• Scumpirea galopantă a preţurilor materialelor de construcţii şi fluctuaţiile cursului valutar afectează profitabilitatea firmelor l • Dacă autorităţile nu acceptă ajustarea dinamică a preţurilor, licitaţiile vor rămâne fără participanţi
Constructorii refuză să mai participe la licitaţiile de lucrări publice dacă autorităţile nu înţeleg că trebuie să adopte metoda FIDIC (n.r. Procedura europeană) de ajustare dinamică a preţurilor în perioada derulării contractelor. Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), ne-a declarat: "În prezent, se practică preţul ferm pentru contractele încheiate în urma licitaţiilor. Acest lucru afectează profitabilitatea antreprenorilor din cauza ritmului de creştere a preţurilor materialelor de construcţie, al deprecierii leului în raport cu euro şi al creşterii costurilor cu forţa de muncă. Jumătate din costul unei construcţii este dat de preţul materialelor folosite pentru ridicarea ei. Acestea au cunoscut şi vor mai cunoaşte majorări de preţ din cauza scumpirii energiei".
Domnia sa susţine că mulţi constructori au fost eliminaţi din licitaţii tocmai pentru că nu au acceptat preţuri ferme în cadrul contractelor: "Acest lucru este inadmisibil în actualul context al pieţei şi dezvăluie interesul celor care au pregătit caietele de sarcini pentru anumite companii".
Reprezentanţii ARACO au avut numeroase întâlniri pe această temă cu oficialii ANRMAP (autoritatea care monitorizează achiziţiile publice). Cele două părţi au convenit să găsească o formulă de ajustare dinamică a preţurilor, în funcţie de evoluţia costurilor de achiziţie a materialelor de construcţie, de evoluţia cursului valutar şi de costurile cu forţa de muncă. "Constructorii de abia pot menţine ofertele timp de 90 de zile, iar autorităţile contractante cer preţuri ferme chiar şi pe trei ani", a subliniat Laurenţiu Plosceanu.
ARACO a obţinut acordul de principiu al ANRMAP pentru utilizarea formulei de ajustare tip FIDIC. Reprezentanţii constructorilor şi cei ai Autorităţii se vor întâlni, din nou, luni, pentru a agrea varianta finală de calcul. Aceasta va fi prinsă în ghidul de aplicare al noii legi a achiziţiilor publice. ANRMAP vrea ca ghidul să fie aprobat până la finele lunii februarie, deşi ar fi trebuit să facă acest lucru încă din vara anului trecut, susţine conducerea ARACO.
Laurenţiu Plosceanu a adăugat: "Apare o supraîncălzire a sectorului de construcţii. Sunt foarte mulţi bani care trebuie cheltuiţi în perioada 2008 - 2009, vor fi organizate foarte multe licitaţii, unde vor fi puţini competitori. Multe firme de construcţii îşi suprasolicită deja capacităţile de producţie, cele financiare şi pe cele legate de personal".
ARACO solicită actualizarea preţului de manoperă utilizat în cadrul licitaţiilor, care nu trebuie să fie mai mic de 3 euro/oră. De asemenea, garanţiile nu trebuie să fie mai mari de 5% din valoarea contractului, astfel încât antreprenorii să nu blocheze sume importante de bani pe perioade lungi de timp. În plus, constructorii cer ca în ghid să fie mai bine definită contractarea lucrărilor suplimentare comandate în cadrul aceluiaşi contract licitat.
Preşedintele ARACO susţine că multe autorităţi contractante au cerut sprijinul patronatului din construcţii: "CNI a demarat licitaţiile multor săli de sport la nivel naţional şi este îngrijorat de lipsa participării firmelor de construcţii. Reprezentanţii companiei ne-au solicitat să identificăm, la nivel local, firme compatibile cu lucrările pe care trebuie să le efectueze. Şi ANL colaborează cu noi în acest sens".
