Preşedintele a sesizat CCR după ce a trimis la reexaminare acest act normativ, care aduce modificări ample Legii educaţiei naţionale, şeful statului spunând că riscă să "creeze probleme în aplicare" şi să "afecteze calitatea învăţământului".
Curtea Constituţională anunţă că a admis, cu unanimitate de voturi, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile pct.21 (cu referire la art.16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.75/2005) şi pct.26 (cu referire la art.4 alin.(1) din Legea nr.288/2004) din Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii, precum şi legea, în ansamblul său, sunt neconstituţionale.
"Analizând forma legii trimise spre promulgare la data de 30 iunie 2017 şi cea trimisă spre promulgare la 27 decembrie 2017, ca urmare a cererii de reexaminare formulate de preşedintele României, Curtea a constatat că Parlamentul, în loc să se menţină în limitele cererii de reexaminare, a dezbătut şi adoptat o nouă formă a legii, modificând şi completând atât texte vizate prin cererea de reexaminare, cât şi texte străine acesteia. Prin urmare, Parlamentul a nesocotit limitele cererii de reexaminare, drept pentru care Curtea a constatat că legea, în ansamblul său, încalcă art.77 alin.(2) din Constituţie", motivează CCR.
Astfel, cu privire la art.I pct.21 din lege, Curtea a stabilit că atribuţia Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) de a stabili regimul şi principiile privind remunerarea membrilor, a personalului angajat, a evaluatorilor şi colaboratorilor externi ai acestei agenţii încalcă dispoziţiile constituţionale referitoare la rolul Parlamentului, întrucât stabilirea sistemului de salarizare în domeniul public este o atribuţie specifică a legiuitorului. Totodată, Curtea a reţinut şi caracterul deficitar al redactării textului criticat, contrar cerinţelor de calitate a legii.
Cu privire la art.I pct.26, legat de organizarea studiilor universitare, CCR a stabilit că acstea dublează conţinutul normativ al art.1 alin.(1) din Legea nr.288/2004, ceea ce constituie o încălcare a prevederilor art.1 alin.(5) din Constituţie în componenta sa privind calitatea legii.
Preşedintele Iohannis a sesizat CCR asupra acestei legi în 4 ianuarie, arătând că atât în cadrul dezbaterii iniţiale, cât şi în cadrul reexaminării, actul normativ a fost adoptat cu încălcarea dispoziţiilor art. 75 şi ale art. 77 alin. (2) din Constituţie, iar prin conţinutul normativ, legea menţionată încalcă şi dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie.
De altfel, în iulie 2017, preşedintele Klaus Iohannis a cerut reexaminarea acestei legi, de aprobare a OUG 96/2016 privind formarea profesională a tinerilor şi adulţilor, care aduce modificări ample Legii educaţiei naţionale, apreciind că riscă să "creeze probleme în aplicare" şi să "afecteze calitatea învăţământului".
"Unele dintre intervenţiile legislative aduse prin legea transmisă la promulgare sunt (...) de natură să creeze probleme în aplicare şi să afecteze calitatea învăţământului, motiv pentru care se impune reanalizarea acestora de către Parlament", afirma Iohannis, în cererea de reexaminare a Legii de aprobare a OUG 96/2016.
Legea abrogă articole din Legea educaţiei referitoare la organizarea şi funcţionarea învăţământului special şi a învăţământului special integrat, urmând ca formele învăţământului special şi special integrat, demersurile didactice, precum şi pregătirea şi formarea personalului care îşi desfăşoară activitatea în domeniul educaţiei copiilor cu cerinţe educaţionale speciale să fie stabilite prin metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale. Preşedinţia a considerat că această soluţie legislativă poate deveni un "pas înapoi" în ceea ce priveşte integrarea acestor copii în sistemul educaţional de masă şi poate "perpetua dificultăţile lor în a accesa un învăţământ de calitate".