CECCAR: Propuneri cu aplicare imediată pentru ameliorarea utilităţii celor două "e-uri" fiscale

F.D.
Miscellanea / 8 iulie

CECCAR: Propuneri cu aplicare imediată pentru ameliorarea utilităţii celor două "e-uri" fiscale

Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), autoritate competentă care organizează şi monitorizează activitatea experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, precum şi a societăţilor de contabilitate şi expertiză contabilă (Ordonanţa nr. 65/1994), vocea experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi - consilierii de încredere ai antreprenorilor -, continuă să-şi exprime preocuparea faţă de recentele modificări aduse legislaţiei fiscale care vizează e-TVA şi extinderea obligativităţii utilizării e-facturării şi a raportării e-facturilor în scop fiscal pentru TVA, conform unui comunica de presă remis Redacţiei.

Potrivit sursei citate, în urma consultării membrilor din întreaga ţară, în perioada 3-5 iulie, CECCAR solicită autorităţilor fiscale să adopte urgent un plan de acţiune care să vizeze două direcţii:

modificarea de urgenţă a actelor normative în vigoare, pe baza propunerilor profesiei contabile transmise prin organismul profesional, propuneri care elimină şi/sau prorogă impunerea unor obligaţii pe care le considerăm inutile şi inoportune, în scopul de a relaxa presiunea fiscal-birocratică din prezent care asfixiază antreprenorii, profesioniştii contabili şi inovaţia;

implementarea unei strategii de resetare a modului în care "e-urile" fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme şi combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Considerăm că astfel se evită situaţia ca o iniţiativă europeană de modernizare şi adaptare la era digitală a sistemului de taxă pe valoarea adăugată (TVA), care este în primul rând despre sprijinirea antreprenorilor şi care promite să sporească eficienţa, să reducă birocraţia şi să combată evaziunea fiscală, să fie transformată într-un coşmar pentru economia României.

Propunerile CECCAR de modificare cu urgenţă a actelor normative în vigoare vizează:

I. RO e-TVA

În urma dialogului dintre reprezentanţii CECCAR şi reprezentanţii Ministerului Finanţelor pe tema celor două ordonanţe (OUG nr. 69 şi OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parţial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligaţia contribuabilului ca, sub sancţiunea unei amenzi disproporţionate, să întocmească şi să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferenţele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, şi decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acurateţe nu poate fi garantată. De asemenea, au fost revizuite amenzile şi au fost prorogate unele termene.

Aceste modificări importante riscă însă să nu îşi atingă obiectivele de simplificare pentru firme şi combaterea evaziunii fiscale pentru stat, aşa cum au fost prezentate în deschiderea şedinţei de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate şi celelalte măsuri propuse de CECCAR.

Insistăm, în continuare, ca decontul de TVA precompletat să rămână un instrument de sprijin pentru antreprenori, aşa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală, în scopul compensării costurilor implementării noului sistem de raportare bazat pe e-factura. În cazul în care autoritatea fiscală insistă ca acesta să fie utilizat ca instrument pentru conformarea fiscală, atunci se impune să se adopte şi să se implementeze măsurile necesare asigurării eficienţei mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA. Acest mecanism să NU se bazeze pe simple operaţii aritmetice de adunare şi de scădere, ci să se bazeze pe modele complexe de analiză care să utilizeze şi să coreleze toate datele raportate de contribuabil în sistemele ANAF. Subliniem încă o dată faptul că interoperabilitatea între sistemele RO e-Factura, RO e-TVA şi SAF-T este esenţială. Mecanismul de notificare de conformare RO e-TVA trebuie să fie capabil să vizeze numai contribuabilii care au un risc ridicat de comportament fiscal inadecvat şi NU să devină o povară administrativă inutilă, generatoare de costuri, pentru contribuabilii care au un comportament fiscal corect.

Propunerile întemeiate şi bine argumentate, transmise de CECCAR şi prezentate mai jos, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar fi asigurat, în opinia noastră, premisele eficienţei mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA.

La articolul 5, alineatele (1), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

"(1) În situaţia în care se identifică diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, iar aceste diferenţe nu sunt justificate de datele din raportarea SAF-T, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spaţiului privat virtual. Prin diferenţe semnificative se înţeleg valorile care depăşesc pragul de semnificaţie ce îndeplineşte condiţiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală şi o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

La articolul 5, după alineatul (6), se introduc şapte alineate noi, alin. (7) - (13), cu următorul cuprins:

(...)

(12) În situaţia în care pentru un contribuabil se constată, pe o perioadă de trei luni consecutive, diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, diferenţe cauzate de acurateţea insuficientă a datelor din decontul precompletat RO e-TVA, nu se va mai emite "Notificarea de conformare RO e-TVA" până la identificarea şi remedierea cauzelor care au condus la insuficienta acurateţe a datelor din decontul precompletat.

(13) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va utiliza datele din raportarea SAF-T pentru a asigura o acurateţe suficientă a datelor din decontul precompletat şi pentru analiza diferenţelor semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"Art. 16. - (1) Prevederile art. 5 alin. (8) - (10), art. 7 şi art. 8 intră în vigoare la data de 1 iulie 2025.

Înainte de aprobarea RO e-TVA, contribuabilii începuseră deja să primească Note de conformare fiscală conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în care li se solicita să justifice diferenţele din luna ianuarie 2024 dintre decontul de TVA depus şi situaţia facturilor din sistemul RO e-Factura. Propunerile CECCAR s-au bazat pe modul în care mecanismul de Notificare de conformare era utilizat de organele fiscale. Aceste Notificări de conformare fiscală au fost emise pe baza unei analize rudimentare, care se rezumă DOAR la a identifica simple diferenţe dintre cele două valori, cea declarată prin decont şi cea rezultată din facturile raportate în sistemul RO e-Factura. Însă ar fi trebuit să se ţină cont de faptul că aceste diferenţe pot fi generate de situaţii specifice (deducere 50% pentru TVA, TVA la încasare, operaţiuni cu persoane fizice, situaţii de neconformare din partea partenerilor de afaceri etc). Deşi la nivelul ANAF există date raportate de contribuabili prin Declaraţia 394, acestea NU sunt utilizate pentru a se face o analiză în vederea identificării şi justificării diferenţelor şi, după caz, a contribuabilului care nu s-a conformat obligaţiei de raportare în sistemul RO e-Factura. De exemplu: un contribuabil a dedus o valoare de TVA mai mare în decontul de TVA în comparaţie cu facturile de achiziţii regăsite în sistemul RO e-Factura. Prin simpla corelare cu datele raportate în Declaraţia 394 depusă la ANAF atât de către client, cât şi de către furnizor, s-ar putea identifica furnizorii care nu au încărcat e-facturile în sistemul RO e-Factura. În această situaţie, Notificarea de conformare fiscală ar trebui să fie transmisă doar contribuabilului care nu s-a conformat. Însă aceasta a fost transmisă şi contribuabilului care a manifestat un comportament fiscal corect, impunându-i-se acestuia o sarcină administrativă inutilă, generatoare de costuri. Însă trebuie menţionat că o analiză coerentă şi eficientă, care să ţină cont şi de aspectele specifice menţionate anterior, nu se va putea realiza decât după ce raportarea SAF-T va deveni operaţională pentru toţi contribuabili, respectiv după data de 1 ianuarie 2025. În aceste condiţii, astfel de mecanisme, pripit implementate, nu au nimic în comun cu simplificarea, debirocratizarea, creşterea eficienţei şi inovarea la nivelul firmelor şi la nivelul autorităţilor statului. Ne exprimăm convingerea că o eficientă combatere a evaziunii fiscale se poate face doar printr-o adevărată transformare digitală la nivelul organelor fiscale. Aceasta nu presupune doar implementarea unor instrumente prin care contribuabilul să raporteze către organul fiscal, ci prin automatizarea proceselor de analiză şi prin corelarea datelor raportate la organele fiscale, prin inovare, prin implementarea de modele şi tehnici ştiinţifice de analiză a datelor şi prin integrarea inteligenţei artificiale în aceste sisteme.

