Comisia Europeană a adoptat, astăzi, un nou "pachet de mobilitate urbană", ce vizează investiţii de peste 365 de milioane de euro în cercetare şi dezvoltare, pentru îmbunătăţirea transportului urban, conform unui comunicat primit astăzi de redacţie.
Oraşele găzduiesc peste 70% din populaţia UE şi reprezintă aproximativ 85% din PIB-ul Uniunii. În numeroase zone urbane, intensificarea traficului are ca urmări: congestionarea gravă, calitatea proastă a aerului, poluarea sonoră şi niveluri ridicate de emisii de CO2.
Potrivit celui mai recent Eurobarometru, cetăţenii europeni sunt preocupaţi de efectele negative ale mobilităţii urbane şi mulţi dintre aceştia sunt pesimişti în legătură cu perspectivele de îmbunătăţire a mobilităţii în oraşele lor. 76% dintre cei chestionaţi consideră drept probleme grave: congestionarea (76%), calitatea aerului (81%) şi accidentele (73%). 24% dintre respondenţi sunt de părere că situaţia se va îmbunătăţi în viitor, iar 35% cred că va rămâne aceeaşi. Pesimiştii reprezintă 37% din totalul subiecţilor.
Cercetarea şi inovarea vor fi sprijinite prin iniţiativa Civitas 2020 din cadrul iniţiativei Orizont 2020. Măsura va permite oraşelor, întreprinderilor, mediului academic şi celorlalţi parteneri să dezvolte şi să testeze noi abordări pentru mobilitatea urbană. Prima cerere de propuneri a fost publicată la 11 decembrie. Bugetul estimat pentru 2014 şi 2015 este de 106,5 milioane de euro. Civitas 2020 este completată de parteneriatul european pentru inovare "Oraşe şi comunităţi inteligente" (200 de milioane de euro pentru 2014 şi 2015) şi de activităţile din cadrul iniţiativei "Vehicule ecologice" (159 de milioane de euro pentru cei doi ani).
Comisia Europeană formulează recomandări specifice pentru acţiuni coordonate între toate nivelurile de guvernare, precum şi între sectorul public şi cel privat în: logistica urbană, reglementarea accesului la zonele urbane, implementarea unor soluţii bazate pe sisteme de transport inteligente (STI) şi siguranţa rutieră în mediul urban.