Coliziune pe autostrada "Bechtel": ministrul Borbely îl tamponează pe premierul Tăriceanu

Carola Ionescu
Ziarul BURSA #Politică / 13 iunie 2005

Tăriceanu: "România nu este atît de bogată încît să-şi permită construcţia simultană a două autostrăzi" (vineri- 10 iunie 2005)

Borbely: "Lucrările vor fi continuate la ambele autostrăzi" (vineri-10 iunie 2005)

"Bechtel": "Sîntem încurajaţi de sprijinul exprimat de Guvern referitor la proiect şi abia aşteptăm ca lucrările să avanseze"

Finanţarea autostrăzii "Braşov-Borş", proiect al companiei americane "Bechtel", ridică temperatura în Guvernul Tăriceanu. Premierul a criticat, vineri dimineaţa, compania americană că recurge la presiuni pentru ca Guvernul român să-i finanţeze proiectul: "Acţiunile companiei < Bechtel >, de genul celei de a retrage muncitorii şi de a crea o stare de tensiune socială, nu sînt cele mai potrivite soluţii în cazul autostrăzii Braşov-Borş", a declarat premierul, precizînd: "Nu sînt supărat pe nici o firmă, sînt supărat atunci cînd se fac presiuni asupra Guvernului ca să ia anumite decizii. Noi am anunţat demult că vom menţine un anumit ritm de lucrări şi în ceea ce priveşte autostrada < Bechtel >".

Săptămîna trecută, premierul Tăriceanu a transmis companiei < Bechtel > să fie mai rezervată în a face presiuni asupra autorităţilor pentru continuarea proiectului de construcţie a autostrăzii "Braşov-Borş", ară-tînd că acţiunile firmei pot fi comparate cu presiuni politice.

El a precizat că reprezentanţilor companiei li s-a transmis, în urma unei întîlniri de la începutul săptămînii trecute cu membrii Partidului Naţional Liberal, că Executivul va aloca în acest an suma de 213 milioane dolari, din care 80 milioane dolari reprezintă cheltuielile nedecontate pentru lucrările efectuate anul trecut. La rîndul lor, reprezentanţii firmei "Bechtel" ne-au declarat: "Sîntem încurajaţi de sprijinul exprimat de Guvern referitor la proiect şi abia aşteptăm ca lucrările să avanseze".

Călin Popescu Tăriceanu consideră totuşi că ţara noastră nu este suficient de bogată ca să construiască simultan cele două autostrăzi, respectiv coridorul IV paneuropean Arad - Timişoara - Lugoj - Sibiu - Rîmnicu Vîlcea - Piteşti - Bucureşti - Constanţa (la care lucrările au început încă de la finele anilor '90) şi tronsonul Braşov-Borş. Potrivit premierului, Executivul are ca prioritate finalizarea proiectului deja început, res-pectiv autostrada de pe coridorul IV, urmînd ca proiectul "Bechtel" să continue în funcţie de disponibilităţile financiare existente.

Numai că, în aceeaşi zi!, minis-trul delegat pentru Lucrări Publice şi Amenajarea Teritoriului, Laszlo Borbely, a declarat, la Bistriţa, că vor fi continuate lucrările la ambele autostrăzi - autostrada Transilvania şi coridorul IV paneuropean. Laszlo Borbely a mai spus: "În prezent sînt prevăzuţi în buget 340 de milioane de dolari, sumă care se va reduce la rectificare pînă la 213 milioane de dolari şi sper că fondurile vor fi consumate pînă la sfîrşitul anului. În momentul actual, Guvernul României are o datorie de 68 de milioane de euro. Sper că se mai deblochează 14 milioane de euro din fondurile ministerului, săptămîna viitoare (n.r. săptămîna aceasta), ceea ce înseamnă că < Bechtel >, chiar dacă nu în ritmul în care era iniţial prevăzut graficul, va continua lucrările". Domnia sa mai susţine că cele două autostăzi "nu se bat cap în cap".

În legătură cu Autostrada Coridorul IV - Arad - Timişoara-Lugoj - Sibiu-Rîmnicu Vîlcea - Piteşti - Bucureşti - Constanţa, ministrul a spus că, pînă în 2008, vor fi făcute două drumuri de centură şi circa 20 de kilometri de autostradă, pentru care există deja finanţare.

Potrivit ministrului Borbely, recent, a trecut prin Guvern un memorandum pentru 100 de milioane de euro, sumă care va fi accesată de Ministerul Finanţelor în cel mult o lună. Acest lucru va permite, în acest an, efectuarea unor lucrări pînă la valoarea de 213 milioane de dolari.

Construcţia autostrăzii Braşov-Borş de către firma americană "Bechtel" a stîrnit încă de la începtul acestui an divergenţe de opinii în coaliţia guvernamentală. Criticat dur în campania electorală, proiectul a redevenit "acceptabil" după ce preşedintele Traian Băsescu a vizitat SUA. Principalii susţinători ai proiectului sînt liderii UDMR. Preşedintele UDMR, Marko Bela, a declarat în dese rînduri că nu numai UDMR doreşte construcţia autostrăzii, ci toţi politicienii din coaliţie care provin din Transilvania. El a mai spus că există în coaliţie "unii care nu înţeleg importanţa dez-voltărilor infrastructurale în Ardeal".

În ultimele luni au fost vehiculate diverse zvonuri privind interesele economice pur personale ale unor lideri politici ai UDMR privind construcţia autostrăzii. Rumorile acreditează ideea că politicienii din Transilvania au achiziţionat terenuri în apropierea autostrăzii şi au firme implicate în construcţia efectivă.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb