Companiile de stat vor fi conduse şi în următoarele şase luni de administratori interimari, deoarece, potrivit afirmaţiilor lui Adrian Ţuţuianu, Secretar General Adjunct al Guvernului, procedurile de selecţie şi nominalizare a conducerii întreprinderilor publice care ţin de administraţia centrală sau locală vor fi demarate abia în toamnă, după ce va fi pus la punct tot cadrul normativ necesar implementării noii legi privind guvernanţa corporativă care a fost aprobată recent de Parlament.
"Guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice a fost o temă dezbătută mult în presă şi de opinia publică. Au fost lucruri care au fost înţelese greşit. De exemplu, ne-am confruntat la un moment dat cu proteste ale salariaţilor din Romsilva pe motiv că vindem pădurile statului, ceea ce nu are niciun fel de fundament, deoarece legea pe care am propus-o şi adoptată nu se referă în niciun caz la aşa ceva. Există OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, care a fost adoptată cu consultanţa Băncii Naţionale a României, iar Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), care acordă consultanţă Guvernului pe acest subiect, a spus că avem un cadru normativ bun, numai că apar dificultăţi în implementarea acestui cadru normativ. OECD a mai remarcat că a existat o slabă capacitate administrativă a Ministerului de Finanţe în implementarea regulilor de guvernanţă corporativă la întreprinderile publice. Tot OECD a constatat că sunt prea multe mandate, numiri pe mandate provizorii ale administratorilor, pentru 2, 4 sau 6 luni, ceea ce are un efect negativ asupra performanţei întreprinderilor publice. Ştim cu toţii că scopul întreprinderii e să producă profit, iar interesul statului este să încaseze dividende. Ca urmare, am promovat un proiect de lege care a parcurs etapele de adoptare în Parlament, a fost o contestaţie la CCR, dar Curtea a repins contestaţia şi aşteptăm promulgarea de către preşedintele Klaus Iohannis. Legea va intra în vigoare la 3 zile de la promulgare, după care trebuie să venim cu cadrul normativ subsecvent. Este vorba despre o hotărâre de guvern prin care vom înfiinţa şi organiza Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, agenţie care a fost criticată ca fiind o megastructură care controlează tot, dar vă spun că modelul a fost sugerat de OECD şi e un model pe care îl aplică şi alte state care au agenţii similare, cum ar fi Germania şi Israel, cu subordonări diferite faţă de aceea care va fi înfiinţată la noi. O altă hotărâre de guvern va fi dată pentru aprobarea normelor de aplicare a legii prin care a fost modificată OUG 109/2011. Eu cred că, undeva în toamnă, vom avea cadrul legislativ complet şi se vor putea derula proceduri de selecţie şi nominalizare a administratorilor la întreprinderile de stat centrale, dar şi la cele care sunt în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale, pe noua reglementare", a spus Adrian Ţuţuianu.
Secretarul General Adjunct al Guvernului a menţionat că noua lege constituie un jalon din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi că mai există un jalon legat de întreprinderile publice, anume realizarea unui tablou de bord cu indicatori financiari şi nefinanciari, cu indicatori cheie care să fie urmăriţi pentru a măsura performanţa noilor administratori, tablou care va fi operaţional în luna septembrie, când va genera primele rapoarte privind performanţa companiilor publice.
Tot legat de companiile de stat, mai există în PNRR două ţinte. Una priveşte reducerea până în anul 2024 cu 50% a numirilor provizorii în cadrul tuturor întreprinderilor publice gestionate de administraţia publică centrală sau locală, iar a doua se referă la listarea la bursă a trei companii de stat până în anul 2026, companii care nu au fost stabilite încă de reprezentanţii Guvernului în negocierile cu reprezentanţii Comisiei Europene, potrivit lui Adrian Ţuţuianu.
Secretarul General Adjunct al Guvernului a amintit că ne aflăm în etapa a II-a a procesului de aderare a OECD, etapă în care organizaţia intgernaţională ne evaluează şi va prezenta un set de recomandări şi măsuri, după care se va intra în etapa a III-a, care înseamnă punerea în implementare a acestor recomandări şi atingerea standardelor pevăzute în aquis-ul aderării la instituţia respectivă, activităţi care vor însemna noi reforme pentru economia naţională.