Domnul Plosceanu a reluat apelul către constructori de a utiliza, pe cât posibil, producţia autohtonă de materiale de construcţii. ARACO mai face apel şi către producători să nu scumpească nejustificat preţurile materialelor de construcţii având în vedere că se anunţă creşteri importante pentru energie.
1. Materiale de constructii
(mesaj trimis de Hidroplasto în data de 09.02.2008, 12:39)
Daca firmele nu participa la licitatii si nu le sunt atribuite lucrarile,atunci au de suferit si celelate companii care le distribuie materialele de constructii,care la randul lor unele fac oferta care pot fi valabila si 30 de zile,dar si 3 luni.
2. MAI MULTA TRANSPARENTA
(mesaj trimis de www.besaplast.ro în data de 09.02.2008, 13:06)
Cumpararea caietelor de sarcini - cel mai adesea la preturi simbolice - este un artificiu impotriva transparentei si contravine legii liberului acces la informatii. Poate ar trebui stabilite niste reguli aici, caietele de sarcini sa poata fi accesate de oricine pe internet, asa cum se intampla deja in destule cazuri. Altfel, fiecare cerere va primi mult mai multe oferte. In ceea ce priveste "patriotismul local", nu trebuie sa cadem in eroare! Se cunosc destule cazuri in care materiale, energie, alimente, combustibili, forta de munca - toate acestea "de import" au fost si sunt mai ieftine decat cele autohtone, la o calitate cel putin egala. Raportul calitate / pret ar trebui sa primeze, si nu considerente patriotarde, care ascund deseori firme protejate politic sau srl-uri capusa.
3. Atitudine necesara si benefica. Felicitari ARCO!
(mesaj trimis de constructor în data de 10.02.2008, 18:13)
Pertinenta atitudinea ARACO. Necesitatea aplicarii metodei FINDIC, a aparut odata cu OUG 34/2006, doar ca la operatorii economici nu s-a gandit nimeni. Verticalizarea segmentului de Achizitii Publice, presupune armonizarea legislatiei europene la specificul pietei careia i se adreseaza si nu sa duca la imposibilitatea aplicarii ei, pe considerente de rigiditate fiscala. ARACO, ar trebui sa faca public si faptul ca, o mare parte dintre Autoritatile Contractante nu cunosc legislatia in domeniu si o aplica. De aici pleaca si reticienta operatorilor economici de-a participa la sistem. Multi sunt dezamagiti de organizarea licitatiilor publice. Interpretarea subiectiva a legislatiei, din partea achizitorilor in realizarea caietelor de sarcini dar si in atribuirea contractelor. ANRMAP ar trebui sa se autosesizeze si pe baza unor informatii din presa vis-a-vis de modul de desfasurare al licitatiilor. Sa deschida pe Site-ul, www.anrmap.ro, un forum pentru informatii a ceea ce se intampla in teritoriu. Dar sa speram ca in sfarsit ANRMAP, va pune capastru pe bidiviul ,, Interpretam cum dorim si pe urma vedem cine are dreptate".
4. Cum aplicam legislatia in vigoare ?
(mesaj trimis de constructor în data de 10.02.2008, 19:18)
Marea majoritate a Autoritatilor Contractante ( locale, descentralizate ) nu au compartimente juridice, sau daca le au, sunt doar in organigrama. La fel si compartimentele de achizitii publice. Cursuri pentru calificare in domeniu organizate asa cum stim si care se termina cu o diploma de participare ( ? ). De aici pleaca sindromul sufocarii CNSC-ului, si dezinteresului pentru achizitiile publice din partea unor operatori economici. Licitatii publice la care, criteriile de participare au praguri greu de atins ori criteriile de atribuire nu sunt respectate. De multe ori este greu sa cauti dreptatea si lasi sa treaca pe langa tine astfel de situatii. Exemplu : O autoritate contractanta cu renume in domeniu, i-ti raspunde oficial ca Ordinul 155/2006, este pur si simplu un document consultativ si ca daca nu era trecut in caietul de sarcini la Legislatia Aplicata, nu se considera obligata sa-l aplice ( Sic ! ). Acest gen de interpretari, face ca pe langa problema Preturilor Ferme, achizitiile publice sa duca lipsa acuta de operatori economici ,,Firme compatibile cu lucrarile pe care trebuie sa le efectuaze", l-am citat pe d-ul Presedinte ARACO, Laurentiu Plosceanu, din penultimul aliniat al articolului de mai sus. Asa ca sus fruntea si nu la revolta ci la dialog constructiv, atat legiuitorii, controlorii sistemului, achizitorii cat si operatorii economici. Fundamentarea legislatiei, aprofundarea si punerea ei in practica, de catre toti participanti la sistem, nu poate duce decat la siguranta, transparenta si calitate, lucruri care pot remonta interesul pentru Achizitiile Publice. Sa auzim numai de bine !
