Inteligenţa Artificială şi digitalizarea sunt cruciale pentru tranziţia energetică de care avem nevoie şi pentru reducerea emisiilor de CO2, spune Peter Herweck, CEO Schneider Electric. În opinia sa, lumea poate economisi două trilioane de dolari (1,85 trilioane de euro) până în 2030 dacă implementează tehnologia necesară pentru decarbonizarea sectorului energetic.
"Avem tehnologia necesară pentru a elimina 70% din emisiile de CO2 generate de energie", a spus CEO-ul Schneider, la Innovation Summit Paris 2024 (Forumul anual al companiei), solicitând liderilor globali din diverse industrii să-şi accelereze eforturile. Schneider Electric se mobilizează pentru utilizarea Inteligenţei Artificiale în vederea îmbunătăţirii productivităţii şi eficienţei, compania considerând că AI are potenţialul să transforme întreaga industrie, prin creşterea vitezei, a eficienţei şi agilităţii, permiţând factorilor de decizie să ia hotărâri mai bune şi mai rapide pe baza datelor. În acest context, "Schneider îşi propune să valorifice puterea AI pentru a asigura o mai mare eficienţă şi durabilitate prin insight-uri bazate pe date şi pentru a aborda provocările globale precum schimbările climatice", ne-a transmis Peter Herweck.
La rândul său, Agustin Lopez Diaz, Chief Sustainability and Customer Satisfaction & Quality Officer la Schneider Electric, ne-a spus: "Abordarea holistică a Schneider Electric privind durabilitatea asigură faptul că aspectele privind mediul înconjurător, sociale şi de guvernanţă sunt integrate în strategia noastră de afaceri şi operaţiuni. Ne preocupăm profund de impactul pe care îl avem în întregul nostru ecosistem şi de moştenirea pe care o lăsăm în urma noastră. De aceea, suntem hotărâţi să accelerăm programul nostru de durabilitate în penultimul său an şi să aducem pe toată lumea alături pentru un impact pozitiv durabil".
Sursele citate ne-a enumerat câteva dintre obiectivele şi caracteristicile managementului de afaceri verzi, care promite un viitor eficient:
• Conştientizare şi implicare
Majoritatea oamenilor percep schimbările climatice şi durabilitatea ca fiind teme vaste şi abstracte, arată reprezentanţii Schneider Electric, adăugând: "Cu toate acestea, este imperativ ca oamenii să-şi dea seama de puterea acţiunilor lor. Orice afacere sustenabilă, fie ea mică sau mare, cuprinde mai mulţi angajaţi, inclusiv manageri, operatori, administratori şi alţii". În opinia acestora, pentru a asigura dezvoltarea afacerilor durabile, fiecare angajat al organizaţiei trebuie să înţeleagă impactul obiectivelor durabile, care ar putea include:
- Reducerea amprentei de carbon;
- Reducerea deşeurilor în sistemele lor generale de procesare şi producţie;
- Accelerarea inovaţiei prin reutilizarea şi reciclarea resurselor lor;
În plus, dacă conducerea superioară este angajată în atingerea obiectivelor de durabilitate, aceasta stabileşte automat tonul pentru întreaga forţă de muncă, inclusiv pentru părţile interesate externe, partenerii de afaceri şi alte organizaţii asociate afacerii.
- Incorporarea surselor de energie regenerabile.
Sectorul industrial şi comercial produce o cantitate masivă de carbon şi emisii de gaze cu efect de seră. Una dintre caracteristicile principale ale unei afaceri durabile este implementarea echipamentelor de energie regenerabilă, cum ar fi panourile solare, morile de vânt, hidroenergia şi altele.
Sursele citate arată cum beneficiază afacerile durabile de pe urma încorporării surselor de energie regenerabilă:
"- Echipamentele regenerabile diversifică oferta de energie, reducând dependenţa de combustibili scumpi şi importaţi precum cărbunele, petrolul şi gazele naturale.
- Majoritatea afacerilor durabile deţin un certificat de neutralitate carbonică ce îmbunătăţeşte numele mărcii lor, evidenţiind viziunea lor futuristică şi gânditoare.
- Instalarea echipamentelor de energie regenerabilă necesită o echipă de profesionişti calificaţi. Prin urmare, afacerile durabile conduc indirect şi la propagarea ideilor durabile, contribuind la dezvoltarea economică".
• Creşterea productivităţii cu economii mai bune
Dezvoltarea şi extinderea afacerilor durabile rezultă în final în operaţiuni eficiente care conservă resursele şi simplifică efortul, accelerând productivitatea angajaţilor şi reducând costurile generale. Reducerea costurilor implică şi mai multe strategii de conservare, cum ar fi oprirea aparatelor electrice inutile, valorificarea răcirii şi încălzirii geotermale, instalarea luminilor CFL şi altele. În opinia reprezentanţilor Schneider Electric, chiar dacă aceste proceduri par să fie o investiţie costisitoare la început, ele au rezultate mai bune pe termen lung, benefice atât pentru companie, cât şi pentru mediu.
• Helène Macela-Gouin, Schneider Electric Franţa: "Considerăm că digitalul este cheia în tranziţia energetică"
Digitalul este cheia în tranziţia energetică, opinează Helène Macela-Gouin, responsabilă cu Data Center şi IT la Schneider Electric Franţa. Reprezentantul companiei spune că Schneider Electric încearcă să construiască strategii pragmatice, bazate pe experienţă: "Aceasta înseamnă a conduce prin puterea exemplului, în ecosistemul nostru. Schneider are obiective cheie, iar noi folosim stimulente pentru încurajarea sustenabilităţii inclusiv în ceea ce priveşte salariile. De asemenea, avem soluţii pentru clienţii şi partenerii noştri. Ne-am adaptat pentru a avea o foaie de parcurs clară în privinţa neutralităţii carbonului pentru fiecare dintre companiile din grup".
O parte importantă din următorul pas spre sustenabilitate în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de carbon, dar şi gestionarea resurselor, este economia circulară, subliniază sursa citată, care adaugă: "Aceasta este despre prelungirea duratei de viaţă, despre reparare, recuperare, regândire, reducere, reutilizare, recondiţionare şi reciclare. Pentru un jucător din industrie aşa cum este Schneider Electric, economia circulară are un impact semnificativ. Iar când este vorba de centrele de date, care trebuie să fie foarte rezistente şi pe deplin eficiente, vorbim de o abordare şi mai complexă. În acest context, digitalizarea infrastructurii reprezintă cea mai importantă măsură care trebuie luată pentru a fi eficient. Acest lucru presupune monitorizarea, măsurarea, identificarea, prognoza. Şi aceasta este cheia în toate centrele de date".
Al doilea mare pilon pentru o economie circulară este legat de prelungirea de viaţă a produselor, iar pentru acest lucru este nevoie să verificăm, să validăm, să recomandăm şi să asigurăm mentenanţa, susţine Helène Macela-Gouin, subliniind că al treilea pas se referă la recondiţionare şi reutilizare, adică să reparăm şi să reutilizăm proiecte cu aceeaşi calitate şi aceeaşi garanţie de performanţă.