Percepţia românilor asupra situaţiei economice actuale şi viitoare, dar şi a veniturilor, posibilităţii de angajare şi investiţiilor este în general negativă, se arată în studiul ConfidenceIndex, prezentat ieri în cadrul Bucharest Forum.
În proporţie de 58,1%, românii apreciază că situaţia economică la nivel naţional s-a deteriorat în ulimele trei luni, în timp ce 34,2% o văd la fel şi numai 6,4% consideră că aceasta s-a îmbunătăţit.
Nici în privinţa viitorului nu se arată mai optimişti - 46,2% aşteaptă o înrăutăţire a situaţiei actuale şi numai 15,4%, o îmbunătăţire.
Cu acelaşi pesimism este privită şi evoluţia veniturilor, 40,2% fiind nemulţumiţi de veniturile totale ale gospodăriei şi numai 13,5% aşteptându-se ca aceste venituri să crească în următoarele trei luni.
Conform Eurostat, românii alocă 28,8% din veniturile familiei pe mâncare, în timp ce bulgarii cheltuiesc doar 22,6%, polonezii - 19,4% şi ungurii - 16,5% din buget.
Media lunară a economiilor pe care le face o familie în ţara noastră este de mai puţin de 50 euro, în timp ce o familie poloneză economiseşte 90 euro pe lună şi una slovacă, 78 euro.
Nici posibilităţile de angajare nu sunt mulţumitoare pentru 68,2% dintre români şi numai 11,2% apreciază o creştere a ofertei de locuri de muncă.
După primele nouă luni ale acestui an, ţara noastră înregistra o rată a şomajului de 7,1%, în timp ce aceasta era 5,4% în Germania, 10,1% în Polonia şi 11% în Ungaria. În acceaşi perioadă, în statele cel mai profund afectate de criză, Grecia şi Spania, rata şomajului se ridica la 23,2% şi, respectiv, 24,7%.
• Investiţiile şi vacanţele se amână
Pe fondul acestui pesimism, românii îşi vor amâna şi investiţiile, numai 12,1% considerând următoarele trei luni o perioadă propice pentru cumpărarea unei locuinţe şi 7,9% pentru achiziţionarea unui automobil.
Nici vacanţele nu mai reprezintă o prioritate, astfel că numai doi din zece români şi-au planificat o vacanţă pentru următoarele trei luni. Dacă, totuşi, ar pleca, ar alege să călătorească în ţara noastră, cu automobilul personal.
Studiul ConfidenceIndex a fost realizat de Reveal Marketing Research în perioada 29-31 noiembrie 2012.