Majorarea tarifelor vamale pentru automobilele importate în Statele Unite reprezintă o lovitură dură pentru industria auto europeană, în special pentru constructorii germani, care obţin o parte semnificativă din venituri pe piaţa americană, transmite AFP.
Administraţia Trump a anunţat că, începând cu 2 aprilie, va introduce tarife de 25% pentru toate autovehiculele care nu sunt produse în SUA. Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) atrage atenţia că doar în 2024, industria auto europeană a exportat în SUA aproape 750.000 de automobile, cu o valoare totală de 38,5 miliarde de euro.
Potrivit unei analize Kearney, aceste măsuri ar putea provoca "pierderi de mai multe miliarde de euro" şi riscă să afecteze până la 25.000 de locuri de muncă în Europa. Moody's estimează că o parte din costuri ar putea fi absorbite de constructori, în special în cazul modelelor premium, dar marja de manevră este redusă.
Germania, principalul exportator auto european, este cea mai afectată. Constructorii germani - Volkswagen, BMW şi Mercedes - sunt responsabili pentru aproximativ două treimi din exporturile auto ale UE către SUA şi înregistrează deja scăderi ale profitului în contextul reducerii vânzărilor din China.
Capital Economics estimează că vânzările celor trei mari producători germani în SUA s-ar putea înjumătăţi în urma noilor măsuri. "Ar fi un semnal fatal pentru liberul schimb", avertizează Federaţia Constructorilor Germani de Automobile, potrivit aceleiaşi surse.
Grupul Volkswagen, prin mărcile sale premium Audi şi Porsche, produce toate modelele destinate SUA în afara ţării, ceea ce face ca relocarea producţiei să fie costisitoare şi de durată. BMW şi Mercedes, deşi deţin uzine în SUA unde produc SUV-uri populare, rămân expuse pentru restul gamei şi pentru exporturile din SUA spre alte pieţe, în cazul unor eventuale contramăsuri.
BMW a transmis că "un conflict comercial nu ar aduce niciun avantaj" şi a făcut apel la un acord transatlantic rapid care să evite o escaladare a barierelor comerciale. Mercedes a cerut, la rândul său, eliminarea tarifelor vamale reciproce.
Grupul Stellantis, deşi mai puţin expus la conflictul comercial, este afectat indirect. Deşi cele mai multe vânzări sunt realizate în Europa, profiturile vin din America de Nord, prin mărcile Jeep, Dodge şi Ram, iar noile tarife ar afecta activitatea uzinelor sale din Mexic şi Canada.
Grupul Renault nu este afectat direct, având o prezenţă minimă pe piaţa americană, însă planurile de extindere ale mărcii Alpine în SUA ar putea fi puse pe pauză, conform AFP.
Potrivit Agerpres, industria auto europeană aşteaptă acum reacţia Comisiei Europene, în contextul în care tarifele anunţate de SUA riscă să declanşeze un nou val de tensiuni comerciale.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Vîjeu în data de 27.03.2025, 17:35)
să facă tancuri
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de wes în data de 27.03.2025, 18:51)
Si sa ti le vanda tie sa le dai cado in Ucraina...