Fenomenul Black Friday este important nu doar pentru veniturile companiilor, ci şi pentru investitori. Studiate din perspectivă bursieră şi pe datele din ultimii 20 de ani, titlurile din domeniul retail tind să aibă o performanţă bună înainte de momentul-cheie, respectiv ziua de vineri, dar şi în sesiunea de luni, numită şi lunea cibernetică sau Cyber Monday. Însă aceste evoluţii sunt urmate deseori de o corecţie în sesiunea de marţi. Potrivit lui Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, datele de anul acesta aduc o serie de semnale importante pentru investitori, ridicând totodată şi câteva întrebări cu privire la evoluţia ulterioară a puterii cumpărătorilor.
"În cele 16 zile sau sesiuni de tranzacţionare de dinaintea Black Friday, Abercrombie&Fitch a înregistrat un randament de 7,66%, urmată de Macy's, cu aproape 5% şi de Nordstrom, cu 4,37%. Faţă de avansul S&P500, de 0,7%, pe date istorice în ultimele două decenii, diferenţa este semnificativă", arată Claudiu Cazacu. Companii precum Capri Holdings, cu 3,11%, Ralph Lauren, cu 3,03% şi Kohl"s, cu 2,62%, încheie topul performerilor în retail din perspectivă istorică. Ele se plasează mult peste dinamica indicelui S&P500. Însă la 15 zile după Black Friday, tendinţa este de temperare a câştigurilor, Abercrombie scăzând cu 0,49%, Macy's cu 1,29% şi Nordstrom cu 0,8%. În medie, în ultimii 20 de ani, Capri şi Ralph Lauren au avut scăderi minore, de 0,02% şi 0,01%, dar Kohl's a pierdut 1,71% la 15 zile după Black Friday.
"Trendul este valabil şi pentru sectorul de retail al bursei americane, care tinde să atingă un vârf în lunea următoare Cyber Monday. Astfel, în următoarele 9 zile ajunge aproape de nivelul de la închiderea Black Friday, deşi indicele bursier acumulează, de regulă, câştiguri suplimentare. Dincolo de aceste diferenţe din interiorul perioadei, pe parcursul a 30 de zile, începând cu 16 zile înainte de Black Friday, S&P500 a înregistrat, pe date istorice, un avans de 1,61%, faţă de 2,54% pentru media sectorului de retail", explică consultantul XTB România.
Potrivit Adobe Analytics, cheltuielile online au crescut vineri, în SUA, cu 7,5% faţă de anul anterior, atingând 9,8 miliarde de dolari. E un ritm rapid, după un salt de 5,5%, la 5,6 miliarde de dolari în ziua Recunoştinţei, joi, sărbătoare importantă în SUA, potrivit estimărilor Adobe. În estimarea Salesforce, care analizează un alt set de date, avansul a fost de 9% vineri faţă de anul anterior. Potrivit aceloraşi estimări Adobe, sâmbătă şi duminică, alte 10,3 miliarde de dolari au fost cheltuite online, cu un avans de 7,7% faţă de anul anterior.
Datele referitoare la ziua de luni, când firmele îşi văd deseori angajaţii antrenaţi mai degrabă în urmărirea celor mai bune oferte online decât în sarcini de birou, de unde şi denumirea Cyber Monday, sunt estimări care pot fi revizuite, indicând un salt până la 12,4 miliarde de dolari. Între 1 şi 26 noiembrie, cumpărăturile folosind sistemul de credit pe termen scurt (buy now, pay later) au avansat cu 14%, la 7,3 miliarde de dolari.
Anul acesta, Abercrombie a crescut cu 18% de la 1 noiembrie până vineri, 24 noiembrie, iar luni a continuat avansul, ajungând la o creştere totală de aproape 23% în această perioadă. Pentru Macy's, cifrele sunt de 18,9% şi 20%, iar pentru Nordstrom, 6,9% şi 7,7%. În cazul Capri Holdings, deţinătoarea brandului Michael Kors, perioada 1 - 24 noiembrie a dus la o scădere de 2,7%, accentuată la 2,9% la finele zilei de luni. Ralph Lauren a crescut cu 11,8% până vineri şi cu 12,8% până luni, iar Kohl's a înregistrat un avans de 3,5%, diminuat luni la 3%.
Segmentul de lux confirmă parţial
Amazon, gigantul care domină piaţa vânzărilor online, dar are şi un segment de infrastructură şi tehnologie important, a crescut cu 7,1% între 1 şi 24 noiembrie, şi cu 7,8% din 1 până la 27 noiembrie. Potrivit lui Claudiu Cazacu, efervescenţa din segmentul de lux pare a ţine de o altă epocă, cu excepţia Hermes, cu un avans de 8,8% între 1 şi 28 noiembrie. În cazul Kering, cu o creştere de 3,35%, de LVMH cu 0,8% sau Prada - 1,44%, reiese un sentiment mai rezervat al investitorilor. "E relevant apetitul pentru acţiuni ale retailerului orientat spre segmentul de mijloc, respectiv Macy's, aliniat la tendinţa consumatorilor de a căuta oferte pentru a contracara inflaţia. Ar putea fi un semnal că rezervele sunt tot mai limitate, sugerând o temperare în dinamica economiei", completează Cazacu.
În România, comportamentul a fost modificat de extinderea perioadei promoţiilor la o săptămână, ducând la dispersarea achiziţiilor pentru o serie de retaileri. Potrivit estimărilor MerchantPro, în perioada 7 - 13 noiembrie, vânzările au crescut cu 13,5%, iar cea mai bună zi a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu un salt de 36%. Interesant este că nu ziua de vineri, ci joi, weekend-ul şi luni au fost mai puternice din perspectiva veniturilor retailerilor. Emag, pe de altă parte, a anunţat vânzări de 731 milioane de lei vineri (oferta a fost concentrată atunci), cu o creştere de 13,5% faţă de anul anterior. Acţiunile Prosus, proprietarul Emag, listate în Amsterdam, au avansat cu 14,2% între 1 şi 24 noiembrie şi au cedat din avans, ajungând la 12%, până marţi dimineaţă. Potrivit consultantului XTB România, corecţiile de marţi sunt aliniate datelor istorice din segmentul de retail din SUA, dar orice este posibil până la închiderea sesiunii bursiere.
"Sezonul cumpărăturilor de iarnă a început cu vânzări în creştere, dar dincolo de valorile absolute, atunci când datele sunt ajustate cu inflaţia, se poate detecta o presiune pe bugetul consumatorilor. Aceştia devin mai calculaţi şi mai atenţi la oferte, de ambele părţi ale Oceanului Atlantic. Chiar şi aşa, cifrele sunt suficient de bune pentru a descrie, în prezent, o economie în creştere, dar şi o posibilă temperare a dinamicii în trimestrele viitoare", subliniază consultantul XTB România.