După examinarea primului set de documente trimis de Guvern în 9 decembrie cu privire la bugetul de stat pentru anul 2024 şi la proiecţiile bugetare pentru perioada 2025-2027, Consiliul Fiscal consideră că este foarte posibil ca deficitul bugetar pe anul viitor să depăşească semnificativ deficitul pentru 2023, existând riscuri majore cu privire la procesul de consolidare bugetară, se arată în opinia preliminară publicată ieri de instituţia publică.
Potrivit proiectului de lege a bugetului de stat pentru anul viitor propus de Guvern, vom avea un deficit de 5% din Produsul Intern Brut la finalul anului 2024, ceea ce în termeni nominali înseamnă lipsa a 86,6 miliarde lei, faţă de deficitul 5,9% estimat de Ministerul Finanţelor pentru finalul anului 2023.
În documentul semnat de Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal, se arată: "În ceea ce priveşte cadrul fiscal-bugetar proiectat pe termen mediu, consolidarea bugetară în perioada 2025-2027, aşa cum este prevăzută în documentele primite în 9 decembrie, este proiectată a se realiza exclusiv pe partea de cheltuieli, ponderea veniturilor bugetare în PIB indicând un trend descendent în perioada analizată. Această strategie ridică semne de întrebare în privinţa atingerii ţintelor de consolidare bugetară. Angajamentele din cadrul PNRR şi situaţia bugetului public din România implică, pe latura veniturilor, adoptarea unor recomandări ale Băncii Mondiale, ale altor instituţii internaţionale, ale unor analize autohtone care să conducă la sporirea veniturile fiscale, iar, pe latura cheltuielilor, adoptarea unei noi legi a salarizării unitare. Măsuri ce decurg din aceste recomandări nu se regăsesc în proiecţiile perioadei 2025-2027".
În text se menţionează că în opiniile şi analizele sale Consiliul Fiscal a arătat că ajustarea macroeconomică şi consolidarea fiscală au nevoie de o creştere semnificativă a veniturilor fiscale, care sunt la un nivel foarte jos în raport cu nevoile României şi comparativ cu reperele UE. Mai mult, Consiliul Fiscal arată că "în evaluările pe care le face nu poate lua în considerare venituri ipotetice având drept sursă creşterea eficienţei colectării/reducerea evaziunii fiscale/digitalizarea administraţiei fiscale".
În Opinia preliminară, Consiliul Fiscal precizează că în după-amiaza zilei de 13 decembrie Ministerul Finanţelor a transmis un nou set de documente privind proiectul de buget pe anul 2024 şi strategia fiscal-bugetară (SFB) pe termen mediu care modifică semnificativ traiectoriile variabilelor bugetare pe întreg orizontul de prognoză, atât ca urmare a unor schimbări în ipotezele avute în vedere, cât şi ca urmare a unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului ce urmează a fi aprobată împreună cu proiectul de buget pe 2024 şi SFB 2024-2026.
Consiliul Fiscal arată că, dat fiind întinderea şi complexitatea schimbărilor realizate asupra proiectului de buget şi SFB 2024-2026 prin documentele trimise pe 13 decembrie şi intenţia Guvernului de a aproba proiectele de lege privind bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale în cursul unei şedinţe anunţată pentru 14 decembrie, instituţia publică se află în imposibilitatea revizuirii opiniei extinse, şi de aceea a decis emiterea unei opinii preliminare.
În opinia preliminară se mai spune: "Consiliul Fiscal subliniază şi cu această ocazie necesitatea ca documente atât de importante să fie trimise cu un timp adecvat înainte pentru examinare. Consiliul Fiscal înţelege presiunea mare sub care experţii din Ministerul Finanţelor au redactat proiectul de buget pentru 2024 şi SFB, dar o evaluare serioasă nu se poate face în câteva zile, cu atât mai puţin în 24 de ore. În perioada următoare Consiliul Fiscal va analiza noul set de documente primite şi va emite o opinie extinsă".
Potrivit sursei citate opinia extinsă va cuprinde: evaluarea contextului global şi al celui din economia românească; conformarea cu regulile fiscale prevăzute de legea responbsabilităţii fiscal bugetare; o analiză a proiectului de ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative precum şi pentru prorogarea unor termene; o analiză a noului cadru fiscal-bugetar, a proiectului de buget pentru 2024 şi a perspectivei pentru perioada 2025-2027; evoluţii în absorbţia fondurilor europene şi a celor aferente PNRR; detalii privind realizarea de spending reviews de către Ministerul Finanţelor şi ministerele de linie din România; consideraţii asupra decalajului de colectare a TVA, inclusiv realizând comparaţii internaţionale; o sinteză a propunerilor de reformă fiscală recomandate de instituţii financiare internaţionale şi aspecte privind piaţa muncii din România.
1. Nu vi se pare dubios
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2023, 09:04)
Nu vi se pare dubios ca au taiat bani de la panourile solare ca sa cumpere arme in locul lor ??
Unde e revolutia verde?
1.1. care arme? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Constantin în data de 15.12.2023, 09:46)
Care arme? Bugetul pentru anul viitor pentru cheltuielile din sistemul national de apărare este de 2%, sub 2,5% cât declara Iohannis.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2023, 15:24)
Deja am cumparat arme, de peste 30 miliarde $,
F16 si sistemele de antiaeriene americane peste 80 %
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2023, 15:47)
Banii s-au dat, armele nu se știe dacă vor mai veni vreodata
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2023, 19:02)
o anticipare eronata
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2023, 19:14)
astia sunt de la meteo dau timpul probabil .