Comisia Europeană nu are nicio modalitate de finanţarea a costurilor suplimentare de transport pentru tranzitul cerealelor ucrainene pe teritoriul statelor membre UE, reiese din documentele recente ale unor oficiali de la Bruxelles, citate de Reuters.
După ce Federaţia Rusă nu a mai prelungit acordul privind coridoarele de transport prin Marea Neagră al cerealelor ucrainene, autorităţile de la Kiev sunt nevoite să apeleze la rute alternative mai costisitoare, aflate pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene. În acest moment, cea mai ieftină arteră alternativă de transport, fluviul Dunărea, nu mai pare utilizabilă, atât timp cât portul ucrainean Reni a fost bombardat de Federaţia Rusă.
Într-o scrisoare din 21 iulie 2023, obţinută de sursa citată, Ministerul Agriculturii al Ucrainei îi solicită lui Valdis Dombrovskis, comisarul european pentru comerţ, sprijin financiar din partea Comisiei pentru costurile suplimentare de transport suportate de utilizarea rutelor alternative ale UE, cunoscute sub denumirea de "coridoare de solidaritate". Autorităţile de la Kiev estimează un cost suplimentar cuprins între 30 şi 40 dolari pe tona de cereale pentru utilizarea acestor rute alternative de transport.
Săptămâna trecută, comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a declarat că Rusia ar putea beneficia de actuala situaţie din piaţa cerealelor, dacă UE nu contribuie la reducerea costurilor de transport a cerealelor ucrainene.
Cu toate acestea, situaţia nu este încă destul de clară. În documentul văzut de sursa citată se arată că nu a fost găsită încă o soluţie pentru sprijinirea transportului cerealelor ucrainene, deşi ea este căutată încă de anul trecut, dar Comisia Europeană a depus eforturi pentru simplificarea sistemului.
În scrisoarea trimisă comisarului european pentru comerţ, autorităţile de la Kiev mai cereau extinderea rutelor de solidaritate prin "coridoarele verzi" cu 1-1,5 milioane tone pe lună, inclusiv către Marea Adriatică, Lituania, Letonia, Estonia, Germania şi Ţările de Jos(Olanda).
Surse din cercurile diplomatice de la Bruxelles au declarat pentru reuters că bugetul Uniunii Europene este foarte strâns şi că eventuale resurse în plus ar putea fi puse la dispoziţie doar după revizuirea bugetară care va avea loc în toamnă.
Cea mai mare problemă în acest moment este interzicerea temporară a importurilor de cereale ucrainene în cinci state membre UE - Polonia, Ungaria, România, Bulgaria şi Slovacia - state membre care doresc ca măsura respectivă să fie menţinută şi după 15 septembrie.
Fermierii din statele respective, care au fost afectaţi de afluxul brusc de cereale suplimentare în ultimul an, au primit compensaţii din fondurile europene, dar acestea nu acoperă în întregime pierderile suferite şi nici pe cele viitoare, în cazul în care interdicţia privind importul cerealelor ucrainene va fi ridicată.
În ceea ce priveşte solicitarea Ucrainei privind finanţarea costurilor suplimentare de transport a cerealelor pe rutele alternative, unele state membre UE au declarat că nu sunt dispuse să plătească aceste costuri, prin prisma interdicţiei de import a cerealelor respective. .
Menţionăm că UE a suspendat tarifele pentru cerealele ucrainene în mai 2022 şi a creat coridoare de solidaritate. Alături de alţi donatori, Comisia Europeană a oferit 1 miliard de euro, sprijin financiar care este încă plătit, pentru eliminarea blocajelor logistice şi pentru reducerea unor costuri. În ceea ce priveşte compensarea directă pentru trafic, Comisia nu a găsit încă o soluţie.
"Nu avem instrumente şi cui ar trebui să i se dea banii? Mai este şi problema concurenţei... Nu este sarcina Comisiei să ofere asigurare (de transport). Statele pot da garanţii, dar nu există discuţii finale", au declarat surse din cadrul Comisiei pentru cei de la Reuters.
Anul trecut, Ucraina şi-a direcţionat 60% din exporturi prin Coridoarele de Solidaritate şi 40% prin Marea Neagră. Aproximativ două treimi din volumul transportat prin ţările vecine ale UE trece de-a lungul Deltei Dunării, mai ales prin România.
O rută alternativă de transport susţinută de Lituania este realizarea unui coridor în Marea Baltică, dar aceasta ar necesita două modificări ale ecartamentului de cale ferată, lucru ce atrage costuri suplimentare mai mari.
Arătăm că în perioada mai 2022-iulie 2023, aproximativ 45,5 milioane tone de exporturi agricole ucrainene, inclusiv 41 milioane tone de cereale, au fost transportate prin Uniunea Europeană şi Republica Moldova.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Danusia în data de 31.07.2023, 13:56)
Să plătească Leyen și Stoltenberg
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.07.2023, 16:36)
De ce? S a stricat tiparnita? A tocat dna lynden toti banii pe vaccinuri expirate? Sau pe bani de porsche si bmw in ucraina? Pai sa mai strangem cureaua, dna poate toca mult mai mult decat producem, nu e deloc multumita de noi