Cele mai importante 11 modificări fiscale adoptate de Guvern

J.P.
Bănci-Asigurări / 30 august 2021

Cele mai importante 11 modificări fiscale adoptate de Guvern

Guvernul a adoptat în şedinţa de luni două Ordonanţe de modificare a Codului fiscal şi a celui de procedură fiscală. HotNews.ro a mai scris despre ele, încă de când erau în faza de proiect. Practic, apar anumite clarificări ale legislaţiei şi câteva noutăţi: procedura de eşalonare simplificată devine permanentă, înrolarea în SPV va fi obligatorie, se simplifică modulul de calcul la impozitul pe clădiri, apar modificări la amnistie, dividende, cei 3,5% pentru ONG-uri şi altele, conform Hotnews.

1. Procedura de eşalonare simplificată devine permanentă

S-a luat această decizie deoarece fost una dintre cele mai accesate facilităţi fiscale, precum şi faptul că prin această facilitate fiscală se asigură lichidităţile financiare necesare continuării activităţii contribuabililor care temporar se află în dificultate financiară. Măsura are ca scop creşterea gradului de colectare a creanţelor bugetare prin stimularea conformării voluntare.

Legat de eşalonare, mai apar unele modificări:

Se suspendă condiţiile de menţinere a eşalonării la plată, în situaţia în care activitatea este restrânsă/închisă de către "organele abilitate ale statului" similar cu dispoziţiile suspendării condiţiilor de menţinere a eşalonării la plată care a fost reglementată prin OUG nr. 48/2020 şi ale cărei efecte au încetat la data de 25 decembrie 2020.

Astfel, în vederea sprijinirii contribuabililor, la cerere, debitorii la care activitatea este restrânsă sau închisă pe perioada stării de urgenţă/alertă pot solicita suspendarea condiţiilor de menţinere a eşalonării la plată, în oricare forma este acordată (eşalonare acordată potrivit cap. VI din cadrul titlului VII din Codul de procedură fiscală, eşalonare la plată în formă simplificată, potrivit OUG nr. 181/2020, restructurarea obligaţiilor bugetare, potrivit OG nr. 6/2019 sau eşalonarea în formă simplificată propusă prin acest act normativ).

Această suspendare se acordă până la data la care activitatea este reluată fără niciun fel de restricţie.

Organele abilitate ale statului se referă la: Comitetul local pentru situaţii de urgenţă, Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă, Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, Comitetul naţional pentru situaţii de urgenţă.

2. Obligativitatea înrolării în Spaţiul Privat Virtual

În contextul evitării contactului fizic între persoane, precum şi pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, pentru înrolarea în SPV, contribuabilii trebuie să-şi achiziţioneze certificate calificate.

Pentru efectuarea acestor demersuri de către contribuabilii pentru care se creează obligativitatea înrolării în SPV, se reglementează un termen până la care această înrolare este opţională, urmând ca după acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor fi luate în considerare, iar contribuabilii în cauză să fie notificaţi de către organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin SPV.

Această normă de neluare în considerare a cererilor, înscrisurilor ori oricăror alte documente depuse în format letric poate avea ca efect o serie de sancţiuni concrete, funcţie de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, dacă o cerere de restituire este depusă, în format letric, la limita termenului de prescripţie, decăderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscală, dacă cererea este depusă în format letric în ultima zi de depunere, sau sancţiuni contravenţionale în cazul în care legea impune depunerea unui document/înscris într-un anumit termen şi acesta se depune în format letric.

Înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) va intra în vigoare de la 1 martie 2022, conform declaraţiilor recele ale ministrului Dan Vîlceanu.

3. TVA cu control ulterior extinsă

Se extinde mecanismul de rambursare TVA cu control ulterior, la toţi contribuabilii cu unele excepţii stabilite expres de lege, similar procedurii aprobate prin OUG nr. 48/2020.

