Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat, ieri, Curtea Constituţională cu privire la ordonanţa de urgenţă a Guvernului pe Codul Administrativ, deoarece maniera aleasă pentru soluţionarea situaţiei administraţiei publice centrale şi locale nu este una adecvată, întrucât ordonanţele de urgenţă pot fi date doar în situaţii extraordinare, urgente şi a căror reglementare nu poate fi amânată.
Renate Weber susţine că eliminarea condiţiei de incompatibilitate pentru ocuparea func-ţiei de membru al Guvernului produce consecinţe prin fragilizarea statutului membrilor Executivului şi a instituţiei în ansamblu.
În sesizarea către Curtea Constituţională, Avocatul Poporului invocă în principal trei motive:
1. Situaţia de urgenţă reţinută în motivarea OUG 57/2019
Avocatul Poporului susţine că prin motivarea dată de Guvern în nota de fundamentare a actului normativ nu se justifică urgenţa adoptării acestuia de către membrii cabinetului Dăncilă. Conform lui Renate Weber, mecanis-mul legislativ al ordonanţei de urgenţă are un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situaţii extraordinare, urgente şi a căror reglementare nu poate fi amânată. Ea a precizat că situaţia care a generat adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă este deja de notorietate şi a cunoscut anterior mai multe iniţiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea iniţiată în Parlament în 2018 (proiectul de lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaţilor a proiectului de lege.
2. Ordonanţa de urgenţă contravine prevederilor constituţionale referitoare la răspunderea membrilor Guvernului şi la controlul parlamentar al activităţii Guvernului.
Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituţionale dintre Parlament şi Guvern. Codul Administrativ a fost adoptat de Parlament, a fost respins de Curtea Constituţională, s-a întors la Legislativ, care l-a respins. Apoi Guvernul a decis să legifereze peste Parlament, ceea ce, în opinia Avocatului Poporului, este inacceptabil, deoarece, conform Constituţiei, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare.
3. Ordonanţa de urgenţă contravine Constituţiei întrucât afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, în speţă Guvernul.
Avocatul Poporului spune că din condiţiile generale pentru ocuparea funcţiei de membru al Guvernului a fost înlăturată condiţia incompatibilităţii în momentul numirii în funcţie, ceea ce produce consecinţe prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului şi a instituţiei în ansamblu.
Codul Administrativ conţine mai multe prevederi controversate, printre care introducerea pensiilor speciale pentru aleşii locali, aprobarea proiectelor care vizează administrarea patrimoniului cu majoritate absolută (jumătate plus 1 din numărul consilierilor în funcţie), faţă de două treimi cât era până acum, mutarea răspunderii pentru actele administrative ilegale de la primari către funcţionarii publici.
Cu privire la pensiile speciale, Renate Weber a spus că acestea sunt indemnizaţii speciale - aşa cum este stipulat şi în Codul Adminis-trativ - şi că acordarea lor de către Guvern sau Parlament este strict o decizie politică. Avocatul Poporului consideră însă că acordarea acestor indemnizaţii numai pentru primari, viceprimari, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene reprezintă o discriminare în rândul aleşilor locali, şi că de sumele respective ar trebui să beneficieze şi consilierii locali şi cei judeţeni. Dacă OUG privind Codul Administrativ va intra în vigoare cu privire la aceste indemnizaţii, Renate Weber le sugerează consilierilor locali şi judeţeni să apeleze la instanţă pentru a obţine şi ei indemnizaţiile respective.
Codul Administrativ a fost aprobat de Parlament în anul 2018, dar a fost respins în ansamblul său de Curtea Constituţională, pentru că nu a fost respectat principiul bicameralis-mului. În loc să fie reluată procedura în Parlament, Coaliţia PSD-ALDE a preferat să treacă acest cod prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului.
Ordonanţa de Urgenţă privind Codul Administrativ a fost publicată în Monitorul Oficial în 5 iulie, după ce Guvernul a modificat varianta de act normativ pe care o aprobase cu o săptămână înainte. Textul aprobat iniţial a fost întors din drumul spre Monitorul Oficial în urma unor nemulţumiri ale UDMR.
Potrivit ultimei variante aprobate după nemulţumirile UDMR, autorităţile locale pot decide, prin hotărâri de consiliu, utilizarea limbii minorităţilor în unităţile administrativ teritoriale şi în cazul în care nu este atinsă ponderea de peste 20% de reprezentare.