Judecătorii CCR au pe ordinea de zi a şedinţei de miercuri sesizarea depusă de USR şi Forţa Dreptei privind legile educaţiei naţionale, informează news.ro.
Legile educaţiei naţionale au fost adoptate pe 22 mai de Senat, în calitate de for decizional şi sunt jalon în cadrul PNRR.
USR şi Forţa Dreptei au contestat pe 24 mai, la CCR, noile legi ale Educaţiei, după ce afirmă că au găsit mai multe prevederi neconstituţionale, cele mai grave fiind limitarea dreptului la învăţătură al copiilor şi încălcarea principiul egalităţii în drepturi. "În ceea ce priveşte legea învăţământului preuniversitar, argumentele de neconstituţionalitate se referă la limitarea accesului la educaţie în funcţie de vârstă, posibilitatea de exmatriculare a elevilor şi discriminarea în ceea ce priveşte admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile încălcări ale drepturilor la viaţa privată ale elevilor şi profesorilor, în lipsa garanţiilor legale privind folosirea înregistrărilor video în şcoli", anunţă USR, într-un comunicat de presă. Potrivit documentului citat, în ceea ce priveşte legea învăţământului superior, contestaţia se referă la reducerea tarifelor pentru transportul local doar pentru studenţii mai tineri de 30 de ani, încălcarea dreptului la învăţătură, precum şi la alte potenţiale încălcări ale Constituţiei (art. 136 privind înfiinţarea de societăţi comerciale şi art. 148 în cazul prevalenţei dreptului Uniunii Europene faţă de cel naţional). "În cazul ambelor legi, USR şi Forţa Dreptei au invocat încălcări privind principiul securităţii juridice, previzibilităţii şi clarităţii normelor deoarece conţin inadvertenţe legislative", anunţă USR. La rândul lor, reprezentanţii Forţa Dreptei anunţă că demersul are în vedere atât motive care ţin de modalitatea în care au fost adoptate cele două proiecte de legi, prin nerespectarea rigorilor legislative care ţin de competenţele decizionale ale celor două camere ale Parlamentului şi de tehnica legislativă, cât şi considerente de fond referitoare la încălcarea drepturilor şi garanţiilor constituţionale în domeniul educaţiei, al egalităţii în drepturi şi al nediscriminării. "Între aspectele sesizate sunt cele referitoare la admiterea la liceu, în cazul căreia a fost observată o vădită discriminare şi încălcare a principiului fundamental al egalităţii în drepturi în ceea ce îi priveşte pe elevi, dar şi riscul de a fi utilizate criterii subiective şi arbitrare în desfăşurarea procesului de admitere. Totodată, instituirea regulii unui singur schimb în desfăşurarea cursurilor nu reprezintă o reglementare efectivă câtă vreme excepţiile introduse relativizează şi deturnează conţinutul normativ atât în cazul învăţământului primar, cât şi în cazul învăţământului gimnazial, permiţând organizarea studiilor inclusiv în mai multe schimburi. În concret, acest lucru va conduce la o calitate diferită a actului de educaţie de la o unitate de învăţământ la alta, fapt care încalcă dreptul constituţional la învăţătură şi la tratament egal din