Guvernul de la Zagreb intenţionează să discute cu liderul german Angela Merkel în vederea obţinerii investiţiei de 1,3 miliarde euro pe care Volkswagen urmează să o facă, după cum a anunţat, ieri, ministrul croat al Economiei, Darko Horvat, citat de presă străină.
Gigantul auto a anunţat, luna trecută, amânarea demarării construcţiilor la noua fabrică ce urma să fie realizată în Turcia, din cauza conflictului cu Siria.
Decizia producătorului auto de amânare a construirii fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice, pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde de euro (1,4 miliarde de dolari).
Volkswagen (VW) analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa uzină din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia. Astfel, în Manisa, la 40 km de oraşul Izmir, ar fi urmat să se construiască o uzină cu o capacitate anuală de producţie de 300.000 de vehicule.
Cu toate că Andreas Tostmann, şef de producţie la Volkswagen, a declarat, recent, că grupul german nu caută locaţii alternative în timp ce îşi evaluează planurile de construire a unei noi fabrici în Turcia, executivul din Zagreb pregăteşte o propunere pentru ca investiţia să fie realizată în Croaţia.
Guvernul de la Zagreb a luat în considerare toate cerinţele conducerii VW şi a propus trei potenţiale locaţii care îndeplinesc condiţiile pentru noua uzină - Varazdin, Ivanic-Grad şi Dugo Selo.
Darko Horvat a spus, într-un interviu acordat postului naţional de radio, conform Agerpres: "Am pregătit infrastructura şi ne-am bucura ca un astfel de gigant să vină în Croaţia, dar este prea devreme să vorbim despre VW în acest moment. Dacă voi avea şansa să prezint oferta Croaţiei în cadrul unor convorbiri directe, o voi face".
Volkswagen a anunţat, zilele trecute, că va decide până la finalul anului dacă va construi noua sa fabrică în Turcia. Cel mai mare producător auto din lume nu reuşeşte să-şi depăşească rivalii din Asia din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă la fabricile sale din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie, spre Europa de Est.
Bulgaria, România şi Serbia speră că Volkswagen va reveni la lista scurtă discutată anterior pentru noua sa fabrică, care cuprindea state din Balcani şi din Africa de Nord (unde sunt prezenţi producători auto importanţi). Ar fi una dintre cele mai mari investiţii realizate în oricare dintre cele trei ţări, care de mult timp se luptă să combată corupţia şi să-şi îmbunătăţească infrastructura, apreciază Bloomberg.
Investiţia VW în Serbia "ar ajuta la stabilizarea întregii regiuni", pe lângă beneficiile pentru grupul german, în condiţiile în care statul balcanic dispune de forţă de muncă calificată pentru industria auto, a afirmat Marko Cadez, şeful Camerei sârbe de Comerţ.
Spre deosebire de Bulgaria şi România, Serbia nu este stat membru al UE, iar angajaţii săi nu au acces la locurile de muncă din blocul comunitar, subliniază Bloomberg.
Rosen Plevneliev, fostul preşedinte al Bulgariei, care acum conduce echipa de negociatori de la Sofia, a dezvăluit că ţara sa a propus dublarea subvenţiilor oferite grupului Volkswagen până la 260 milioane de euro.
Acesta şi-a exprimat speranţa că board-ul Volkswagen va amâna luarea unei decizii finale pentru luna noiembrie şi îşi va revizui planurile privind locul în care va fi construită viitoarea sa uzină. Fostul preşedinte a subliniat că autorităţile de la Sofia au mai multe idei cu privire la modul în care pot sprijini Volkswagen cu măsuri suplimentare în domeniul infrastructurii şi educaţiei.
În România, Volkswagen a analizat municipiul Arad ca variantă pentru amplasarea unei fabrici în regiune, după cum a anunţat, recent, fostul primar al Aradului, Gheorghe Falcă. Municipalitatea arădeană avea în plan să acorde 1.100 de hectare pentru această investiţie, care ar fi creat 4.000 de locuri de muncă.
În urmă cu aproape o lună, grupurile PSD, reprezentate de fostul ministru al Mediului de afaceri Ştefan Radu Oprea, au depus, la Birourile Permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, o propunere de Declaraţie a Parlamentului privind sprijinirea demersurilor ţării noastre pentru atragerea investiţiei Grupului Volkswagen.
Gigantul auto are uzine în regiune, care produc pentru diferitele sale branduri, în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Bosnia-Herţegovina. Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.