4. Modificări în privinţa amnistiei

În completarea facilităţilor fiscale adoptate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2020 şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2021, apar următoarele noutăţi:

anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuşi inspecţiei fiscale sau verificării situaţiei fiscale personale începute şi pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2020 şi data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2021.

Acordarea facilităţii se realizează cu respectarea condiţiei de plată integrală a obligaţiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, până la un anumit termen, şi cu depunerea cererii de anulare până cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. În situaţia în care obligaţia bugetară principală stabilită prin decizia de impunere a fost achitată până la data intrării în vigoare a ordonanţei, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscală dacă depune cererea până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.

Anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuşi verificării documentare după data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020.

Acordarea facilităţii se realizează cu respectarea condiţiei de plată integrală a obligaţiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere până la anumite termene şi cu depunerea cererii de anulare până cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacă termenul de 90 de zile se împlineşte după 31 ianuarie 2022.

În ambele situaţii reglementate, accesoriile stinse atât înainte, cât şi după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.

În scopul aplicării unui tratament unitar, măsura are în vedere şi contribuabilii care au avut în derulare o inspecţie fiscală în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020 şi data intrării în vigoare a OUG nr. 19/2021 şi pentru care a fost emisă o decizie de impunere cu obligaţii bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, pentru care s-au calculat accesorii, care au stins atât obligaţiile principale cât şi accesoriile dar nu au putut accesa facilităţile reglementate de OUG nr. 69/2020 şi nu pot accesa nici facilităţile reglementate prin OUG nr. 19/2021.

De asemenea, contribuabilii care au fost supuşi verificării documentare nu pot accesa facilităţile fiscale reglementate de cele două acte normative menţionate.

5. Modificări la dividende

Se modifică dispoziţiile cu privire la regimul fiscal stabilit în cazul dividendelor distribuite persoanelor fizice, astfel încât prevederile referitoare la dividendele distribuite dar care nu au fost plătite până la sfârşitul anului în care s-au aprobat situaţiile financiare anuale, să fie aplicate tuturor dividendelor distribuite şi neplătite, respectiv termenul de plată este până la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului următor celui în care s-a aprobat distribuirea acestora.

Astfel, modificarea reglementărilor vizează situaţiile în care dividendele/ câştigurile obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, au fost distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/ asociaţilor/ investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig să se plătească până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii.

6. Cei 3,5% pentru ONG-uri

Se reglementează, la nivelul legislaţiei primare, posibilitatea depunerii de către contribuabil a formularului 230 "Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat" la entităţile nonprofit/unităţile de cult, având în vedere că această modalitate este prevăzută, în prezent, în Circulara ministrului finanţelor nr. 888/2018.

Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligaţia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la organul fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili în conformitate cu procedura stabilită prin ordin al preşedintelui ANAF.

7. Simplificarea modulului de calcul pe impozitul pe clădiri

Una dintre cele două ordonanţe prevede simplificarea modului de calcul al impozitului pe clădiri în cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, în sensul eliminării condiţiei actuale referitoare la deducerea cheltuielilor cu utilităţile.

(Actuala prevedere legală a creat dificultăţi pentru organele fiscale locale la calculul impozitului pentru această categorie de clădiri, cauzate de modul de delimitare a suprafeţelor pentru care se deduc aceste cheltuieli, existenţa contractelor cu furnizorii de utilităţi pentru suprafeţele destinate activităţilor economice, calculul diferit al impozitului pentru suprafeţe cu aceeaşi destinaţie, în funcţie de deducerea sau nededucerea cheltuielilor cu utilităţile)

Actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport încheiat între persoane care au domiciliul fiscal în România sau încheiat între persoane cu domiciliul fiscal în România şi persoane care nu au domiciliul fiscal în România, să va putea fi încheiat şi în formă electronică şi semnat cu semnătură electronică calificată.

