Patronatul Confindustria România a prezentat ieri la sediul Ambasadei României la Roma, un proiect ce se adresează diasporei româneşti. La prezentare au participat atât reprezentanţii principalele asociaţii ale românilor din Italia, cât şi reprezentanţii principalelor investiţii italiene din România, conform unui comunicat de presă al organizaţiei.
După salutul instituţional din partea E.S. Gabriela Dancău - Ambasadoarea României în Italia, au luat cuvântul Giulio Bertola - Preşedinte Confindustria România, Andrea Mazzola - CEO Mutua MBA, Univ. Conf. dr. Alexandra Muţiu - Prorector al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Filippo Sala - Şef Departament Produse Bancare Retail Intesa Sanpaolo Bank România, Adela Andreea Van Den Houten - reprezentant Lidl România şi Thomas Campaner - Membru al Grupului Tehnic Digital Innovation al Confindustria România.
În cadrul interacţiunii economice dintre Italia şi România se vorbeşte adesea despre importanţa contribuţiei cetăţenilor români în Italia dar şi despre investiţiile italiene din România, drept o confirmare a relaţiei istorice, nu numai de natură economică ci şi umană dintre cele două ţări. Lipsa forţei de muncă din România riscă să influenţeze negativ pătrunderea de noi investiţii în ţară dar şi dezvoltarea celor deja prezente. În ultimele decenii, milioane de cetăţeni români şi-au părăsit ţara pentru a munci în străinătate, inclusiv în Italia. Astăzi, mulţi dintre ei ar fi pregătiţi să se întoarcă în România, pentru a-şi aduce contribuţia pe piaţa muncii şi în cadrul companiilor, însă consideră că nu au garanţii adecvate pentru întoarcerea în patria de origine.
E.S. Gabriela Dancău - Ambasadoarea României în Italia a declarat: "În această panoramă, una dintre componentele insuficiente este forţa de muncă. Revenirea cetăţenilor români din diasporă devine fundamentală pentru a face faţă creşterii productive a României, care, după cum ştim, înregistrează un anumit deficit de forţă de muncă. Acesta este motivul pentru care am primit cu entuziasm iniţiativa Confindustria România, menită să stimuleze întoarcerea acasă a românilor care locuiesc în Italia".
Confindustria România este singura Asociaţie, care încă din 2019 a privit cu seriozitate nenumăratele solicitări venite din partea reprezentanţilor principalelor investiţii italiene din România de a reduce problema lipsei forţei de muncă calificată.
"Lipsa forţei de muncă reprezintă o problemă în toată Europa. Migrarea forţei de muncă dintr-o ţară în alta lasă pe rând câte un teritoriu descoperit. Prin proiectul nostru "VINO ACASĂ" am privit înainte, analizând fluxul migrator natural, constant şi de neoprit între România şi Italia şi invers, care implică mii de cetăţeni români în fiecare an, şi în această direcţie am iniţiat un dialog inovator, constructiv şi independent cu comunitatea românească, pentru a păstra cât mai mult capitalul uman în cadrul lanţului industrial italo-român din ambele ţări", a declarat Preşedintele Confindustria România, Giulio Bertola.
Dezvoltarea Proiectului "VINO ACASĂ" a presupus etape importante: analiza propunerilor importante făcute în trecut diasporei de către instituţiile şi asociaţiile româneşti, identificarea celor mai solicitate competenţe profesionale, componenţa unităţilor familiale plecate din România în străinătate, motivele legate de plecarea lor şi motivele care împiedică întoarcerea în patrie dar mai ales, noul context social şi economic al perioadei post-pandemie.
Conceptul inovator al Proiectului "VINO ACASĂ" reiese atât din caracterul său complet, în care diferite propuneri converg într-un unic proiect, cât şi din în luarea în considerare a întregii unităţi familiale. Proiectul Confindustria România presupune locuri de muncă, asistenţă medicală şi o locuinţă modernă în condiţii favorabile, sprijin pentru formare, inclusiv studii universitare de nivel înalt, simplificări birocratice pentru a face posibilă întoarcerea în propria patrie.
"VINO ACASĂ" este o iniţiativă promovată de Confindustria România, în colaborare cu Mutua MBA, AMR- Asociaţia Municipiilor din România, Universitatea Babes- Bolyai din Cluj Napoca şi Banca Intesa Sanpaolo. Proiectul este susţinut în calitate de Partener "Angel" de către Lidl România.