Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week are loc la Bucureşti în perioada 15-18 octombrie, poziţionând capitala României pe harta geografică a modei, alături de alte capitale ale modei precum Milano, Paris, Londra sau New York. Evenimentul se concentrează pe promovarea designerilor, nu doar a celor români, ci are şi un focus internaţional, celebrând moda, arta şi diferitele culturi.
În acest cadru prestigios, ITA - Agenţia Italiană pentru Comerţ Exterior şi Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week, sub coordonarea Ambasadei Italiei la Bucureşti, în colaborare cu CNA - Confederazione Nazionale Artigianato-Federmoda şi Confindustria Romania, au organizat miercuri, 16 octombrie, în Sala Sufrageria Regală de la Muzeul Naţional de Artă al României, conferinţa pe tema sustenabilităţii în sectorul textil "FASHION IMPACT - Italy and Romania face challenges".
Evenimentul a reunit designeri, producători, experţi români şi italieni în domeniul sustenabilităţii, profesionişti în reglementările privind declaraţiile eco-sustenabile, reprezentanţi ai unor importante companii multinaţionale precum şi key opinion leader (KOL), implicaţi în conturarea unui viitor sustenabil în modă şi lifestyle, care au împărtăşit experienţe şi soluţii inovatoare pentru abordarea provocărilor de mediu şi economice legate de producţia textilă.
Moda se schimbă şi se confruntă cu noi provocări: întregul lanţ de aprovizionare din industria modei este influenţat de problemele actuale legate de sustenabilitate şi competitivitate.
Sustenabilitatea cuprinde trei aspecte privitoare la:
• Mediu: în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor;
• Economie: în ceea ce priveşte capacitatea de a genera venituri şi locuri de muncă;
• Societate: în ceea ce priveşte siguranţa, sănătatea, justiţia şi bogăţia.
Prin urmare, o abordare holistică a sustenabilităţii trebuie să fie orientată către menţinerea echilibrului între mediu, economie şi societate pentru a satisface nevoile şi a proteja interesele tuturor părţilor implicate. Consecinţele legate de schimbările climatice ne obligă să reconsiderăm unele dintre procesele implementate până în prezent.
Evenimentul a fost împărţit în două paneluri, primul panel, cel instituţional, "An Italian and Romanian Overview", "Unde suntem", la care au participat în calitate de vorbitori: ES Alfredo Durante Mangoni - Ambasadorul Italiei în România, Micaela Soldini - Director ITA - Agenţia italiană pentru Comerţ Exterior - Biroul de la Bucureşti, Carlo Capasa- Preşedinte Camera Nazionale della Moda Italiana, Antonio Franceschini - Manager Naţional Confederazione Nazionale Artigianato - Federmoda, Caterina Occhio - Sustainable Development Advisor, Giovanni Marsili - Partner Gianni&Origoni, şi cel de-al doilea panel "Change Drivers: Responses to challenges and experiences of Italian and Romanian Brands", la care au luat cuvântul: Roberto Corbelli - Expert Confederazione Nazionale Artigianato - Federmoda, Irene Coltrinari - Vogue Italia, Borbala Ferencz - fashion designer, Corina Dospinoiu - Head of CSR/Auchan Romania, Doina Ciobanu - Sustainability Consultant Fashion, Massimo Bettanin - Partner-Climate Change and Sustainability Services Ernst&Young, Mario Antico şi Roxana Voloşeniuc - Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week.
Micaela Soldini, Director ITA - Agenţia italiană pentru Comerţ Exterior, a declarat cu ocazia acestui eveniment:
"Sectorul Textile-Imbrăcăminte reprezintă un domeniu economic de o deosebită importanţă pentru Italia: este al treilea sector manufacturier (dupa sectorul mecanicii şi al industriei auto), care numără aproape 45.000 de companii active pe teritoriu cu 393.700 de angajaţi. Sectorul generează în mod tradiţional un excedent comercial, al doilea după cel al mecanicii. Companiile italiene investesc tot mai mult în inovare, punând un accent deosebit pe sustenabilitate şi digitalizare, investiţii fundamentale pentru a menţine competitivitatea sectorului la nivel internaţional.
În cadrul acestui proces de evoluţie vine în sprijin şi trasabilitatea produsului, o tehnologie care pentru consumator reprezintă o garanţie privind provenienţa produsului şi a tuturor etapelor sale de producţie, de cunoaştere a valorii reale a produsului achiziţionat, iar pentru producător reprezintă oportunitatea de a acţiona în vederea unei diminuări drastice a riscului de contrafacere.
Moda are o importanţă strategică pentru economia italiană, atât în ceea ce priveşte contribuţia directă la PIB, cât şi capacitatea de a trage după sine alte sectoare şi de a promova imaginea Italiei în lume, ceea ce s-a demonstrat prin atragerea a milioane de turişti în fiecare an. Moda este strâns legată de patrimoniul cultural şi artistic al ţării, determinând un impact economic suplimentar prin expoziţii, evenimente culturale şi colaborări cu lumea artei. Aceleaşi interacţiuni pot fi constatate atunci când parcurgem calendarul de activităţi al Mercedes Benz Bucharest Fashion Week."
Evenimentul, al cărui obiectiv a fost acela de a lua în discuţie şi de a promova practici sustenabile de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare din sectorul textile - îmbrăcăminte, a reprezentat de asemenea şi ocazia de a-i întâlni într-o serie de întâlniri B2B pe reprezentanţii a şase companii expozante italiene care îşi desfăşoară activitatea în sectorul textil. Întâlnirile B2B au oferit companiilor italiene o oportunitate unică de a crea noi parteneriate cu companii româneşti, de a explora soluţii comune pentru o producţie mai sustenabilă şi mai competitivă la nivel global. Delegaţia a fost condusă de reprezentanţii CNA-Confederazione Nazionale Artigianato-Federmoda.