Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) vine cu lămuriri în legătură cu decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în favoarea unei companii de asigurări, care ar putea schimba cursul proceselor împotriva companiilor de asigurări, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
Conform sursei menţionate, decizia ÎCCJ despre care s-a vehiculat ideea că ar urma să influenţeze toate deciziile viitoare ale instanţelor de judecată nu dă o dezlegare universal valabilă problemei acordării de despăgubiri RCA la timp şi integral şi nici nu validează practicile abuzive ale societăţilor de asigurare, ci se limitează la analiza unei situaţii în care o firmă de asigurări fusese sancţionată de către ASF pentru încălcarea legislaţiei în domeniul despăgubirilor RCA, într-o speţă concretă. Companiile de asigurări pierd peste 90% dintre procesele cu persoanele păgubite şi unităţile reparatoare, iar situaţia va rămâne aceeaşi în continuare.
Situaţia este următoarea: o companie de asigurări a câştigat un litigiu împotriva Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), într-un dosar de contencios administrativ, în care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a admis recursul asigurătorului RCA şi a anulat o sancţiune aplicată de ASF în legătură cu plata unei despăgubiri, într-un anume dosar de daună.
Dosarul în cauză a fost unul singular şi a avut ca obiect contestarea unei decizii ASF privind sancţionarea companiei de asigurări în cauză, care nu a achitat despăgubirile către clienţi conform prevederilor Legii RCA, iar hotărârea a fost pronunţată de către ICCJ în anul 2024. Practic, ASF a sancţionat punctual o firmă de asigurare, aceasta a contestat în instanţă acea sancţiune aplicată de către ASF şi a câştigat, în recurs, urmare a unei interpretări criticabile a instanţei de judecată.
"ASF pierdea aproape toate procesele în instanţă, atunci când erau depuse contestaţii de către City Insurance şi Euroins, înainte ca acestea să intre în faliment. Soarta unui dosar aflat pe rolul instanţelor de judecată este influenţată inclusiv de modul în care una dintre părţi reuşeşte să se apere sau nu, iar ASF a pierdut, voit sau nevoit, în nenumărate rânduri, litigiile cu firmele de asigurări pe care pretinde că le supraveghează", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Reamintim faptul că nu se poate generaliza o situaţie punctuală. Această Decizie a ÎCCJ nu este una cu aplicabilitate generală în procesele dintre păgubiţi şi asigurători. În realitate, Decizia ÎCCJ nu este relevantă raportat la modul de acordare a despăgubirilor RCA conform legislaţiei în domeniu şi vizează strict şi exclusiv cererea formulată de către o societate de asigurări pentru anularea unei sancţiuni punctuale care i-a fost aplicată de către ASF pentru o anumită neregulă din activitatea acestui asigurător, transmit oficialii COTAR, în comunicat.
Mai mult, decizia ÎCCJ nu a fost pronunţată în cadrul unui mecanism de unificare a practicii, ci într-un caz de speţă, în care instanţa de contencios administrativ a fost sesizată cu privire la pretinsele probleme ale măsurii de sancţionare dispuse de ASF într-un caz concret ce viza o firmă de asigurări.
Subliniem că hotărârile pronunţate de ÎCCJ - Secţia de contencios administrativ şi fiscal - în soluţionarea cauzelor pe fond sau în apel - nu sunt obligatorii pentru celelalte instanţe şi nici pentru alte persoane care nu au fost parte la litigiu (în afară de firma de asigurări si ASF, în situaţia de faţă). De asemenea, astfel de Decizii nu pot fi asimilate, în niciun caz, unor eventuale hotărâri pronunţate de ÎCCJ în completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (art. 519 şi urm. Cod procedură civilă) sau în cadrul recursului în interesul legii - nu ne aflăm în aceste situaţii.
Menţionăm faptul că această Decizie nu influenţează în niciun fel cele peste 100.000 de procese câştigate de consumatori şi unităţi service împotriva asigurătorilor, unde rata de succes depăşeşte 90%, precum nici litigiile viitoare. Decizia ICCJ nu are nicio implicaţie asupra drepturilor persoanelor prejudiciate de a fi despăgubite conform legii, ci se referă strict la un litigiu în contencios administrativ privind o amendă aplicată de ASF pentru încălcarea legislaţiei aplicabile de către un asigurător.
ASF continuă să "mimeze" aplicarea sancţiunilor împotriva firmelor de asigurare, situaţie pe care am mai întâlnit-o în anii trecuţi, în relaţia dintre ASF cu societăţile City Insurance şi Euroins care, în lipsa măsurilor pe care ASF trebuia să le ia din timp, acestea au intrat în faliment şi au creat un prejudiciu de peste 1 miliard de Euro pe care îl achită cei 10 milioane de asiguraţi români, astăzi, prin poliţe crescute nejustificat cu 300%, potrivit comunicatului.
Aşa cum noi am mai anunţat, pe baza analizelor noastre, este posibil ca şi în actualul context să mai aibă loc astfel de falimente, iar următorul ar putea fi chiar anul acesta. Cu toate acestea, deşi reprezentanţii ASF cunosc situaţia şi prevăd, la rândul lor, următorul faliment iminent, rămân pasivi, ca în cazurile din trecut, aşteptând rezultatul alegerilor din luna mai 2025 şi considerând în mod nefondat că vor putea fi salvaţi de furia românilor. Dovada că ASF este aservită total politicului este însăşi amânarea din nou, cu încă 3 luni, a aşa-zisei mascarade de plafonări a sumelor datorate cu titlu de despăgubiri.
COTAR are motive justificate să anticipeze că după finalizarea alegerilor, poliţa RCA va creşte brusc cu peste 30%, deşi chiar la momentul actual valoarea poliţei este mai mare decât în Germania. În timp ce majoritatea companiilor de asigurări care vând RCA încalcă zilnic legea şi refuză să îşi respecte obligaţiile de acordare a despăgubirilor în mod integral şi la timp, ASF în loc să exercite un control riguros asupra companiilor de asigurări, preferă să concedieze abuziv propriii angajaţi care au semnalat nereguli şi care au devenit avertizori de integritate, se mai precizează în comunicat.
"Cu îngrijorare observăm faptul că ASF reacţionează prompt doar în relaţia cu avertizorii de integritate care încalcă "omerta" şi fac dezvăluiri despre neregulile din cadrul instituţiei, în timp ce reacţia e diametral opusă în relaţia cu companiile de asigurări. Această lipsă de acţiune a ASF permite companiilor de asigurări să continue zilnic practicile abuzive, afectând în mod grav şi ireversibil consumatorii şi întreaga industrie de reparaţii auto. Nu întâmplător, gradul de încredere al cetăţenilor în ASF se află sub 10%", a mai declarat Vasile Ştefănescu.