În graba după cele mai bune oferte din acest sezon al cumpărăturilor de Black Friday, cei mai mulţi consumatori pot cădea în plasa escrocilor, dacă nu sunt atenţi la toate detaliile platformelor de e-commerce de pe care vor să achiziţioneze produsele dorite.
Potrivit celui mai recent studiu Revolut realizat în parteneriat cu Dynata, luna trecută, doar 4% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi de faptul că ar putea să fie victimele unor fraude în această perioadă a anului în care cei mai mulţi consumatori caută oferte avantajoase. Doar 3% spun că nu vor face cumpărături de Black Friday, tocmai din cauza temerilor faţă de acest tip de fraudă. Studiul Revolut a fost realizat pe 21.000 de consumatori din 21 de ţări, inclusiv 1.000 de români (eşantion reprezentantiv pentru populaţia cu vârste peste 18 ani, din mediul urban). 8% dintre români ar prefera să cumpere din magazin pentru a se proteja de acest tip de fraude.
Scam-urile de cumpărături au fost tipologia de fraudă cel mai des întâlnită în prima jumătate a anului, reprezentând 54% din cazurile înregistrate de banca digitală în România, potrivit celei de-a doua ediţii a Raportului privind Securitatea Consumatorilor şi Fraudele şi 60% la nivel global. Specialistii financiari îndeamnă la mai multă vigilenţă cu ocazia acestor evenimente comerciale de la finalul anului şi folosirea unor instrumente de plată sigure.
Un astfel de exemplu sunt cardurile virtuale de unică folosinţă Revolut. Acestea pot opera o singură tranzacţie, având un număr de card, CVV şi dată de expirare care se aplică pentru o tranzacţie unică. Imediat ce plata s-a realizat, acesta este distrus şi se reduce astfel riscul de utilizare pentru tranzacţii neautorizate, protejând datele personale şi pe cele financiare.
Sisteme complexe de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacţiile pentru a se asigura că plăţile clienţilor sunt sigure. Acestea includ şi mecanisme de inteligenţă artificială care pot detecta dacă o plată cu cardul este făcută de către utilizator sau este un scenariu de scam, ceea ce conduce la blocarea plăţii. Clientul e împiedicat astfel să efectueze o plată similară şi este direcţionat către un flux de intervenţie în cazul fraudelor, în aplicaţie.
În plus, Revolut recomandă cursurile de educaţie anti-fraudă disponibile gratuit în aplicaţie. Acestea au fost create pentru a învăţa clienţii să identifice scam-urile şi să îi ajute să aplice tehnici care să le protejeze banii. Cursul are cinci lecţii care detaliază diferite tipuri de fraude şi a fost creat de specialiştii anti-fraudă din companie.
Opinia Cititorului