CNVM a identificat 7 situaţii suspecte de spălare a banilor pe piaţa de capital, în anul trecut, şi le-a comunicat Oficiului pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, potrivit unui răspuns trans-mis ziarului BURSA de oficialii Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
Comparativ cu anii 2009 şi 2010 (când CNVM a semnalat câte 4 situaţii), numărul informărilor către ONPCSB a crescut, ne-au precizat oficialii Comisiei.
Adrian Cucu, preşedintele ONPCSB, ne-a declarat, în luna martie, că sunt mai multe metode prin care se spală bani prin piaţa de capital - fie banii cu care se cumpără anumite acţiuni provin din fapte ilicite, iar cumpărarea de acţiuni încearcă să dirijeze aceşti bani într-o cu totul altă destinaţie, către un alt proprietar, fie uneori se încearcă specularea valorii unor acţiuni, fie se încearcă direcţionarea unei societăţi către anumite grupuri de interese. Domnia sa ne-a spus că există "un dosar destul de mare în lucru".
Adrian Cucu a menţionat că, atunci când este cazul, Oficiul colaborează cu CNVM.
Anul trecut, CNVM a emis o alertă asupra unor "tipare de tranzacţionare atipice pe piaţa derivatelor", susceptibile să fie încadrate în categoria tranzacţiilor de tip manipulativ, ridicând şi suspiciunea că tranzacţiile de acest tip înlesnesc spălarea de bani.
Comisia ne-a precizat, acum, că urmare a finalizării analizei având ca obiect operaţiuni derulate în piaţa instrumentelor derivate, rezultatele constatate au fost transmise spre competentă soluţionare organismelor abilitate.
În acest an, CNVM a retras autorizaţia de funcţionare a SSIF "City Invest" Galaţi, în respectiva sancţiune fiind menţionat că procedura internă privind prevenirea şi combaterea spălării banilor nu a fost aplicată în conformitate cu prevederile CNVM, astfel încât să prevină şi să împiedice implicarea firmei în operaţiuni suspecte de spălare de bani.
• Ce prevederi trebuie să respecte brokerii pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor
Reprezentanţii Comisiei ne-au precizat ce obligaţii au intermediarii de pe piaţa de capital, pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor: "În conformitate cu prevederile Regulamentului CNVM nr. 5/2008, entităţile reglementate au obligaţia să întocmească, să stabilească şi să aplice politici, proceduri şi mecanisme adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de păstrare a evidenţelor, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi împiedica implicarea entităţii reglementate în operaţiuni suspecte de spălare de bani şi finanţare a actelor de terorism, asigurând instruirea cores-punzătoare a angajaţilor.
Ele au obligaţia de a desemna printr-un act intern una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, ale căror nume vor fi comunicate Oficiului şi CNVM, împreună cu natura şi limitele responsabilităţilor menţionate.
Entităţile reglementate sunt obligate ca, în desfăşurarea activităţii lor, să adopte măsuri adecvate de prevenire a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază de risc, să aplice măsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care să le permită identificarea, după caz, şi a beneficiarului real.
Entităţile reglementate trebuie să identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor lor şi să le raporteze autorităţilor competente. Ele sunt obligate să raporteze în cel mult 10 zile lucrătoare operaţiunile cu sume în numerar, în lei sau valută, a căror limită minimă o reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro".
Nici Bursa de Valori Bucureşti nu scapă de obligaţii pe linia prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, întrucât, în calitate de operator de piaţă, este reglementată şi supravegheată de CNVM.
• Rolul CNVM
Rolul CNVM în prevenirea şi lupta împotriva spălării banilor şi finanţării terorismului constă, în principal, în supravegherea entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de instituţie (şi menţionate în Legea nr. 656/2002), potrivit reprezentanţilor Comisiei.
Pentru îndeplinirea acestui rol, CNVM a emis reglementări secundare în aplicarea Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt stabilite măsurile de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital.
CNVM monitorizează entităţile reglementate pentru a se asigura că acestea respectă prevederile legale în vigoare referitoare la identificarea, verificarea şi înregistrarea clienţilor şi a tranzacţiilor, raportarea tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor cu numerar, precum şi implementarea unui program de respectare a tuturor acestor cerinţe şi instruirea personalului în acest sens.
Totodată, CNVM monitorizează operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de entităţile reglementate în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte şi este abilitată să verifice politicile şi procedurile referitoare la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, emise de aceste entităţi. Autoritatea pieţei de capital este în drept să solicite modificarea politicilor şi procedurilor emise de entităţile reglementate atunci când constată că nu reflectă măsurile prudenţiale prevăzute de reglementări. Pe parcursul procesului de supraveghere şi control, CNVM poate solicita entităţilor pe care le supraveghează orice informaţii sau documente relevante şi poate aplica sancţiuni în situaţia în care nu sunt respectate normele prudenţiale în materia cunoaşterii clientelei.
CNVM informează de îndată Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor atunci când din datele obţinute rezultă suspiciuni de spălare a banilor, finanţare a actelor de terorism sau încălcări ale dispoziţiilor Legii nr. 656/2002.
Începând cu anul 2010, pe pagina de internet a CNVM a fost creată o secţiune dedicată prevenirii şi combaterii spălării banilor în care sunt publicate alerte internaţionale şi alte informaţii utile participanţilor la piaţă.
Instituţia ţine legătura permanent cu ONPCSB pentru realizarea unui cadru de cooperare naţional eficient în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării actelor de terorism şi contribuie, alături de ONPCSB şi alte instituţii şi autorităţi publice, la reprezentarea României în cadrul misiunilor de evaluare internaţională pe linia PCSB-CFT.