Aşa cum am precizat ante, în momentul de faţă, atunci când există neconcordanţe între D300 (TVA) şi D394 (declaraţie informativă, în care sunt raportate operaţiunile în sfera TVA), acestea sunt notificate contribuabilului în baza art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 şi mitigate cu acesta. În aceste condiţii, este evident că un alt mecanism de notificare, provenit dintr-un aşa-zis decont precompletat şi D300, ar fi redundant, raportat la aceeaşi materie, în speţă TVA. Analizând situaţia de fapt existentă azi în practica curentă o organelor fiscale, se observă că, practic, RO e-TVA este un instrument birocratic care pare să fi fost creat pentru a transfera în sarcina contribuabilului activitatea specifică organelor fiscale. Astfel, contribuabilul ar fi fost obligat, prin efectul legii, să întocmească o Notă justificativă pentru justificarea diferenţelor, scutind funcţionarii organelor fiscale de întocmirea Notificării de conformare, reglementată prin art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, aşa cum procedau până la aprobarea şi implementarea RO e-TVA. Abrogarea articolului care reglementa Nota de justificare a diferenţelor impusă contribuabilului, sub sancţiunea amenzii, este un pas important către normalitate. Aceasta reprezintă o "gură de oxigen" atât pentru profesioniştii contabili, deja sufocaţi de numeroase termene şi obligaţii de raportare, cât şi pentru antreprenori, afectaţi de lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale. Cu toate acestea, implementarea noului mecanism Notificarea de conformare RO e-TVA, prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, riscă să fie lipsită de eficienţă, dacă nu se reglementează şi regulile de emitere şi utilizare care să îi asigure eficienţa. Doar sub condiţia asigurării eficienţei acestui nou mecanism, decontul precompletat de TVA îşi va regăsi rolul de instrument de sprijin pentru contribuabili, aşa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală.

II. RO e-Factura

Propunerile transmise de CECCAR, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar asigura premisele evitării situaţiei actuale în care sistemul RO e-Factura se blochează frecvent, afectând atât activitatea comercială a firmelor, cât şi activitatea profesioniştilor contabili, care se îngrijesc de asigurarea conformării fiscale voluntare a contribuabililor. Factura este un document justificativ esenţial în desfăşurarea activităţii comerciale a oricărei entităţi juridice. Condiţionarea utilizării exclusiv a e-facturii din sistemul RO e-Factura ca document justificativ, în condiţiile în care sistemul, în mod evident, NU se află la nivelul tehnic necesar asigurării unei funcţionări fără sincope, este încă o dovadă a precipitării în implementarea noului model de raportare tranzacţie cu tranzacţie, în timp real, bazat pe standardul european pentru e-Factura. Se ignoră, practic, toate studiile de impact şi rezultatele consultărilor efectuate de Comisia Europeană pentru a identifica soluţia optimă pentru Cerinţele de raportare digitală necesare unui sistem de raportare tranzacţie cu tranzacţie pentru operaţiunile intracomunitare B2B şi parţial B2C. Acestea sunt mai relaxate decât cele impuse de sistemul naţional, raportarea pentru sistemul european fiind în timp cvasireal.

În dialogul cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor, CECCAR a solicitat:

Prorogarea termenului privind obligaţia utilizării e-facturii şi raportării acesteia pentru tranzacţiile B2C, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025. Astfel s-ar permite ca decizia de a implementa această obligaţie să se bazeze pe o analiză ex-post care să verifice dacă datele din raportarea SAF-T ar fi suficiente pentru analizele de risc la nivelul organelor fiscale.

Abrogarea de urgenţă a obligaţiei de utilizare exclusiv a e-Factura ca document justificativ, care echivalează, practic, cu un sistem de raportare tranzacţie cu tranzacţie în timp real, revenirea la sistemul de raportare în timp cvasireal şi introducerea unui termen de raportare a e-facturilor de 5 zile de la data înregistrării în sistemul contabil, conform amendamentului Parlamentului European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală.

Abrogarea prevederilor care atrag răspunderea unor contribuabili pentru faptele altor contribuabili, respectiv sancţionarea unui contribuabil care are un comportament fiscal corect, cu 15 % din valoarea facturii şi cu imposibilitatea deducerii TVA, în situaţia în care furnizorul nu emite factura în sistemul RO e-Factura pentru o tranzacţie economico-financiară. Această prevedere încalcă principiile de bază ale dreptului civil, respectiv acele principii care stabilesc că fiecare persoană răspunde pentru faptele proprii, iar circumstanţele care atrag răspunderea pentru faptele altora sunt clar stabilite prin Codul civil. În plus, se încalcă şi legislaţia europeană în materie de TVA, respectiv principiul neutralităţii.

