Evaziunea fiscală creează competiţie neloială, plasându-i în dezavantaj pe contribuabilii care se conformează, sunt de părere membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC).
Potrivit ediţiei a X-a a Cărţii Albe, inspecţiile fiscale nu sunt întotdeauna concentrate în direcţia corectă astfel încât să îmbunătăţească gradul de colectare a impozitelor la bugetul statului, iar evaziunea fiscală care afectează atât impozitele directe, cât şi pe cele indirecte, continuă să reprezinte o problemă.
Investitorii străini spun: "Pedepsele pentru evaziune fiscală ar trebui mărite, iar o listă conţinând contribuabilii care au datorii la buget ar trebui făcută publică. Reforma ANAF reprezintă un pas înainte care ar trebui să elimine deficienţele existente în cadrul Administraţiei Fiscale, dar şi să creeze un sistem IT public integrat care să conecteze diferite autorităţi (precum cele din domeniul fiscal, sănătate, administraţie locală, cadastru, sau instanţele de judecată). Eforturile concentrate pe sectoarele de activitate cu risc crescut din economie şi pe contribuabilii care prezintă risc sunt o modalitate mult mai eficientă de majorare a veniturilor bugetului de stat decât concentrarea agresivă pe contribuabilii de bună credinţă".
Vicepreşedintele Consiliului Investitorilor Străini (FIC), Daniel Anghel, a declarat ieri că lupta împotriva evaziunii fiscale este foarte importantă, iar acţiunile ANAF trebuie direcţionate către zonele cu risc fiscal ridicat: "Am solicitat autorităţilor o combinaţie bine dozată între constrângere şi stimularea conformării voluntare în acţiunile ANAF de combatere a evaziunii fiscale, pentru că există riscul ca tot contribuabilii oneşti să fie afectaţi atunci când măsurile nu sunt foarte bune. Le dorim direcţionate în zone cu risc fiscal mare: tutun, alcool, legume, fructe şi aşa mai departe".
Investitorii străini mai consideră că dezbaterea autorităţilor statului cu mediul de afaceri este esenţială atât pentru revizuirea proiectelor legislative cât şi pentru implementarea celor deja existente. Totuşi, problema legislaţiei care se aprobă rapid încă persistă, potrivit FIC, aceasta având adesea un termen de notificare foarte scurt şi lăsând puţin timp comunităţii de afaceri pentru a oferi comentarii într-un mod eficient. De asemenea, interpretarea inspectorilor fiscali cu privire la prevederile fiscale existente se schimbă adesea, iar noile interpretări se aplică retroactiv, consideră oficialii FIC, precizând că acest lucru înseamnă că regulile se schimbă de o manieră impredictibilă, chiar în timpul "jocului".
Investitorii au solicitat autorităţilor eliminarea sintagmei "de regulă" din Codul Fiscal, astfel că orice modificare a regimului fiscal să nu mai fie posibilă decât cu cel puţin şase luni înainte de aplicare.
Cartea Albă mai arată: "Din moment ce acţiunile autorităţilor fiscale se concentrează într-un mod agresiv asupra societăţilor care îşi respectă obligaţiile fiscale şi care de obicei sunt încadrate în categoria contribuabililor mari la bugetul de stat, există un risc major ca imaginea şi percepţia despre România la nivel internaţional în mass-media şi în cercurile diplomatice, care uneori includ şi autorităţile europene, să se deterioreze semnificativ. Consecinţele imediate vor fi reducerea ISD (investiţii străine directe) în România, cu riscul ca până şi investitorii deja existenţi pe piaţa autohtonă să îşi reducă investiţiile sau chiar să părăsească România".
FIC consideră că îmbunătăţirea transparenţei ar trebui să reprezinte o prioritate pentru autorităţi deoarece aceasta va conduce la creşterea predictibilităţii mediului fiscal şi va fi o sursă de încredere printre actualii şi viitorii investitori. Un proces legislativ netransparent compromite întregul potenţial de dezvoltare economică, care este în principal bazat pe atragerea ISD.
Reprezentanţii FIC au dat ca exemplu legislaţia muncii, declarând că în Parlament se află o serie de propuneri legislative cu privire la modificarea Codului Muncii, dar şi a altor acte normative importante în acest domeniu, fără consultarea mediului de afaceri.
Vicepreşedintele Daniel Anghel a mai spus ieri că adoptarea Codului Fiscal reprezintă un pas înainte în clarificarea regimului fiscal aplicabil în România, însă în privinţa Codului de Procedură Fiscală mai sunt o serie de aspecte de clarificat.
Impozitarea muncii şi rata totală de impozitare sunt încă ridicate în ţara noastră, chiar şi după reducerea CAS în octombrie 2014, colectarea taxelor rămânând la un nivel redus, consideră Daniel Anghel, adăugând că doar contribuabilii de bună credinţă îşi achită taxele.
Domnia sa a spus: "Rata totală de impunere în România este undeva la 43,2%, fiind peste media europeană de 41%. Faţă de anul trecut, noi am spus autorităţilor că rata totală de impozitare o să crească din cauza impozitului pe construcţii şi a accizei pe carburanţi. Ceea ce s-a şi întâmplat, crescând cu trei puncte procentuale faţă de anul trecut. Bulgaria are o rată de impozitare de 27% - 30%".
1. fără titlu
(mesaj trimis de marius în data de 26.06.2015, 02:04)
Foarte corect.
De asemenea, amenda pentru carteluri ar trebui modificata de la maxim 10% din cifra de afaceri la minim 10%, la fel si pentru preturile de transfer.
"Consultantii" straini care factureaza ceva unei firme romanesti ar trebui sa se considere ca au aici sediu permanent si impozitati aici, inclusiv austriecii.
De aceste prevederi la fel de corecte si importante, FIC nu spune nimic. De ce?