5. Cum aplicam legislatia in vigoare ?
(mesaj trimis de constructor în data de 10.02.2008, 19:43)
Marea majoritate a Autoritatilor Contractante ( locale, descentralizate ) nu au compartimente juridice, sau daca le au, sunt doar in organigrama. La fel si compartimentele de achizitii publice. Cursuri pentru calificare in domeniu organizate asa cum stim si care se termina cu o diploma de participare ( ? ). De aici pleaca sindromul sufocarii CNSC-ului, si dezinteresului pentru achizitiile publice din partea unor operatori economici. Licitatii publice la care, criteriile de participare au praguri greu de atins ori criteriile de atribuire nu sunt respectate. De multe ori este greu sa cauti dreptatea si lasi sa treaca pe langa tine astfel de situatii. Exemplu : O autoritate contractanta cu renume in domeniu, i-ti raspunde oficial ca Ordinul 155/2006, este pur si simplu un document consultativ si ca daca nu era trecut in caietul de sarcini la Legislatia Aplicata, nu se considera obligata sa-l aplice ( Sic ! ). Acest gen de interpretari, face ca pe langa problema Preturilor Ferme, achizitiile publice sa duca lipsa acuta de operatori economici ,,Firme compatibile cu lucrarile pe care trebuie sa le efectuaze", l-am citat pe d-ul Presedinte ARACO, Laurentiu Plosceanu, din penultimul aliniat al articolului de mai sus. Asa ca sus fruntea si nu la revolta ci la dialog constructiv, atat legiuitorii, controlorii sistemului, achizitorii cat si operatorii economici. Fundamentarea legislatiei, aprofundarea si punerea ei in practica, de catre toti participanti la sistem, nu poate duce decat la siguranta, transparenta si calitate, lucruri care pot remonta interesul pentru Achizitiile Publice. Sa auzim numai de bine !
6. Atitudine necesara si benefica. Felicitari ARCO!
(mesaj trimis de constructor în data de 10.02.2008, 19:43)
Pertinenta atitudinea ARACO. Necesitatea aplicarii metodei FINDIC, a aparut odata cu OUG 34/2006, doar ca la operatorii economici nu s-a gandit nimeni. Verticalizarea segmentului de Achizitii Publice, presupune armonizarea legislatiei europene la specificul pietei careia i se adreseaza si nu sa duca la imposibilitatea aplicarii ei, pe considerente de rigiditate fiscala. ARACO, ar trebui sa faca public si faptul ca, o mare parte dintre Autoritatile Contractante nu cunosc legislatia in domeniu si o aplica. De aici pleaca si reticienta operatorilor economici de-a participa la sistem. Multi sunt dezamagiti de organizarea licitatiilor publice. Interpretarea subiectiva a legislatiei, din partea achizitorilor in realizarea caietelor de sarcini dar si in atribuirea contractelor. ANRMAP ar trebui sa se autosesizeze si pe baza unor informatii din presa vis-a-vis de modul de desfasurare al licitatiilor. Sa deschida pe Site-ul, www.anrmap.ro, un forum pentru informatii a ceea ce se intampla in teritoriu. Dar sa speram ca in sfarsit ANRMAP, va pune capastru pe bidiviul ,, Interpretam cum dorim si pe urma vedem cine are dreptate".