CE a actualizat lista UE pentru siguranţa aeriană
F.A.
Internaţional / 10 iulie 2013
Comisia Europeană (CE) a actualizat pentru a douăzeci şi una oară lista europeană a companiilor aeriene care fac obiectul unei interdicţii sau a unor restricţii de exploatare în Uniunea Europeană (UE), cunoscută sub denumirea de "lista UE pentru siguranţa aeriană".
Conform unui comunicat de presă, în urma îmbunătăţirii situaţiei în materie de siguranţă din Filipine, Philippine Airlines este prima companie aeriană din această ţară căreia i se permite din nou accesul în spaţiul aerian european din 2010. Acelaşi lucru este valabil şi pentru compania aeriană venezueleană Conviasa, care a fost supusă unei interdicţii în 2012. S-au observat, de asemenea, progrese în Libia, însă autorităţile libiene au fost de acord ca transportatorilor libieni să nu le fie permis să opereze zboruri în Europa înainte de a fi pe deplin recertificaţi în mod satisfăcător pentru Uniunea Europeană.
Comisarul Siim Kallas, vice-preşedinte al Comisiei, responsabil cu transporturile, a declarat: "Lista UE pentru siguranţa aeriană a fost concepută pentru protecţia spaţiului european şi a cetăţenilor, dar aceasta poate servi, de asemenea, ca un semnal de alarmă pentru ţările şi companiile aeriene a căror situaţie în materie de siguranţă aeriană lasă de dorit. Am confirmat astăzi dorinţa noastră de a elimina ţări şi companii aeriene de pe listă dacă demonstrează un angajament real şi capacitatea de a pune în aplicare într-un mod durabil standardele internaţionale de siguranţă. Pe lângă Filipine, Venezuela şi Mauritania, alte ţări africane au înregistrat de asemenea semne bune de progres în această direcţie".
Noua listă o înlocuieşte şi o actualizează pe cea adoptată în decembrie 2012.
Ţinând cont de ameliorarea supravegherii siguranţei aeriene furnizată de autorităţile competente din Filipine şi capacitatea transportatorului aerian Philippine Airlines de a asigura conformitatea efectivă cu reglementările relevante în domeniul siguranţei aviaţiei şi în urma unei vizite pentru evaluarea siguranţei la faţa locului în luna iunie a anului trecut, s-a decis să se ridice interdicţia care afectează acest transportator înregistrat în Filipine. Interdicţia rămâne în vigoare pentru toţi ceilalţi transportatori înregistraţi în Filipine.
Conviasa, o companie aviatică înregistrată în Venezuela, a fost, de asemenea, scoasă de pe lista UE pentru siguranţa aeriană în urma soluţionării cu succes a unor grave deficienţe de siguranţă care au condus la această interdicţie de exploatare în spaţiul aerian al UE în aprilie 2012. Aceste îmbunătăţiri au fost confirmate în cursul consultărilor cu Comisia şi cu Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (AESA), precum şi prin intermediul auditurilor recente efectuate de Spania şi de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) în Venezuela.
Mauritania a devenit în decembrie 2012 prima ţară care a fost complet eliminată de pe lista UE pentru siguranţa aeriană, listă pe care figura din 2010. Îmbunătăţirile care au condus la această decizie au fost verificate la faţa locului în timpul unei vizite de evaluare a siguranţei efectuată de Comisie în aprilie 2013.
În plus, au avut loc consultări şi cu autorităţile aviaţiei civile din Libia. Comitetul a consemnat progrese în această direcţie, dar autorităţile aeronautice civile libiene au fost de acord cu menţinerea restricţiilor voluntare aplicabile tuturor transportatorilor aerieni titulari din Libia. Această restricţie voluntară exclude companiile aviatice libiene de la efectuarea de zboruri către UE până când acestea vor fi pe deplin recertificate în conformitate cu standardele de siguranţă internaţionale. Desfăşurarea punerii în aplicare a acestor măsuri va rămâne sub monitorizarea îndeaproape a Comisiei şi a Comitetului European pentru Siguranţa Aeriană.