Acesta va putea fi comunicat electronic în vederea radierii/ înregistrării/ înmatriculării mijlocului de transport de către persoana care înstrăinează, de către persoana care dobândeşte sau de către persoana împuternicită, după caz, autorităţilor implicate.

8. Accize: eliminarea încadrării tarifare pentru produse din tutun încălzit

Sunt eliminate încadrările tarifare pentru produse din tutun încălzit care, prin încălzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fără a avea loc combustia amestecului de tutun şi lichidele cu conţinut de nicotină destinate inhalării cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip "Ţigaretă electronică", având în vedere că Regulamentul privind Nomenclatura combinată (NC) se modifică anual, există posibilitatea să apară neconcordanţe între codurile NC stabilite prin Codul fiscal şi noile codurile NC stabilite prin Regulament.

În plus, ca urmare a evoluţiei tehnologiei şi diversităţii acestor categorii de produse, există posibilitatea ca, unele dintre ele, în funcţie de caracteristici, să se clasifice la mai multe coduri NC.

9. Regimul fiscal al dividendelor distribuite şi neplătite persoanelor nerezidente

Se clarifică regimul fiscal al dividendelor distribuite trimestrial dar care nu sunt plătite până la sfârşitul anului în care sunt distribuite.

Astfel, pentru dividendele distribuite trimestrial cât şi pentru cele distribuite după aprobarea situaţiilor financiare anuale, dar care nu au fost plătite acţionarilor sau asociaţilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte până la data de 25 ianuarie a anului următor, respectiv până la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, următor anului în care s-a aprobat distribuirea dividendelor, după caz.

10. Optarea pentru plata contribuţiilor sociale pentru veniturile de la terţi care nu sunt rezidenţi fiscali

Se reglementează posibilitatea angajatorului rezident fiscal român sau angajatorului care nu este rezident fiscal român şi care intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale de a opta pentru calculul, reţinerea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale obligatorii în cazul persoanelor fizice care obţin venituri de natură salarială reprezentând avantaje în bani şi/sau în natură de la terţi care nu sunt rezidenţi fiscali români.

Modificarea are în vedere situaţii în care persoana fizică obţine venituri de natură salarială reprezentând avantaje în bani şi/sau în natură de la terţi care nu sunt rezidenţi fiscali români şi are un angajator rezident sau nerezident care intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

În aceste cazuri, angajatorul rezident sau angajatorul care nu este rezident fiscal român şi care intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale poate opta pentru calculul, reţinerea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale obligatorii.

Măsura asigură o corelare cu prevederile ce vizează impozitul pe venit şi, totodată, o raportare mai facilă şi rapidă din partea angajatorului (în cazul acordării unui avantaj către angajat de către un terţ nerezident fiscal român) care ar putea declara prin opţiune respectivele sume.

11. SAF-T va fi introdusă în legislaţia naţională

SAF-T, aşteptată de multe firme, acum va fi introdusă în legislaţia naţională, având în vedere că de anul viitor va fi obligatorie pentru marii contribuabili.

După ce va fi implementat, inspectorii fiscali nu se vor mai duce în control la antreprenori pentru orice suspiciune. Practic, prin sistemul informatic inspectorii vor obţine informaţiile dorite de la contribuabili. Vor merge la firme doar după analiza datelor respective şi doar dacă este nevoie. Cu alte cuvinte, nu se mai vine direct în inspecţie pentru a se cere datele la faţa locului.

Deşi va apărea un formular nou (406), vor dispărea altele (precum D394).

- Fişierul Standard de Control (SAF-T) este un fişier în format electronic, bazat pe XML (cu circa 800 de câmpuri), standardizat internaţional pentru trimiterea de rapoarte fiscale, de raportare TVA, de la societăţi către autorităţile fiscale. SAF-T necesită utilizarea codurilor standardizate. SAF-T este un fişier care conţine date contabile extrase automat din sistemele de contabilitate ale contribuabililor. În practică, datele sunt exportate şi stocate într-un format standardizat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb