Ce este şi cum poţi începe o afacere în franciză?

A.B.
Miscellanea / 18 ianuarie 2021

Ce este şi cum poţi începe o afacere în franciză?

Franciza este o opţiune pe care o poţi lua în calcul dacă vrei să-ţi deschizi o afacere, dar nu ai încă o idee proprie pe care să încerci să o materializezi. Diferenţa dintre propriul business şi franciză constă în faptul că, în cazul francizei, operezi sub un brand deja consacrat şi beneficiezi de know-how-ul şi strategia de marketing a francizorului în schimbul unei taxe iniţiale şi a unei cote lunare din vânzări.

Dacă analizezi posibilitatea de a-ţi deschide o franciză, trebuie să ştii care sunt principiile acestui model de business, cum funcţionează, de ce investiţie e nevoie, care sunt principalele avantaje şi dezavantaje pe care le presupune.

Ce este o franciză

Franciza este un model de dezvoltare a unei afaceri pe care îl adoptă proprietarul unui brand deja consacrat, care vrea să se extindă la nivel local sau internaţional, cu costuri reduse. Toată investiţia este suportată de cel care cumpără franciza, iar francizorul primeşte o taxă iniţială la care se adaugă o cotă lunară, stabilită prin contract.

Franciza este practic o replică a business-ului original operat de un comerciant independent de compania-mamă, dar respectând conceptul şi regulile acestuia. De la caracteristicile particulare ale produselor şi serviciilor până la mobilier şi chiar uniforma angajaţilor.

Sistemul de franciză este foarte popular în industria fast-food, dar sunt şi supermarketuri, hoteluri sau săli de sport care adoptă acest model. La nivel internaţional, cele mai cunoscute sunt McDonald's, Subway, KFC, Burger King, Pizza Hut, Dunkin' Donuts, lanţul de hoteluri Hilton sau supermarketurile Carrefour. Sunt însă şi companii româneşti care s-au extins în sistem de franciză: Condimental de Calif, The Coffee Shop, Meli Melo, Imprinto, Uncle John, Christian Tour, La doi paşi.

Cum funcţionează o franciză

A-ţi deschide o afacere în sistem de franciză înseamnă să devii antreprenor sub îndrumare. Prin cumpărarea unei francize obţii brandul, conceptul de produs sau serviciu şi strategia de marketing, dar de restul trebuie să te ocupi tu. Ca şi când ai începe o afacere de la zero.

Asta înseamnă că trebuie să identifici şi să analizezi publicul ţintă, să îţi faci un plan de afaceri, o strategie financiară, să angajezi personal şi, eventual, să dezvolţi propria strategie de marketing, chiar dacă beneficiezi de sprijin din partea francizorului din acest punct de vedere.

Regulile de funcţionare a unei francize se stabilesc pe baza unui contract încheiat între cele două părţi. Pe baza acestuia, cel care cumpără franciza obţine o licenţă, de o perioadă limitată de timp şi acceptă să funcţioneze respectând condiţiile companiei-mamă. Pentru asta plăteşte o taxă de intrare în reţeaua de francize şi o taxă periodică.

Ce este şi cum poţi începe o afacere în franciză?

Cum se poate obţine o franciză

Condiţiile pentru a obţine o franciză diferă de la o companie la alta, dar în principiu, procesul de selecţie seamănă cu cel de recrutare pentru un job. Compania-mamă îţi prezintă condiţiile, tu motivaţia şi atuurile pe care le ai, iar dacă ambele părţi ajung la un acord, se poate trece la semnarea contractului.

Companiile care oferă francize pot fi contactate direct. Le poţi găsi pe site-uri dedicate sau poţi intra direct pe site-ul companiei, de unde poţi trimite o aplicaţie. Ulterior se pot stabili întâlniri prin videoconferinţă, one-to-one sau se poate vizita sediul central. Etapele pot varia, dar, în principiu, scopul este acelaşi: să te familiarizezi cu afacerea şi să-ţi dai seama dacă ţi se potriveşte. Iar compania să stabilească dacă eşti eligibil.

Înainte de a contacta un francizor, este recomandat să urmezi câţiva paşi preliminari. În primul rând, trebuie să îţi stabileşti un buget şi să cercetezi şi să-ţi alegi domeniul şi piaţa. După ce ai luat o decizie în ceea ce priveşte brandul pe care vrei să-l francizezi, poţi chiar merge să discuţi cu alte persoane care au cumpărat deja franciza. Ţi-ar fi util să ştii cum se manifestă relaţiile cu francizorul şi cum se implică acesta pentru a te ajuta.

Actele necesare deschiderii unei francize

Deschiderea şi operarea unei francize se face pe baza semnării unui contract între cele două părţi, pe o anumită perioadă, de obicei între 5 şi 10 ani. Contractul se poate reînnoi sau rezilia, dacă nu sunt respectate condiţiile impuse de francizor.

Contractul de franciză reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor, durata şi obiectul contractului, clauza de neconcurenţă, dreptul de preempţiune (dacă se consideră necesar), precum şi aspectele financiare.

De obicei, un contract de franciză impune trei tipuri de plăţi: plata iniţială prin care cel care cumpără franciza dobândeşte dreptul de a folosi marca (brandul, denumirile produselor), uneori plata pentru instruire, echipamente sau servicii de consultanţă, şi procentul din vânzări care revine francizorului.

În funcţie de politica fiecărei companii, mai pot fi stipulate şi alte tipuri de taxe.

Cât costă o franciză

Ca etapă preliminară pentru deschiderea unei afaceri în sistem de franciză, e necesar să îţi stabileşti un buget care să includă atât taxa iniţială pe care trebuie să o plăteşti francizorului, cât şi cheltuielile legate de închirierea şi amenajarea spaţiului şi salariile angajaţilor.

Taxa iniţială pentru a deschide o franciză pleacă de la câteva mii de euro şi poate ajunge până la sute de mii de euro în cazul brandurilor internaţionale. Sunt însă şi companii care nu au o taxă iniţială.

Tipuri de franciză

Există multe criterii de clasificare a francizelor. La modul general, o franciză poate fi simplă, iar cel care o cumpără obţine dreptul de a opera sub respectivul brand printr-o singură unitate, sau masterfranciză, care oferă acest drept pe un teritoriu mai mare, al unei ţări de exemplu, şi pentru care primeşte exclusivitate din partea companiei-mamă. Pentru modelul masterfranciză e nevoie ca investitorul să aibă un plan de dezvoltare şi experienţă în domeniu.

Francizele mai pot fi clasificate şi în funcţie de tipul de activitate (francize de distribuţie, cea mai populară), de tipul de cunoştinţe pe care francizorul le transmite (franciza sistemelor de afaceri) sau după modul în care este operată franciza (direct sau indirect).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb