• Proiectul lansat urmăreşte informarea corectă a alegătorilor, iar costul său se ridică la 200.000 de euro
Agenţia de Monitorizare a Presei, în colaborare cu mai multe asociaţii, printre care Alianţa Civică şi Pro-Democraţia, au pus bazele unei coaliţii pentru informarea alegătorilor - Coaliţia Română pentru un Parlament Curat. Membrii acesteia au format deja o reţea de reporteri care va monitoriza şi raporta informaţiile despre corupţie, conflict de interese, traseism politic şi colaborare cu Securitatea, ale fiecărui candidat, potrivit celor declarate ieri, într-o conferinţă de presă, de preşedintele Societăţii Academice din România (SAR), Alina Mungiu-Pippidi. Domnia sa a precizat că o altă reţea, de referenţi, va verifica soliditatea acestor informaţii şi va alcătui listele. Cele două reţele vor lucra separat, în deplină confidenţialitate, în sensul că reporterul pentru un judeţ nu va şti cine este referentul său şi invers. Numele membrilor nu vor fi făcute publice, pentru a se evita orice fel de influenţe.
Coaliţia îşi va îndrepta atenţia doar spre partidele care au atins minimum 5% în sondaje. În funcţie de informaţiile obţinute, va fi întocmit un buletin informativ despre conflicte de interese sau alte situaţii care pot arunca o umbră asupra onestităţii candidatului, chiar dacă acestea nu au făcut obiectul unei anchete penale. Buletinele vor fi distribuite mai întîi partidelor, care vor avea două săptămîni de graţie pentru a decide dacă îi păstreză sau nu respectivii candidaţi pe listele electorale. În acelaşi răgaz, candidaţii care au dovezi că afirmaţiile din buletin sînt false, le vor putea prezenta juriului de referenţi. După finalizare, buletinele vor fi publicate în presa locală, a fiecărui judeţ. Ţinînd însă cont de presiunile baronilor locali, majoritatea vor fi dis-tribuite în cutiile poştale.
Membrii coaliţiei vor tipări 5.000.000 de buletine informative şi speră ca informaţia să ajungă la 10.000.000 de alegători, în special din mediul rural. Costurile întregii campanii sînt estimate la 200.000 de euro, bani care vor proveni din sponsorizări.