CECCAR consideră inoportună decizia de a extinde obligaţia utilizării e-Factura şi a raportării acesteia în timp real şi pentru tranzacţiile B2C, cu termen de implementare 1 ianuarie 2025. Acestea în condiţiile în care Cerinţele de raportare digitală (CRD) la nivel european, conform propunerii de directivă, vizează extinderea acestei obligaţii de e-facturare DOAR la tranzacţiile intracomunitare B2B şi doar pentru anumite tranzacţii B2C iar raportarea acestora se va realiza în timp cvasireal. Totodată, termenul de implementare propus pentru noul sistem de raportare european în scop de TVA este 1 ianuarie 2028, respectiv 5 ani de la data lansării propunerii de directivă. În plus, la nivel naţional, această nouă Cerinţă de raportare digitală se suprapune celei de raportare SAF-T, care intră în vigoare tot de la data de 1 ianuarie 2025. Practic, de la 1 ianuarie 2025 se vor introduce în paralel două instrumente care vor obliga contribuabilii să transmită organelor fiscale aceleaşi tranzacţii în raportări diferite. Această măsură nu are nimic de-a face cu simplificarea pentru firme, ci, dimpotrivă, impune o sarcină administrativă inutilă, consumatoare de resurse şi, implicit, generatoare de costuri. În plus, raportările instituite anterior rămân în vigoare.

Se va ajunge la situaţia halucinantă ca o tranzacţie să fie raportată de trei ori:

În sistemul RO e-Factura;

În raportarea SAF-T;

În declaraţia 394.

CECCAR consideră că până la momentul la care sistemul Ro e-Factura va atinge performanţa tehnică necesară utilizării în condiţii normale, fără sincope, raportarea în timp real a e-facturilor trebuie abrogată. Această măsură impusă la nivel naţional excedează Cerinţelor de raportare digitală, stabilite ca fiind optime pe baza unor studii de impact ştiinţifice desfăşurate la nivelul Comisiei Europene, care stabilesc ca raportarea tranzacţie cu tranzacţie să se realizeze în timp cvasireal.

CECCAR consideră că o problemă în plus este legată de faptul că este sancţionată înregistrarea unei facturi care nu este raportată în e-Factura (OUG nr. 115/2023, art. LXVIII). Or, în realitate, discutăm despre o tranzacţie care, deşi nu a fost raportată în SPV, implică operaţiuni economico-financiare (prestări/livrări) şi plăţi şi care, în conformitate cu legea contabilităţii, impune obligaţia înregistrării. În aceste condiţii, culpa nu este datorată celui care primeşte/înregistrează, ci celui care emite. Contribuabilul cu un comportament fiscal corect nu poate răspunde pentru fapta altuia, în condiţiile în care într-o tranzacţie nu există relaţie de subordonare între client şi furnizor. Astfel, deşi era în atribuţia organului fiscal să se asigure că furnizorul este conform cu prevederile legii, iar în caz de neconformare să fie sancţionat, conform prevederii instituite este sancţionat abuziv şi beneficiarul. Desigur, în mod bizar, o factură considerată de anumite prevederi din lege ca fiind nelegală - nu îndeplineşte condiţiile de document justificativ - devine legală şi poate fi înregistrată în contabilitate dacă contribuabilul care are un comportament fiscal corect plăteşte o amendă în valoare de 15% din valoarea facturii. Or, în acest context nu se poate explica printr-o logică juridică cum un text de lege poate amenda un contribuabil pentru o acţiune legală, respectiv înregistrarea unei operaţiuni economico-financiare în contabilitate. De asemenea, nu putem să omitem faptul că sancţiunea beneficiarului conform este mult mai consistentă decât cea prevăzută pentru furnizorul neconform. Beneficiarul este sancţionat cu 15% din valoarea facturii, imposibilitatea deducerii TVA, deşi acesta a achitat taxa pe valoarea adăugată la momentul realizării achiziţiei.

În baza argumentelor prezentate ante, CECCAR consideră imperios necesară abrogarea propunerilor prezentate, considerând că forma actuală a reglementărilor legale nu este conformă cu principiul proporţionalităţii şi depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor fiscale în materie de TVA. Totodată, considerăm că este în interes public ca organismele profesionale să fie consultate şi implicate în realizarea studiilor de impact şi în elaborarea actelor normative. În plus, este necesar ca procesul de elaborare şi implementare a unui act normativ să se desfăşoare pe o durată suficientă, care să permită adaptarea atât a organului fiscal, cât şi a contribuabilului (de exemplu, durata pentru elaborarea şi implementarea modificărilor aduse Directivei de TVA pentru adaptarea la era digitală este de 5 ani).

În perioada imediat următoare, CECCAR va propune instituţiilor publice şi autorităţilor fiscale competente o serie de principii care să stea la baza unei strategii de resetare a modului în care "e-urile" fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme şi combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb