Înzestrarea Armatei Române este punctul nevralgic din ultimii doi ani, deşi prin bugetul de stat s-a alocat 2% din Produsul Intern Brut, annual, pentru dotarea forţelor armate cu tehnică militară de ultimă generaţie. Singura condiţie pusă de Parlament şi de guvenele care s-au perindat la conducerea ţării a fost ca de o parte dintre aceste fonduri să beneficieze şi industria românească de apărare, prin intermediul contractelor offset. Din păcate aceste contracte par aruncate în aer din cauza indeciziei oficialilor Ministerului Apărării Naţionale care, fie nu au finalizat unele proceduri de achiziţie, fie nu iau în calcul să propună rezilierea unor contracte cu partenerii externi care nu au investit până acum niciun euro în industria naţională de apărare.
Singurul contract offset care, la ora actuală, se derulează în parametrii stabiliţi în procedura de achiziţie este cel pentru construirea transportoarelor Piranha V de către compania americană General Dynamics la Uzina Mecanică Bucureşti.
În rest, procedura de achiziţie a corvetelor necesare Forţelor Navale Române aşteaptă decizia Parchetului Militar, după care va aştepta decizia oficialilor Ministerului Apărării Naţionale (MApN). Aceştia, conform declaraţiei făcută, ieri, de ministrul Gabriel Leş, vor putea continua procedura sau o vor putea anula. Amintim că primele discuţii pentru achiziţia corvetelor au avut loc în anul 2016, când actualul ministru al apărării naţionale, Gabriel Leş, era secretar de stat şi a iniţiat discuţii cu compania olandeză Damen care deţine şantierul naval de la Galaţi, unde, în ultimii ani, a construit mai multe nave militare destinate forţelor navale din alte ţări ale lumii.
Mai mult, compania Damen a achiziţionat recent şi şantierul naval de la Mangalia, fapt care constituie o garanţie în plus că vor fi respectate toate clauzele din contractul offset în cazul în care va câştiga procedura privind corvetele. Procedură care a fost reglementată de guvernul Dăncilă prin HG 48/2018 şi unde se stabileşte că autoritatea contractantă trebuie să identifice soluţia optimă care îi satisface necesităţile şi abia apoi va trece la ultima etapă a achiziţiei. Etapă în care, pentru desemnarea câştigătorului se va ţine cont de preţul cel mai mic, de caracteristicile tehnice şi de integrarea în industria noastră de apărare, după cum a declarat, ieri, ministrul de resort Gabriel Leş.
Pentru corvete, au trecut de etapa dialogului trei oferte din partea companiilor Naval Group, Damen, şi Fincantieri, primele două având valori sensibil apropiate, ultima oferind cel mai ridicat preţ de achiziţie.
Gabriel Leş a precizat: "La momentul acesta încă nu avem o soluţie, dar termenul este foarte scurt până când vom veni cu una. Am avut o dis-cuţie în cadrul Colegiului Ministerial şi cu secretarul de stat pentru Armamente. Va veni în termen scurt cu o soluţie. Eu sper să fie maxim două-trei săptămâni. Vom anunţa soluţia, vom vedea care va fi. Este o comisie de licitaţie formată din specialişti şi ei vor veni să spună care este soluţia".
Ministrul Apărării Naţionale a mai spus că fie va fi anunţat un câştigător, fie se va anula licitaţia.
Declaraţia lui Leş este de natură a crea suspiciuni cu privire la un deznodământ fericit legat de încheierea procedurii privind achiziţia corvetelor. O anulare a licitaţiei ar însemna o nouă amânare pentru infuzia de capital care ar trebui să intre în industria naţională de apărare, în urma acestui contract care este negociat de aproape trei ani şi pentru care nu s-a găsit încă o soluţie definitivă din cauza nehotărârii factorilor de decizie de la Ministerul Apărării Naţionale.
• Construirea transportoarelor blindate, blocată de Rheinmetall Landsysteme
Situaţia este dramatică şi la Uzina Automecanica Moreni, unde, pe baza unui parteneriat cu compania germană Rheinmetall Landsysteme a fost constituită în urmă cu doi ani societatea Romanian Military Vehicle Systems SA, care trebuia să construiască 400 de transportoare blindate 8X8 pe proiectul Agilis, care este o continuare a prototipului românesc TBT 8X8.
Aşa cum vă informam în articolul "Înzestrarea Armatei Române s-a împotmolit, în lipsa investiţiilor", publicat în ediţia din 15 aprilie, germanii de la Rheinmetall nu au investit niciun euro în uzina din Moreni, nerespectând nicio obligaţie de offset asumată.
În urmă cu câteva zile, Rheimetall a trimis o scrisoare către Ministerul Apărării Naţionale prin care solicită aprobarea renunţării la proiectul Agilis şi demararea dotării Armatei Româ-ne cu transportoare şenilate PUMA.
Practic solicitarea companiei germane reprezintă o schimbare a ofertei care a stat la baza atribuirii contractului în procedura de achiziţie publică, dar, cu toate acestea, oficialii ministerului de resort analizează noua propunere tehnică.
Gabriel Leş, ministrul Apărării Naţionale, a declarat: "Am avut discuţii cu cei de la Rheinmetall, care doresc să renunţe la produsul Agilis şi vor să meargă pe produsul Puma, pe care îl au. Într-o perioadă scurtă, vom lua decizia cu privire la proiectul Agilis sau Puma, dar, dacă vom rămâne la cel mai recent dintre ele, vom pune condiţii ca acesta să fie realizat la Moreni".
Afirmaţiile ministrului de resort au stârnit nemulţumirea angajaţilor de la Uzina Automecanica Moreni care, ieri, i-au trimis directorului general Ioan Manu o scrisoare deschisă prin care îi solicită să rezilieze contractul cu Rheinmetall. În cazul în care şeful uzinei nu va da curs solicitării respective, membrii Sindicatului Dreptatea îi cer să îşi prezinte demisia.
Constantin Bucuroiu, preşedintele Sindicatului Dreptatea a declarat pentru Ziarul BURSA: "În momentul de faţă sunt sceptic că se va face ceva cu Rheinmetall. Dacă MApN este de acord cu noua ofertă a companiei germane, înseamnă că este total împotriva industriei naţionale de apărare şi susţine firmele care vin să ceară şi nu să realizeze ceva. Ministerul Apărării Naţionale ar deveni un minister antinaţional. Rheinmetall a propus transportorul Puma ca să omoare total industria naţională de apărare. Nemţii nu au venit să investească, ei au venit doar să ia. Sunt aproape patru ani în care nu au investit nimic. Dacă ministerul va merge pe proiectul Puma, vom muta protestul nostru la poarta MApN, deoarece înseamnă că cineva de acolo nu doreşte salvarea industriei naţionale de apărare".
În privinţa contractului cu Rheinmetall, liderul sindical ne-a spus că, săptămâna viitoare, în 24 aprilie, va avea loc o întâlnirea a directorului general al Uzinei Automecanica Moreni cu conducerea companiei germane. Constantin Bucuroiu susţine că acest contract ar trebui reziliat, iar Ministerul Apărării şi conducerea uzinei să meargă pe proiectul realizării, împreună cu compania americană General Dynamics, transportorului flotabil Piranha IV+, proiect cu care este de acord şi conducerea companiei naţionale Romarm.
Dacă nu va fi reziliat contractul cu compania germană şi dacă ministerul de resort va da curs solicitării privind proiectul Puma, angajaţii Uzinei Automecanica Moreni sunt pregătiţi să apeleze la toate formele de protest prevăzute de legea dialogului social.