldova pentru clienţi de anvergură, instituţii internaţionale sau guvernamentale. Am format de multă vreme o echipă locală puternică, coordonată de la Bucureşti şi se munceşte mult pentru a ţine ritmul impus de exigenţa clienţilor pe care îi asistăm. Este absolut remarcabilă transformarea prin care a trecut Republica Moldova în ultimul deceniu, devenind o piaţă extrem de interesantă pentru comunicare. În acelaşi timp mediul local ne obligă să fim competitivi şi performanţi dacă vrem să ne menţinem în top. În selecţii sau licitaţii este preţuită competenţa profesională, ce le livrezi, cum contribui la succesul obiectivelor pe care le au. Au criterii transparente, mai mult, un responsabil de licitaţie va contacta întodeauna clienţi curenţi sau anteriori ai agenţiei şi va lua referinţe despre cum lucrezi şi ce rezultate aduci.

Comunitatea de business internaţională îşi formează o identitate din ce în ce mai pronunţată, contribuind la ascensiunea pieţei de comunicare. BDR şi-a lărgit echipa locală, ne-am crescut cifra de afaceri şi lucrăm pe profit, deci investiţia făcută acolo a dat în timp roade apreciabile. Biroul din Moldova ne-a adus între 10 şi 15% din cifra de afaceri în ultimii 3 ani.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Opinie corecta! Presa tiparita nu moare ci ... se adapteaza!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb