Deloitte România a înregistrat cel mai mare număr de aplicaţii din toate ţările Uniunii Europene în prima fază a programului EU Gateway, menit să faciliteze accesul companiilor în Japonia şi Coreea de Sud, pe pieţe dificil de penetrat (în special cele tehnologice, care sunt reglementate foarte strict).
Programul EU Gateway, o iniţiativă a Comisiei Europene implementată în exclusivitate de firmele Deloitte active în Uniunea Europeană, acoperă şase sectoare economice şi va include misiuni de afaceri în următorii şase ani. Prima etapă a proiectului a vizat sectorul de Construcţii şi Tehnologii de Construcţii, aplicaţiile având ca termen-limită 26 septembrie.
"Cu 13 aplicaţii, România a reuşit să atingă pe cont propriu targetul fixat pentru întreaga regiune din care face parte (alături de Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia)", a arătat Roxana Iosif, Business Analyst la Deloitte Consulting, care a fost responsabilă de prima etapă a acestui proiect. Domnia sa a adăugat: "Cel mai mare număr de aplicaţii a venit din partea arhitecţilor români, iar o altă parte de la companiile de construcţii. Următorul pas pentru aceste companii este să se pregătească pentru misiunile economice care vor avea loc pe fiecare sector în parte. Deloitte va oferi sprijin prin organizarea unei sesiuni comune de pregătire pentru toţi participanţii, pentru a le prezenta diverse aspecte legate de mediul cultural şi de business din Japonia şi Coreea de Sud.
La nivelul Uniunii Europene, aşteptările care vizau această primă etapă nu au fost atinse, companiile nefiind extrem de receptive la iniţiativa Comisiei Europene. Unul dintre motive ar putea fi faptul că recrutarea acestor companii a avut loc în timpul verii, când este vacanţă".
De asemenea, există o cerere locală extrem de mare pentru produsele şi serviciile din domeniul construcţiilor şi al tehnologiilor de construcţii, motiv pentru care aceste companii nu manifestă interes sporit pentru extinderea peste hotare.
Pe de altă parte, programul a trezit interes cu mult peste aşteptările limitate în regiunea Europei Centrale şi de Est. Proiectul a atras aplicaţii de la 24 de companii din această zonă, dintr-un total de 39.
"Rezultatul primei faze a proiectului arată fără umbră de îndoială că firmele din România sunt dispuse să treacă graniţa şi să exploreze noi oportunităţi", spune Corina Ifrose-Murafa, Business Analyst la Deloitte Consulting, care va prelua responsabilitatea acestui proiect de la Roxana Iosif. Domnia sa a spus: "Anticipez un interes similar pentru segmentele la care lucrăm în prezent, de design vestimentar şi tehnologii privind mediul înconjurător şi energia. În primul caz, termenul-limită de depunere a aplicaţiilor este 24 octombrie, iar în al doilea - 5 ianuarie 2009. Proiectul va continua apoi cu sectoarele de tehnologia informaţiei şi comunicării, tehnologii în sistemul de sănătate şi medical, design interior şi activităţi conexe)".
Companiile eligibile pentru acest program trebuie să aibă sediul în Uniunea Europeană şi să aibă o activitate pe piaţă de cel puţin trei - cinci ani. Alte criterii de selecţie sunt acţionariatul european majoritar sau de 100%, precum şi o cifră de afaceri şi un număr de angajaţi suficient de mare astfel încât să garanteze intrarea pe pieţele din Japonia şi / sau Coreea. Companiile trebuie de asemenea să facă dovada unui portofoliu de cooperare cu companii la nivel internaţional şi să aibă o strategie de business solidă pentru penetrarea celor două pieţe asiatice. În plus, principalii factori de decizie din cadrul companiilor respective trebuie să fie vorbitori fluenţi de limbă engleză .
Fiecare ciclu din programul EU Gateway constă din şase misiuni economice specifice care se vor derula până în 2014 - 2015. Noul program de cooperare cu Japonia şi Coreea de Sud a fost construit pe baza experienţei acumulate în urma programului Gateway to Japan, care a ajutat cu succes aproape 2.500 de IMM-uri europene să îşi găsească parteneri în statul asiatic, în ultimii 12 ani. Proiectul este în egală măsură dedicat şi companiilor mari.
Obiectivul noului program EU Gateway este să ofere sprijin pentru încurajarea parteneriatelor dintre companiile europene, japoneze şi coreene, în sectoare caracterizate de o mărime considerabilă, creştere şi schimbare.