Companiile auto asiatice, mai avansate în digitalizare decât cele europene

A.D.
Comunicate de presă / 18 decembrie

Levente Szasz, prorector UBB

Levente Szasz, prorector UBB

Cercetători ai Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, în colaborare cu Universitatea Corvinus din Budapesta şi Universitatea Aalborg din Danemarca au concluzionat că marile companii auto asiatice sunt mai avansate decât cele europene în digitalizarea producţiei şi a activităţilor din domeniu, potrivit unui studiu finanţat de Uniunea Europeană prin PNRR. Acest avans se datorează în mare parte furnizorilor asiatici de componente din industria auto.

"Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia), atât din punct de vedere al performanţei economice, cât şi din perspectiva ocupării forţei de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimţite şi în ţările din Europa Centrală şi de Est. Trecerea la electromobilitate şi provocările aferente intensifică şi mai mult competiţia deja acerbă dintre producătorii auto, iar pentru a rămâne competitivi pe piaţă, aceştia trebuie să eficientizeze şi mai mult producţia prin adoptarea unor tehnologii şi procese de producţie bazate pe digitalizare", spune profesorul dr. Levente Szasz, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.

Studiul realizat de UBB-FSEGA analizează evoluţia tehnologiilor în industria auto globală în ultimii zece ani. Datele reflectă o creştere semnificativă a utilizării atât a tehnologiilor digitale tradiţionale, cât şi a celor de tip Industrie 4.0. În 2012, tehnologiile tradiţionale aveau un scor de 47, iar cele de tip Industrie 4.0 aveau un scor de 21. Până în 2022, scorurile au crescut la 54 (+15%) pentru tehnologiile tradiţionale şi 26 (+24%) pentru Industrie 4.0. Tehnologiile tradiţionale includ roboţi industriali, RFID, microcipuri şi telecomunicaţii, în timp ce tehnologiile de tip Industrie 4.0 includ inteligenţa artificială, securitatea cibernetică şi blockchain. Studiul arată că, deşi tehnologiile tradiţionale sunt utilizate mai mult, rata de creştere a celor de tip Industrie 4.0 este mai rapidă.

Prezenţa lor masivă semnalează faptul că soluţiile de tip Industrie 4.0 se bazează adesea pe aceste tehnologii", precizează dr. Otto Csíki, cercetător în cadrul UBB-FSEGA.

Cercetătorii din cadrul proiectului au evaluat gradul de digitalizare al celor 54 de companii mari din industria auto globală, iar datele din 2022 arată că firmele asiatice domină clar în faţa celor europene. Cea mai bine cotată companie este furnizorul asiatic Hankook Tire & Technology Co Ltd cu un scor de 50, iar în rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd cu un scor de 34. În Europa, Volvo AB este liderul producătorilor de maşini, cu un scor de 28, situându-se la acelaşi nivel cu a cincea companie asiatică, Subaru Corp (scor 27). În ceea ce priveşte furnizorii, Grupo Antolin Irausa SA din Europa ocupă prima poziţie cu un scor de 31, semnificativ inferior celui al omologului său asiatic. În general, furnizorii, atât din Europa cât şi din Asia, sunt mai avansaţi în digitalizare decât producătorii auto.

Cei din Asia sunt însă mult mai digitalizaţi decât europenii: niciun furnizor european din top 5 nu ajunge nici la nivelul celui de-al cincilea furnizor asiatic, arată rezultatele studiului.

Industria 4.0 este un concept care include soluţiile tehnologice cele mai moderne aplicate în producţie. Acesta se referă la interconectarea tuturor maşinilor şi echipamentelor din cadrul unei organizaţii (prin IoT - Internet of Things), respectiv la soluţii cu capacităţi computaţionale avansate, cum ar fi, de exemplu, maşinile industriale inteligente, soluţiile moderne de simulare şi modelare, precum şi inteligenţa artificială. Pe lângă acestea, companiile orientate către producţia digitală utilizează şi tehnologii digitale tradiţionale precum roboţii industriali, identificarea prin frecvenţă radio (RFID), baze de date electronice, reţele Ethernet etc.

Cercetarea UBB-FSEGA face parte din proiectul Strengthening the digitalization of businesses in Eastern Europe - a micro and macro-level approach, cu o valoare de 1.414.964.77 euro (6.993.450 lei), finanţat de Uniunea Europeană prin PNRR şi derulat între 23 mai 2023 şi 30 iunie 2026. Obiectivul principal al proiectului este de a oferi o înţelegere mai profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi integrate în activităţile de afaceri, identificând provocările şi soluţiile specifice implementării acestora pentru a sprijini digitalizarea întreprinderilor din Europa de Est.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb