Competenţele digitale - mulţi elevi încă sunt "corigenţi"

O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 27 mai 2022

Competenţele digitale - mulţi elevi încă sunt "corigenţi"

Dincolo de aparenţe, majoritatea copiilor petrec foarte mult timp la calculator sau în faţa telefoanelor inteligente, mulţi dintre elevi nu stau deloc bine în ceea ce priveşte competenţele digitale.

Doar un sfert dintre elevii de şcoală primară, gimnazială şi liceu au un nivel funcţional al competenţelor digitale, în sensul că pot lucra "competent cu informaţie şi conţinut digital, pot să comunice formal şi informal în mediul online şi să se adapteze la audienţă, înţeleg multiplele oportunităţi pe care internetul le oferă, pot crea şi edita forme diferite de conţinut la un nivel avansat, cunosc şi reguli specifice şi inovatoare legate de protecţia aparatelor şi a informaţiilor personale", arată un studiu realizat de platforma ed-tech de măsurare a performanţei educaţionale Brio, platformă avizată de Ministerul Educaţiei. În clasele I-IV se regăsesc cei mai mulţi elevi consideraţi "nefuncţionali" din punctul de vedere al competenţelor digitale, studiul relevând că aceste competenţe cresc "în mod semnificativ" odată cu vârsta elevilor. Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanţei educaţionale avizată de Ministerul Educaţiei, alături de UiPath Foundation şi cu spirjinul BCR, a anunţat rezultatele primului raport privind nivelul de literaţie digitală a elevilor de clasele I-XII din România, prin aceasta înţelegând ansamblul de competenţe care permit unei persoane să acceseze şi să utilizeze informaţia digitală în scopurile în care îi sunt necesare, realizând toate procesele de lucru cu informaţia într-un mod securizat, corect, optim şi productiv şi nu simpla capacitate de a utiliza un calculator, laptop sau un aparat similar. Raportul analizează datele obţinute după primele 7 luni de funcţionare a testului de literaţie digitală în România. În interpretarea rezultatelor, indicele de literaţie generat de test (un scor care poate varia între 0-100) este clasificat în una dintre cele trei categorii de competenţă: nivelul "Nefuncţional" reprezintă scorurile cuprinse între 0-50, nivelul "Minim funcţional" reprezintă scorurile între 50-75, nivelul "Funcţional" reprezintă scorurile între 75-100, informează autorii raportului: "Scorul mediu al literaţiei digitale obţinut pentru întregul eşantion este de 65.93 puncte - un rezultat care reflectă un nivel mediu minim funcţional al competenţelor digitale. Acest lucru înseamnă că, în medie, elevii claselor I-XII cu vârsta cuprinsă între 6 şi 18 ani din România utilizează tehnologia suficient de bine încât să o facă pe cont propriu, fără să fie ghidaţi, în cazul unor sarcini bine definite (adică atunci când ştiu exact care trebuie să fie rezultatul, cum ar fi trimiterea unui e-mail sau aflarea unei informaţii specifice). Media scorului este calculată în raport cu rezultatele fetelor (64.57 puncte) şi ale băieţilor (67.29). Diferenţa de 2.72 puncte marchează avansul pe care îl au în medie băieţii în ceea ce priveşte competenţele de literaţie digitală, de aproximativ 4-5%. Doar un sfert dintre elevii claselor I-XII se încadrează la nivelul funcţional al literaţiei digitale, ceea ce înseamnă că ei pot să lucreze competent cu informaţie şi conţinut digital, pot să comunice formal şi informal în mediul online şi să se adapteze la audienţă, înţeleg multiplele oportunităţi pe care internetul le oferă, pot crea şi edita forme diferite de conţinut la un nivel avansat, cunosc şi reguli specifice şi inovatoare legate de protecţia aparatelor şi a informaţiilor personale. 18% dintre elevi se încadrează la nivelul nefuncţional al literaţiei digitale. Aceştia pot utiliza tehnologia doar ghidaţi de alte persoane pentru a putea îndeplini, la nivel rudimentar, sarcini simple şi clar explicate, fiindu-le dificil să folosească internetul şi alte mijloace digitale ca să participe în societate".

Totodată, s-a constatat că 57% din eşantionul studiat se încadrează la nivelul minim funcţional al literaţiei digitale, ceea ce înseamnă că "reuşesc să utilizeze tehnologia suficient de bine încât să o facă pe cont propriu, fără să fie ghidaţi, în cazul unor sarcini bine definite (adică atunci când ştiu exact care trebuie să fie rezultatul, cum ar fi trimiterea unui e-mail sau aflarea unei informaţii specifice)".

Scorul mediu obţinut de eleve la testele privind literaţia digitală este de 64.57 puncte, astfel: 12% se încadrează în nivelul nefuncţional al literaţiei digitale, 64% - minim funcţional şi 24% funcţional. Scorul mediu de 67.29 puncte obţinut de categoria elevilor se distribuie procentual astfel: 13% în nivelul nefuncţional, 56% - minim funcţional şi 32% funcţional. În ceea ce priveşte regiunile de dezvoltare, nivelul nefuncţional variază "destul de mult între cele opt regiuni", diferenţele cele mai mari fiind de 11% (între Regiunea Centru şi Regiunea Sud-Muntenia vs. Regiunea Bucureşti-Ilfov). "Totuşi, per ansamblu, regiunile sunt remarcabil de similare", menţioneză rezultatele studiului: "Competenţele digitale cresc în mod semnificativ odată cu vârsta, cu diferenţe semnificative între scorurile învăţământului primar, gimnazial şi liceal. Creşterea este remarcabilă: de la un scor total de 49.97 pentru 6 ani la un scor total de 73.59 pentru 18 ani. Procentul de copii din categoria sever nefuncţional scade: de la 41% din populaţia şcolară la 6 ani la doar 4% la 18 ani. Procentul de copii în categoria «funcţional» creşte: de la 20% din populaţia şcolară la 6 ani la 51% la 18 ani". Eşantionul care a stat la baza rezultatelor obţinute în urma aplicărilor testului este format din 3000 de elevi înscrişi în sistemul public de învăţământ, câte 34% fiind elevi de şcoală primară şi gimnaziu şi 32% elevi de liceu.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb