Adoptarea Ordonanţei de Urgenţă de modificare a Legii Audiovizualului a stârnit valuri de reacţii, mai ales din cauza prevederilor care se refereau la articolele legate de achiziţionarea spaţiului publicitar şi de activitatea CNA. De atenţie mai redusă s-au bucurat paragrafele legate la activitatea cabliştilor, chiar dacă acestea au cel mai mare impact la nivelul oamenilor simpli. Scoaterea din grila de programe RCS &RDS a posturilor aparţinând Dis-covery Networks a produs de asemenea reacţii vehemente ale unei părţi a clienţilor acestei companii. Între cele două probleme există o legătură directă, în viitor companiile de cablu urmând să renunţe mult mai greu la anumite posturi pe care le au în grilă.
Conform Ordonanţei adoptate săptămâna trecută, cabliştii riscă amenzi foarte mari dacă nu respectă noile prevederi în care se spune clar că posturile TV trebuie aranjate în ordinea audienţei, nu pot fi eliminate fără acordul CNA şi trebuie să aibă aceeaşi calitate a transmisiei: "Pentru obţinerea avizului, distribuitorii au obligaţia de a comunica Consiliului structura ofertei de servicii de programe retransmise. În cadrul acestei oferte, serviciile de programe retransmise vor fi ordonate anual, fiind poziţionate pe frecvenţe în ordinea descrescătoare a mediei cotei de audienţă măsurată şi certificată conform art. 45, realizată de fiecare serviciu de programe în cursul anului calendaristic precedent. (...) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului. În vederea emiterii acestui acord, Consiliul se va asigura că modificarea propusă este realizată cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi şi fără a prejudicia interesul publicului(..). Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă. Obligaţia prevăzută de prezentul articol în sarcina distribuitorilor de servicii se aplică atât pentru retransmisia serviciilor de programe prin reţele de cablu analogic, cât şi pentru retransmisia serviciilor de programe prin reţele de cablu digital, însa nu este aplicabilă pentru retransmisia serviciilor de programe de către distribuitorii de servicii prin reţele de comunicaţii electronice prin satelit".
• Plăteşti, dar habar nu ai ce primeşti
În absenţa unor astfel de prevederi, nu de puţine ori au apărut situaţii pe relaţia companie - client, la limita dintre neînţelegere şi rea voinţă. Astfel în plin scandal între RCS&RDS şi Discovery, pe 26 noiembrie, compania de cablu a dat un comunicat de presă în care se precizau, printre altele, următoarele: "Grupul Discovery a refuzat propunerea noastră de a crea un pachet dis-tinct, care să conţină toate canalele sale, la un tarif stabilit de Discovery, pachet disponibil abonaţilor interesaţi, dar fără costuri nejustificate pentru abonaţii care nu îl solicită".
Cu toate acestea, pe 29 noiembrie clienţii puteau achiziţiona un pachet "extra", la preţul de 7 lei pe lună, care conţinea: Discovery World, Discovery Science, Discovery Investigation, TLC, History, Super One, urmând ca să beneficieze de aceste servicii începând cu 1 decembrie. La această dată (1 decembrie), primele 4 posturi nu puteau fi recepţionate, iar explicaţiile oferite de operatorul de la Departamentul Relaţii Clienţi nu erau menite să lămurească pe nimeni, singura precizare fiind că pachetul nu mai poate fi recepţionat, dar că în viitorul apropiat compania va oferi "nişte programe" în contul respectivilor bani. La Departamentul Comercial din casierii, doamne amabile îşi cereau scuze pentru faptul că nu au fost informate în timp util de deciziile conducerii, spunând că nemulţumiţii au varianta să facă o cerere pentru rezilierea contractelor. Mai mult, pe 4 decembrie, reprezentanţii zonali ai RCS&RDS încă puneau la cutiile poştale ale clienţilor fluturaşi cu oferte în care apărea şi opţiunea "extra" mai sus menţionată. Exact pe această temă am dorit să obţinem o poziţie din partea RCS&RDS, dar răspunsurile la întrebări nu ne-au parvenit până la închiderea ediţiei.
• Război total RCS&RDS - Discovery
Pe de altă parte, compania RCS&RDS şi-a informat o parte din clienţi, printr-un e-mail trimis pe 29 noiembrie, despre scoaterea din grilă a Discovery Channel şi Animal Planet, acestea urmând să fie înlocuite de Digi Animal World şi BBC Entertainment. Acest lucru nu schimbă datele problemei. Practic clientul plăteşte un produs, prezentat inclusiv într-un fluturaş oferit la casierie, dar în final primeşte cu totul altceva. Asta în cazul în care Dis-covery Networks nu acceptă ultima propunere RCS&RDS, ca operatorul să retransmită televiziunile Discovery într-un pachet distinct de pachetul de bază, plătit separat de abonaţi, aşa cum s-a mai întâmplat: "Pentru a elimina suspiciunea de ipocrizie a acestui dublu limbaj, lansăm public îndemnul nostru adresat Discovery Networks de a crea un pachet separat care să conţină toate programele Discovery şi care să poată fi achiziţionat de către abonaţii interesaţi, la un preţ stabilit chiar de către Discovery Networks. Astfel, îngrijorarea domnului Hollinger (preşedinte şi CEO Discovery Networks International n.r.) că telespectatorii vor plăti preţuri mari, pentru servicii pe care nu şi le doresc nu va mai avea temei ". De cealaltă parte compania Discovery Networks a făcut o sesizare la Consiliul Concurenţei în cazul scoaterii pos-turilor aparţinând companiei din grila RCS&RDS.
CNA a hotărât să amâne decizia în cazul RCS&RDS - Discovery pentru data de 18 decembrie, dar până atunci Consiliul a votat pentru trimiterea unei sesizări către Protecţia Consumatorului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de istfan în data de 05.12.2012, 00:25)
bine ne face unguru,fraieri ce suntem...de dolce nu vreau sa aud,gata si cu rds...pb e ca nu avem alti cablisti in zona...peste 5 ani audienta doar de la presedinte...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.12.2012, 08:05)
RCS si-a facut posturi de sport, au sarit din schema Sport 1, Sport Klub si urmeaza Eurosport, au lansat posturi de filme si filme documentare a disparut Discovery si urmeaza HBO. O astfel de bataie de joc mai rar am vazut, iar RCS pare intangibil. Au contribuit la camapnia electorala a cuiva?
1.2. Ighen ! (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de vali în data de 05.12.2012, 10:13)
ceea ce mi se pare cu adevarat grav este faptul ca oamenii nu au alta varianta la dispozitie, cu exceptia romtelecomului. faptul ca acum ceva timp tranzactia dintre rcs si upc a esuat din cauza consiliului concurentei ramane doar praf in ochii consumatorului. sunt fosti angajati ai upc-ului care sustin ca de fapt aceasta afacere a fost incheiata cu succes ...ideea este una simpla, reziliezi cu rcs si semnezi tot cu ei prin upc , daca nu vrei romtelecom....
2. solutie
(mesaj trimis de radu în data de 05.12.2012, 11:47)
asa cum la energie productia a fost separata de distributie, si la informatie productia trebuie separata de distributie. nu ai voie sa produci si sa distribui tot tu. ca nu mai este concurenta loiala. iti faci tu canal de sport si pe gsp si restul ii dai afara. iti faci canal de stiri si restul out, iti faci canal de stiinta si restul afara sau la coada grilei. asta este concurenta loiala? ieie transilvania look si il pui primul la regionale, ca-i ungur de-a tau si promoveaza autonomia transilvaniei, si pe restul la coada.